Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Česká města a destinace zatím na sociálních sítích tápou

Česká města a destinace zatím na sociálních sítích tápou

29. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Nejúspěšnější na sociálních sítích je pražská ZOO. Od ní by se v propagaci na sítích měli ostatní učit, myslí si expert na PR v sociálních sítích Ondřej Duffek.

Jak se dnes na sociálních sítích prezentují česká města a vůbec turistické destinace? Jaký je v téhle oblasti rozdíl oproti komerčním firmám?


Česká města ještě bohužel úplně neobjevila výhody přítomnosti na sociálních sítích, tím pádem jich zde příliš mnoho nenajdeme. Není to ale podle mne docela o tom, že by zástupci českých měst o sociálních sítích nevěděli, ale spíše je pro ně velmi těžké vyhradit pro takovou komunikaci část už tak napjatého městského rozpočtu.



A co ty zahraniční? Existují nějaké pozitivní příklady jak se umí na sociálních sítích prezentovat zahraniční destinace?


V zahraničí už můžeme najít města, od kterých by se, co se týče sociálních sítí, mohla ta česká hodně co učit. Za všechny asi mluví příklad malé švýcarské horské vesničky Obermutten, která díky nenápadné facebookové virální kampani vzbudila nevídaný zájem odborné i laické veřejnosti a získala tak v podstatě za nulové náklady více než deset tisíc fanoušků na facebooku. (Podívat se na jejich stránky můžete tady - http://www.facebook.com/obermutten).



Proč u nás zatím neumí města, obce a regiony pracovat se sociálními sítěmi? Vždyť je to tak snadné.


Jak již jsem odpověděl v první otázce, dle mých zkušeností není hlavní překážkou to, že by města, nebo samozřejmě jejich zástupci, neuměli se sociálními sítěmi pracovat, nýbrž fakt, že vyčlenění x tisíc měsíčně na správu sociálních sítí je pro ně rozpočtová položka, kterou si před ostatními zastupiteli města jen velmi těžko obhájí.



Máte nějaký pozitivní příklad z českého prostředí?


Co se týče měst, tak pokud komunikují na Facebooku, jedná se zpravidla o činnost někoho ze zapálených obyvatel či zastupitelů. O žádném městě, které by výrazně vystupovalo nad ostatní svou dobře zvládnutou komunikací na sociálních sítích, v tuto chvíli bohužel nevím. Sociálních sítí ale samozřejmě využívají taková turistická lákadla, jako je např. ZOO Praha, která je zároveň se svými více jak sto tisíci fanoušky jednou z největších českých facebookových stránek. Jejich práce s Facebookem je určitě následování hodná.



Které sociální sítě jsou vlastně pro města a regiony nejlepším nástrojem propagace?


V České republice je v tomto směru určitě nejpoužitelnější sociální sítí právě Facebook, který se svými více než třemi a půl miliony českých uživatelů ční vysoko nad ostatními sociálními sítěmi. Dle mého názoru je ale pro turistické destinace velmi dobře využitelná i geolokační sociální síť Foursquare, která sice se svými téměř třiceti tisíci českými uživateli nenabídne tak velkou uživatelskou základnu, ale je mezi svými uživateli velmi populární a velmi rychle se rozrůstá.



Proč vlastně na sociálních sítích být? Pomůže to turistickému rozvoji regionů?


Pokaždé, když mi někdo položí tuto otázku, mám pro ni krásné přirovnání - před deseti lety firmy zvažovaly, zda mít či nemít webové stránky. V současné chvíli o nutnosti mít webové stránky nikdo nepřemýšlí a je to i pro města naprostá samozřejmost. Historie se opakuje a v současné době firmy, potažmo města, regiony, či turistické destinace, přemýšlí, zda být na sociálních sítích. Uživatelé rostou společně se sociální sítí, pro generaci okolo patnácti let věku bude za pět let naprostou samozřejmostí hledat si veškeré potřebné informace na sociálních sítích, stejně jako by je jejich rodiče hledali na webových stránkách. Takže se spíše nabízí otázka, proč na sociálních sítích nebýt, když mám tu příležitost?



Jak by se měly regiony na sociálních sítích prezentovat? Jaké jsou podle vás ideální postupy a metody jak se na sociálních sítích chovat?


Na sociální sítě se chodí lidé bavit. Pokud už si dají tu “práci” a stanou se fanoušky vaší stránky, pravděpodobně jim vaše značka, nebo v tomto případě město, není úplně lhostejná. Na sociálních sítích se proto mluví odlehčenou formou, nepoužívají se zbytečné formality, oslovuje se křestním jménem, apod. Je samozřejmě spousta “zaručeně pravých” rad, jak komunikovat na sociálních sítích, ale dle mého názoru není nutné nastolovat nějaká striktní pravidla. Jednoduše se na sociálních sítích prezentujte a chovejte tak, jak chcete, aby vás ostatní viděli. Lidský rozum v tomto případě myslím vítězí nad všemi radami.


 Ondřej Duffek

Specializuje se na komunikaci pro technologické a internetové společnosti, například Chytrý Honza, Zapakatel.cz. Je také odborníkem na komunikaci na sociálních sítích. V agentuře Rubikon PR www.rubikonpr.cz pracuje na pozici. Account Executive.

 

FOTO: Fotolia, archiv Ondřeje Duffka

 

29. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek