Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Budapešťské lázně mají rázný tah na zahraniční klientelu

Budapešťské lázně mají rázný tah na zahraniční klientelu

27. 11. 2013 Redakce

Sdílet:

Postavení Budapešti v lázeňském turistickém ruchu je skutečně výjimečné. Jde o jediné evropské hlavní město, které se pyšní tak rozvinutým lázeňstvím. Díky tomu a také skvělé turistické infrastruktuře je hlavní město Maďarska oblíbeným turistickým cílem a není důvod předpokládat, že to bude jinak.

Budapešť má v lázeňském turistickém ruchu skutečně všechny trumfy na své straně. Jak už jsme řekli, jde nejen o jediné hlavní evropské město s termálními prameny, ale jeho lázeňský potenciál může směle konkurovat jakékoli jiné lázeňské destinaci na starém kontinentě. Vždyť jenom v současné době je v Budapešti více než osmdesát činných termálních zřídel a pramenů. Odhaduje se, že každý den z těchto pramenů vytryskne na sedmdesát milionů litrů vody. Jenom počet městských lázní s vlastním léčivým přírodním pramenem či vrtem přiváděným termálním pramenem táhne na padesátku. A co víc, mnohé z těchto lázní mají dlouhou historickou tradici táhnoucí se až k turecké okupaci Budapešti. Maďarská metropole má skutečně co nabídnout a také se o to všemožně a dost urputně snaží.

 

Zahraniční klientela

Budapešťské lázeňství ještě více než lázeňství ve zbytku země je velmi silně orientováno na zahraniční klientelu. Bylo to tak vždycky. Už na přelomu století se podle přenocování lázeňských  hostů v maďarských lázních předpokládalo, že více než dvě třetiny hostů pocházejí ze zahraničí. V posledních letech se poměr mezi tuzemskými a zahraničními návštěvníky ještě více vyhrotil. Důvodem byl silný dopad ekonomické krize na maďarskou střední třídu, tedy právě na ten druh klientely, který tvoří nejmasovější část tradičních návštěvníků lázní. Důvodem byl nejen stav maďarské ekonomiky, ale i dost specifický problém hypoték, které si Maďaři mnohdy brali ve švýcarských francích, což v době ekonomické konjunktury bylo díky nízkým úrokům velmi výhodné. Šlo právě o střední třídu, která těmto nabídkám podlehla. Jenže díky ekonomické krizi šel kurz švýcarského franku nahoru a splátky hypoték maďarským klientům prakticky ze dne na den narostly. To dost zatřáslo s bývalými klienty maďarských lázní, kteří museli šetřit, a první, co si každý člověk v takovém případě odřekne, je dovolená, byť tuzemská.

Klíčovým je v této historii rok 2011, kdy podnikatelé v lázeňských službách díky výpadku domácí klientely požadovali státní podporu. Ta také přišla a logicky byla zaměřena právě na zahraniční návštěvníky. Rok 2011 se stal rokem zdravotního cestovního ruchu. Národní turistická strategie se zaměřila výrazně na podporu lázeňského, zdravotního a wellness turistického ruchu. Finanční pomoc zacílila na zkvalitnění a rozšíření služeb lázní, wellness hotelů a zdravotnických služeb. Zároveň s tím došlo k masivní propagaci maďarského lázeňství a wellness, které se zaměřilo na klienty všech věkových skupin, a navíc za velmi nízké ceny.

Samozřejmě, zlepšování kvality služeb není záležitostí několika roků. Velkým kamenem úrazu maďarské lázeňské turistiky je stále nedostatečná jazyková vybavenost lidí pracujících ve službách, což přináší návštěvníkům jisté komplikace, protože maďarsky se domluví skutečně jen málokdo.

Velkou výhodou Budapešti bylo také v té době maďarské předsednictví Evropské unie a ruku v ruce s tím rozvoj kongresové turistiky. Spojení kongresové turistiky doplněné nabídkou odpočinku a procedur v lázních se ukázalo jako velmi úspěšná strategie.

Díky tomu všemu nakonec rok 2011 vůbec nebyl tragickým pro maďarské lázně, ale naopak. Celkový počet zákazníků se podařilo zachovat. A v roce 2012 se podařilo nastartovaný trend udržet.

 

Budapešťská inspirace

Velkou výhodou Budapešti je samozřejmě i poloha. Město je snadno dosažitelné osobní dopravou pro návštěvníky z Rakouska a také Německa, kteří tvoří základ zahraniční klientely budapešťských lázní. Budapešť se ve své komunikaci lázeňství a wellness velmi silně soustředí také na ostatní atrakce, které mohou návštěvníky lázní obohatit – historické památky, které hlavní město nabízí, kulturní program, sportovní vyžití a v neposlední řadě je to důraz na lokální kuchyni.

To jsou všechno samé silné stránky. Těch slabých moc není. Kromě už uvedených problémů s nedostatečnou jazykovou vybaveností zaměstnanců ve službách trápí Budapešť dlouhodobě krátkost pobytů zahraničních návštěvníků. Zpravidla přijíždí jen na prodloužený víkend, tedy v průměru na tři až pět dní.

I když, jak už jsme uvedli, je budapešťské lázeňství v mnoha ohledech bezkonkurenční, mohou se jejich přístupem ke službám a propagaci inspirovat i mnohé české lázně. Inspirující je hlavně maďarský důraz na komplexní zážitek, tedy nejen na samotné ozdravné procedury v konkrétních budapešťských lázních a propagace jejich zdravotního účinku, ale také propagace města samotného, jeho historie, kultury a také kuchyně. Důraz na komplexní zážitek je nejspíš ta nejdůležitější budapešťská deviza, deviza, kterou se ale mohou chlubit i mnohé české lázně. Jistě, těžko mohou konkurovat spojením s kongresovou turistikou (i když zrovna Karlovy Vary by částečně mohly), ale zase využít třeba trend obnoveného zájmu o lokální kuchyni, biopotraviny z domácí produkce a tradiční českou kuchyni (tedy v její zdravé formě), není vůbec od věci. A samozřejmě nejen to.

FOTO: Fotolia

 

 

 

 

27. 11. 2013 Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek