Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Česká pivní turistika netrpí nedostatkem propagace. Chybí jí turistické produkty

Česká pivní turistika netrpí nedostatkem propagace. Chybí jí turistické produkty

8. 10. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Podle loňského průzkumu Czech Tourismu je pivo třetím největším lákadlem Česka. Alespoň si to myslí respondenti internetového portálu Kudy z nudy. České pivo má ve světě skutečně dobrý zvuk, který k nám může nemalé množství zahraničních návštěvníků (milovníků piva) přitáhnout. Problém je v tom, že vyložených lákadel pivní turistiky je na pověst, jaká nás provází, vlastně docela málo. I když se blýská na lepší časy.

Zdá se, že piva je v Česku všude dost, ale míst, kde by zahraniční turisté mohli poznat českou pivní kulturu, její historii a atmosféru, není zase tak moc. Chybí nám stále dostatečné množství konkrétních produktů turistického ruchu spojeného s pivem, díky nimž by incomingová pivní turistika mohla zažít skutečný rozkvět, a to díky pověsti, jíž se naše země těší, ale i díky potenciálu, který nabízí.

Jaká jsou pro zahraniční, ale i tuzemské turisty hlavní lákadla pivní turistiky? Stejně jako u většiny našich konkurentů jde hlavně o pivovary a historické či přímo legendární hospody. O své místo na slunci se ale derou pivní festivaly, pivní stezky a nakonec i pivní lázně.

Pivovary podporují regiony

Ony hospody, které se mohou pyšnit tím, že jsou turistickými tahouny, jsou vlastně jenom v Praze. Nedá se nic dělat, ale je to tak. Snad v každém světovém turistickém průvodci najdete hospodu a pivovar U Fleků, který je jediným pivovarem, kde se pivo vaří v kuse déle než pět stovek let. Podobně je na tom restaurace a pivovar U Dvou koček, která funguje už od roku 1678. Další slavné hospody jsou třeba U Černého vola, Baráčnická rychta a také Bohumilem Hrabalem proslavená restaurace U Zlatého tygra.

Zatímco slavné hospody jen posilují atraktivitu a přitažlivost Prahy, s pivovary je to vlastně naopak. Jejich největší výhodou pro turistický ruch obecně je skutečnost, že přitahují návštěvníky i do míst, kam by jinak určitě nedorazili. Taková Plzeň turisticky profituje hlavně ze svého pivovaru (více se můžete dozvědět v našem článku http://www.mistojakoznacka.cz/temata/plzen-turisticky-tezi-hlavne-z-piva). V celém Česku je dnes okolo sto padesáti pivovarů. Jedna třetina jsou velké průmyslové a víc než stovka jsou nyní rozvíjející se minipivovary. Pivovary mají největší potenciál lákat návštěvníky na exkurze spojené s objevováním tajemství výroby piva, jeho tradicí a samozřejmě ochutnáváním. Bohužel, ne všechny české pivovary dosud pochopily, že turisté nejsou na obtíž, ale naopak jim dokážou přinést peníze a také pomohou turistickému průmyslu v jejich regionu.

Sympatickým počinem pro rozvoj turistického ruchu jsou stránky www.pivovary.info, které mají i anglickou verzi. Na skutečně aktivní nástroj k propagaci pivovarů jako cílů turistického ruchu jim toho ale spousta chybí. Pro tuzemskou pivní turistiku jsou zase určitě nedocenitelné stránky pivni.info. Bohužel, jen pro tuzemskou.

Podobné projekty by se ale mohly stát inspirátorem či snad odrazovým můstkem pro skutečně kvalitní projekt informující zahraniční turisty v několika jazycích o českých pivovarech, jejich historii, návštěvních hodinách, možnostech ubytování, stravování a různých akcích, které pivovary pořádají. Třeba pivních festivalech.

 

Festival do každého pivovaru

S pivními festivaly se v posledních letech vůbec roztrhl pytel a není to vůbec špatně. Naopak. Pivní akce dokáže dobře propagovat pivovary na regionální a někdy i na světové úrovni. Ve Velkých Popovicích třeba už dvacet let pořádají Den Kozla. Letos jej navštívilo osmnáct tisíc lidí. Letošní Pilsner Fest přilákal na třicet tisíc návštěvníků a Slavnosti Svijanského piva, které letos oslavily už 23. ročník, přilákaly šestnáct tisíc lidí. Zajímavé jsou ale i menší akce, které pořádají regionální pivovary. A někdy dokonce ani pivovar není potřeba. Třeba takové Nepomucké pivní slavnosti vznikly na podporu obnovení zdejšího pivovaru, což se ještě nestalo, ale tradiční přehlídka pivních speciálů teď přivítá kolem tří tisíc návštěvníků.

Podobně jako u vína i u piva se objevily pivní stezky a cyklostezky. Zatím jich moc není. Pivní stezky sice vznikly, ale protože se o ně nikdo dále nestará, prakticky nemají žádný smysl. Tady se ukazuje, jak moc v případě podobných projektů chybí skutečně aktivní
a setrvalá podpora jedné organizace, která se o chod stezek stará, tak jako to je u Moravských vinařských stezek (http://www.mistojakoznacka.cz/temata/vinari-nad-nami-lamali-hul-vzpomina-juraj-flamik).

 

A cyklostezku taky

Jednou z čestných výjimek jsou třeba Jihočeské pivní stezky (http://jccr.cz/old.jiznicechy.cz/index.php?art=jihoceske-pivni-stezky), jejichž iniciátorem
a udržovatelem je Jihočeská centrála cestovního ruchu. Skutečně živé jsou pak trasy Radegast Cyklotrack (Beskydy Radegast CykloTrack, Slezsko Radegast CykloTrack, Opava Radegast CykloTrack a Trojmezí Radegast CykloTrack). Pivní cyklostezky vznikly ve spolupráci s Klubem českých turistů a Nadací Partnerství, která má zkušenost už se zmíněnými vinařskými stezkami. Za trasami stojí Plzeňský Prazdroj, vlastník pivovaru Radegast, který vyrábí nealkoholické pivo Birell. Ostatně na cyklistiku se propagace Birellu zaměřuje i s vlastními stránkami www.jezdimenakole.cz.

Poslední zajímavou pivní stezkou, o které se zmíníme, je Pivní stezka Petra Bezruče, za kterou stojí Pivovar Černá Hora (http://www.pivovarcernahora.cz/Data/files/pdf/pivni_stezka.pdf). Ta bývá zpravidla spojena s exkurzí v černohorském pivovaru.

Zajímavým novým druhem pivního cestovního ruchu jsou pivní lázně, které zpravidla vznikají jako nadstavba  pivovarům (www.pivnilazne.net, www.pivnilazne.cz či www.pivni-lazne.eu).

V pivní turistice se pro Česku republiku skutečně skrývá velký turistický potenciál. Je však třeba vytvářet ucelené pivní produkty, které spojí třeba návštěvy pivovarů s ubytováním, lázněmi, výlety do krajiny, tradičními českými hospodami a hlavně dalšími, třebaže konkurenčními pivními projekty tak, aby zahraniční turista získal ucelený zážitek.

A hlavně je pak třeba tyto projekty dobře nabízet a propagovat v zahraničí. Tuzemští návštěvníci sice pivní turistiku mohou podržet, ale její skutečný rozvoj zajistí jenom cizinci a jejich utracené peníze.

 

FOTO: Fotolia

 

 

 

 

 

 

 

8. 10. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek