Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Česko nemá v Rusku dostatečnou propagaci

Česko nemá v Rusku dostatečnou propagaci

4. 4. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Do České republiky vloni přijelo víc Rusů než třeba do Francie. S Darjou Jelisejevou z marketingové agentury Olivier, která se na ruské turisty specializuje, jsme mluvili o specifikách ruských turistů, a také o tom, jak by se na ně mohly zaměřit české destinace, které dosud u náročných, ale vděčných ruských turistů zájem nevzbudily.

Říká se, že ruští turisté přijíždějící do Česka mají jiné zájmy a potřeby než turisté ze západní Evropy. Je to tak, nebo jde jenom o pověru?

Ruská klientela je svým způsobem skutečně hodně specifická. Rádi cestují a poznávají svět, jezdí na poznávací zájezdy a do teplých krajin. Západní Evropané jsou více méně zvyklí na to, že všechno mají „pod bokem“, kdežto Rusové ne. Vezměte si jen tu vzdálenost mezi Ruskem a Evropou (konkrétně do ČR je to dva tisíce kilometrů). Když tedy Rus vycestuje, vycestuje na delší dobu – minimálně na týden, deset dní a někdy i dva týdny. Proto to opravdu vypadá tak, že turista, který sem přijel, má jiné zájmy. Jede sem s úmyslem se léčit, má chuť vidět na vlastní oči to, co viděl v reklamě nebo slyšel od známých, zažít na vlastní kůži „správnou energii a náladu“ a pocítit ve finále uspokojení.

 

Co ruské turisty na Česku nejvíc láká? Jaká města, památky nebo zážitky u nás nejvíce vyhledávají?

Určitě je to kultura, možnost navštívit sousední státy, jídlo a pití, lákavé je české pivo a také podobný slovanský jazyk a příjemné klima. To vše v bezpečné zemi. Mezi nejlákavější města pak patří Praha, Karlovy Vary a Český Krumlov a s nimi spojené památky a hrady a zámky, třeba Karlštejn, Hluboká nad Vltavou nebo Kostnice. Velmi populární je ale třeba i návštěva výrobních závodů nebo továren, např. Velkopopovického pivovaru a skláren Caesar Crystal Bohemiae, kde se vyrábí ručně foukaný i broušený barevný přejímaný křišťál. V podobných místech se mohou turisté seznámit se samotným procesem výroby. Ruští turisté u nás také vyhledávají cesty do hor, folklórní a středověké slavnosti a zábavy a festivaly. 

 

Jak si u ruských turistů vůbec stojí Česko ve srovnání se svými sousedy?

Tady si dovolím použít tabulku Rostourismu o návštěvnosti evropských zemí. Z ní zjistíte, že do České republiky vloni přijelo víc Rusů než třeba do Francie.       


 Země

   Cíl cesty

   2010

   2011

Změny v počtu ruských občanů do   zahraničí pro rok 2011 ve srovnání se stejným obdobím v roce 2010 (+- %)

 Německo

 Celkem

 1 002 038

 1 325 452

 32

 Cestovní ruch

 470 730

 702 346

 49

 Služební

 104 636

 111 056

 6

 Španělsko

 Celkem

 517 748

 785 866

 52

 Cestovní ruch

 411 438

 645 303

 57

 Služební

 8 793

 10 910

 24

 Řecko

 Celkem

 484 715

 710 304

 47

 Cestovní ruch

 386 700

 612 464

 58

 Služební

 3 031

 3 597

 19

 Itálie

 Celkem

 583 308

 734 210

 26

 Cestovní ruch

 451 452

 571 603

 27

 Služební

 21 254

 21 338

 0

 ČR

 Celkem

 376 648

 462 092

 23

 Cestovní ruch

 267 494

 367 461

 37

 Služební

 16 854

 13 473

 -20

 Bulharsko

 Celkem

 332 015

 405 689

 22

 Cestovní ruch

 263 225

 339 643

 29

 Služební

 4 022

 3 280

 -1

 

Ruský turista chce vidět víc

Vrací se k nám, nebo přijíždí jen jednou za život?

Určitě se dá říct, že přijíždí vícekrát. Turista, který jednou navštíví Českou republiku a stihne se např. podívat „jen“ do hlavního města a několika okolních měst, má chuť sem přijet příště na delší dobu a stihnout toho daleko víc, ať se jedná o lázeňské léčení, nebo dokonce návštěvu sousedních států.

 

Opravdu je vízová povinnost pro ruské turisty takovou překážkou?

V současné době Konzulární oddělení Velvyslanectví ČR v RF nejenom říká, ale opravdu i dělá vše pro to, aby se zjednodušil a urychlil proces zpracování víz, v průměru se vydávají víza během čtyř až pěti dnů, což je o dva dny rychlejší než před několika lety. Rovněž existuje velké procento těch lidí, kteří mají dlouhodobé schengenské vízum (vydané jinými státy), takže lze říci, že o zas tak velký problém se už nejedná.

 

Pokud by se některé destinace chtěly na ruské turisty zaměřit, jak poznat, zda by u nich mohly mít úspěch, a jak je přilákat?

Konkrétně se to určit nedá, na každou destinaci by se mělo zaměřit individuálně. Nicméně každé město a místo by mělo být nějakým způsobem na území Ruské federace známé a mělo by mít co nabídnout klientům jak z hlediska turistické infrastruktury (hotely, restaurace aj.), tak z hlediska kulturního dědictví.

Pakliže destinace má co nabídnout, měla by se provést analýza trhu, zpracovat marketingový plán, konkrétně se domluvit s danou organizací (touroperátoři, CK, CA, veletrhy, workshopy, masová média aj.) a začít propagovat různorodými a všemožnými informačními kanály. I v případě, že destinace nemá co nabídnout, měla by se zapojit do odvětví cestovního ruchu v regionu, aby se mohla stát součástí zajímavé a lákavé nabídky.

 

Jaké jsou vlastně požadavky a touhy ruského turisty? Jaký je recept na uspokojení ruského turisty?

Určitě je důležité porozumění, a to jak na jazykové, tak mentální úrovni. Důležitá je úcta
a respekt. Ruští turisté třeba nejsou rádi, když se jim připomíná rok 1968. Naopak se rádi baví o pozitivních stránkách svého národa. Dobré je dát rusky hovořícímu člověku možnost, aby se cítil jako doma, třeba mít menu v ruském jazyce a personál, který ruštinu ovládá.

 iLoveCZ.ru

Vaše agentura stojí za velmi zajímavými stránkami www.iLoveCZ.ru, které lákají ruské turisty do Česka. Jaká je vaše další pracovní náplň? Co všechno tu ruským turistům poskytujete?

V první řadě portál www.iLoveCZ.ru je zpravodajský informační portál, který je o České republice jako takové. Tento portál nabízí spolehlivé informace v ruském jazyce z oblasti cestovního ruchu. Portál vznikl v roce 2003, od roku 2006 do roku 2008 si každoročně zasloužil titul Nejlepší turistický portál o zemi – Zvezda.travel.ru. Již od počátku patří mezi nejnavštěvovanější internetové stránky svého druhu, které navštívily miliony čtenářů a skutečných turistů. Portál je taktéž poctěn častými návštěvami profesionálů z oblasti cestovního ruchu.

Základními směry naší společnosti Olivier je informační podpora rusky hovořících turistů a prosazení českého turismu v Rusku. Propagujeme české společnosti, které mají zájem o kontakt s ruskou klientelou. Nabízíme zviditelnění např. pomocí PR článků, bannerů (na již zmiňovaných internetových stránkách) a hlavně imageovou prezentaci v turistických mapách centra Prahy – „Praha na dlani“, Karlových Varů – „Plán Karlových Varů“, „Noční Praha“ a dále pak v profesionálním katalogu cestovního ruchu a mnoho dalšího.

 

Spolupracujete i s městy a státními agenturami? Jaká je podle vás propagace České republiky v Rusku?

Samozřejmostí to možná není, ale se státními agenturami spolupracujeme. A mohu říct, že spolupracujeme na vysoké úrovni. Mezi naši klientelu patří jak kraje – Jihomoravský kraj, Plzeňský kraj, střední Morava aj., tak i města – Kutná Hora, Ostrava aj. a dále pak lázně – Mariánské Lázně, Františkovy Lázně, Luhačovice, Darkov aj., zámky – Sychrov, Zbiroh aj., kulturní objekty – divadla a muzea. Tedy ti, kdo chtějí ruské turisty přilákat.

Co se týče propagace České republiky na území Ruské federace, tak ta je, bohužel, nedostatečná. Určitě by měla být propracovanější a masivnější. Už jenom proto, že turistický ruch z Ruské federace do Česka má v sobě velký potenciál růstu.

 

Darja Jelisejeva

V cestovním ruchu, konkrétně v marketingovém oboru, pracuje od roku 2007. Působí na pozici zástupce jednatele společnosti Olivier (www.iolivier.cz). Náplní její práce je propagace českých firem na ruském trhu, koordinace přípravy a vydání profesionálního katalogu cestovního ruchu v ruštině, turistických map a průvodců, organizace Turistických zpráv z Ruska a koordinace fam-tripů cestovních kanceláří a agentur z Ruska.

 

FOTO: Fotolia, Darja Jelisejeva - archiv

4. 4. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek