Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Časy i vinařská turistika se mění, ale jak a na co?

Časy i vinařská turistika se mění, ale jak a na co?

4. 7. 2014 Autor článku: Juraj Flamik

Sdílet:

 
 
 
Takže na úvod krátká rekapitulace. Je to 10 – 12 let, co vinaři odháněli turisty od svých sklepů, hlavně ty na kolech. Pamatovali si jen na 50. – 80. léta minulého století, kdy vinařskou turistiku charakterizovaly autobusové zájezdy „horníků“ z Ostravy, nebo návštěvy sklípků intelektuály z Prahy. Ještě kolem roku 20002002 zněly argumenty vinařů: nechceme tady turisty, budou nám krást hrozny z vinice; baťůžkáři a cyklisté, ti si u nás víno nekoupí; zdržují nás od práce; přivolají na nás finanční úřad. Dnes přetéká kalendář vinařských akcí nabídkou otevřených sklepů, vinobraní, zarážání hory, Svatomartinských ochutnávek a cyklistických výletů krajem vína.

Sklepní kolonie a uličky lákají do degustačních sklepů, nabízí ubytování nad sklepem, restaurace a v nich místní jídla v kombinaci s vínem. Jak malí a střední vinaři, tak i ta největší vinařství se zapojují do Festivalů otevřených sklepů, nabízí turistický program ve vlastních vinicích, degustačních stáncích i exkurze ve výrobních prostorách. Poptávka po zážitcích přivádí firemní kolektivy do vinohradů, aby si zkusily, jaké to je prožít „den vinařem“. Klienti si kupují „svoji hlavu“ ve vinici, návštěvníci hotelů pak vyrážejí do vinic s piknikovými koši, v nichž si nesou vinné želé, vinnou horčici, vinný mošt, olej a chléb z hroznových peciček - všechno od vinaře z nedaleké obce.

Degustace ve sklípku.Dynamikou rozvoje vinařské turistiky předbíhá jižní Morava sousedy v Dolním Rakousku. Kvalitou služeb sice zatím ne, ale rozsahem nabídky určitě. Sklepy Weinviertelu zůstaly rozsáhlým malebným skanzenem. Kolegové z turismu tam řeší problém prázdných sklepů „oživením a animací“. Malebnost a dech beroucí autenticita prostředí je výsledkem promyšlené památkové ochrany. Cenou za ni je fakt, že v uličkách není kanalizace, často ani vodovod a tudíž žádné turistické služby. Kdo by je také provozoval, když se malí vinaři vytratili nebo se změnili na střední a větší výrobce vína. A tak tisíc sklepních uliček Dolního Rakouska čeká na zázrak vzkříšení.

U nás je vše úplně opačně. Moravské sklepy nad zemí i pod zemí bují stavebním ruchem a přestavbami. Původní rustikalita je překrytá polystyrénem a perlinkou zateplených fasád. Sklepy se mění na turistické provozovny. Investice vinařů-podnikatelů jsou zjevné na každém kroku. Vinař, vyrábějící alespoň pár tisíc litrů vína, má vše v nerezu a francouzském nebo americkém bariku. Sklepy jsou opravené, vysvícené, na příslušných místech vykachlíkované a na patře se nachází pokoje alespoň pro 10 turistů. Vyšší třída vinařů staví sklepní apartmány, penziony či panoramatické prosklené degustační místnosti přímo ve výrobních halách. Nejvyšší třída buduje hotely a restaurace. Součet těchto investic musí o životaschopnosti vinařské turistky přesvědčit každého ekonoma. Stále více mě udivuje, že nikdo zatím nespočítal, kolik tito „zemědělci“ vytvořili v turistice kvalifikovaných pracovních míst. A to všechno bez jakékoli strategie rozvoje vinařské turistiky, bez klastrů a cílených dotací!

Je to všechno idylka? Zdaleka možná ano, zblízka ne. S jídlem i s prodaným vínem roste vinařům chuť. Zdá se, jako by léta poctivého otevírání sklepů a hledání nové klientely pomalu končila. Prodej ze dvora přinesl tvrdě odpracované seznamy stálých klientů, mezi nimi i nejvzácnějších „firemních odběratelů“. Každá rozlitá flaška byla kdysi vizitkou pohostinnosti vinaře, dnes musí přinést business. Mít sklep už není vinařská řehole, ale obchod s „géniem loci“. Jedna typická návštěvnice Festivalu otevřených sklepů, tj. žena ve věkové skupině 18 - 29, obklopena přáteli, kteří byli na Festivalu již po desáté, mi letos řekla: „Co se s těmi vinaři děje? Oni se už neusmívají jako kdysi“. Bojím se, že v duchu kalkulují ztrátu za rozlité degustační vzorky. Půjdu se podívat, jestli ještě najdu někoho z nich s motykou ve vinohradu...

Ing. Juraj Flamik
Nadace Partnerství, Koordinátor programu Greenways, ředitel Festivalu otevřených sklepů

www.vinarske.stezky.cz

www.otevrenesklepy.cz

www.vinozblizka.cz



FOTO: Archiv Nadace Partnerství
 

4. 7. 2014 Autor článku: Juraj Flamik

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek