Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

„Emoce prodávají! Nuda zabíjí!“ říká producent Bobulí Tomáš Vican

„Emoce prodávají! Nuda zabíjí!“ říká producent Bobulí Tomáš Vican

3. 1. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Tomáš Vican přišel s myšlenkou propagovat vinařství ve filmu a převedl ji úspěšně do praxe. Od té doby je z něho guru filmového product placementu. V rozhovoru poradí, jak by se měli manažeři destinací do filmové branže pokusit proniknout.

Film Bobule vznikl původně jako projekt na podporu českého a moravského vinařství, nebo šlo o film, který měl tuto náplň pouze jako bonus?

Prvotně jsem chtěl vytvořit AVD (audiovizuální dílo) pro podporu produktu, odvětví a oblasti. Tedy vína, vinohradnictví a Jižní Moravy.  Říkám schválně AVD, neb jsem v počátku přemýšlel o seriálu. Pochopil jsem, že seriál je práce na dlouho, tak jsem před tuto ideu „předsunul“ film. Chtěl jsem, aby z díla sálala pohoda a krása prostředí.  Aby bylo doslova pozvánkou na Jižní Moravu a k otevření lahvinky moravského vína.

To ale není u filmu zcela běžný postup – začít od místa, které se má ve snímku objevit…

Tento postup je mezi filmaři vyjímečný, obvykle nejdříve vznikne děj a pak se zasazuje do prostředí. U nás byla nejdříve tato idea, pak jsem se spojil s profíky, předně se spoluproducentem a střihačem Adamem Dvořákem a režisérem Tomem Bařinou a scénáristou Rudou Merknerema, u druhého dílu pak s Tomem Holečkem a vše jsme, obvykle při vínečku a nejlépe přímo ve vinném kraji, rozpracovávali.

Nebáli jste se trochu, že product placement filmu ublíží? Že ho diváci zavrhnou?

Ani ne, i když toto je samozřejmě stěžejní věc. Ono totiž nešlo o klasický product placement, tak jak ho lidé znají z doby před patnácti lety. Nic tak nezkazí film, jako dlouhé záběry na značku či výrobek, ještě nejlépe s dějem nesouvisejícím. V Bobulích šlo o zcela genericky začleněnou záležitost spojenou s návratem ke kořenům, domů. Šlo spíše o filosofii, že když se v životě moc plácáš, tak se vrať na začátek, v tomto případě na Moravu...

Vinařské moudro – základ filmu

Jak jste jako producent vyvažoval podíl mezi dějem, tedy tím aby film diváky primárně bavil a účelem, tedy samotnou propagací českého a moravského vinařství?

Nijak, pokud by totiž film diváky nebavil, tak by se ani nemohlo jednat o propagaci vinařství. Takže jsme pouze tvořili scénář, jak nás to bavilo, vozil jsem scénáristy po kamarádech vinařích, kde chytali to tzv.“ vinařské moudro“, poslouchali různé historky, zažívali fajn chvíle, propíjeli se do vinařských nuancí, poznávali, co všechno je za spoustu činností, aby na konci bylo víno ve sklenici. No a pak zcela genericky začleňovali tyto emoce, které sami zažili, do děje filmu, včetně různých hlášek, které zaslechli, či jsme je spolu nějak vytvořili.

Oba díly měly velkou návštěvnost v kinech a dodnes mají úspěch u diváků dvd a televizí. Dá se ale změřit i jejich efekt v tom jak propagovaly naše vinaře? Měly i nějaký finančně vyjádřitelný přínos pro naše vinařství?

To je to, co bych hrozně rád měl změřeno, ale nevím. Víme jen o tom, jak v době, kdy klesá spotřeba ostatních nápojů, tak víno roste. Toto se děje nejenom díky filmům, ale také díky mnoha aktivitám, předně Vinařského fondu ČR, který víno propaguje, včetně úspěšné značky Svatomartinského. Velmi tomu také napomáhají sami vinaři předně kvalitou svých produktů a aktivitami v místech vzniku či prodeje, jako jsou různé degustace, apod. 

Vzbudit emoce

Co byste poradil tvůrcům, kteří by ve filmech také chtěli využít product placement na podporu různých destinací?

Aby už zapomněli na tento zastaralý název a předně přístup. Jde o mnohem sofistikovanější přístup, jak pomocí různých synergických efektů vzbudit emoce u vytipovaných cílových skupin.

Zde si dovolím definovat zjednodušené „Vicanovo sedmero marketingové komunikace“:

1)  zákazník - jasně definovat a hovořit jeho jazykem. Jinak budu do svého kraje zvát patnáctiletou děvčicu a jinak padesátiletého managera.

2)  značka, image - aktivně budovat náplň a hodnotu

3)  synergie - 1+1 dokáží být 3. Vše je o hledání možností jak dělat věci efektivněji a s vyšším dopadem. Například za jedny peníze v rámci cross-promotion komunikovat více věcí

4)  diferenciace, umět se odlišit - tak aby to bavilo mého zákazníka, např. návštěvníka mé destinace, nemá cenu sázet na to, na co všichni ostatní

5)  silné stránky - na nich pracovat a je komunikovat, pryč od průměru

6)  propagace - aktivní využití PR, medializace např. i se známými osobnostmi

7)  nejdůležitější: Emoce prodávají! Nuda zabíjí!


Vyplatí se představitelům měst, obcí a rekreačních oblastí do případného filmu investovat? Za jakou cenu a za jakých podmínek?

S cenou to funguje spíše tak, že je třeba definovat, jaké prostředky jsou k dispozici a v rámci tohoto rámce určit, co je možné - nejenom v ději filmu, ale ve všech možnostech využití: v rámci PR aktivit, spolupráce s novináři, využití vizuálu filmu, rozhovorech s herci...

Vždy je potřeba se nejdříve sejít a naslouchat, jaké jsou priority, komunikovat a až poté věci domýšlet. Jsem zcela přesvědčen, že pak se jedná o jeden z nejefektivnějších, nejchytřejších, nejdéletrvajících a nejlevnějších nástrojů pro pozvání zákazníků do zvolené destinace.

Víno, smích a zpěv

Chystáte nějaký podobný projekt, jako byly filmy Bobule a 2Bobule?

Už několik let připravujeme seriál Vinaři, který by měl fungovat jako tří generační pozvánka na Jižní Moravu, kde žiju. Je už zatím dost energie a chtěl bych ho proto dotáhnout do konce.  V roce 2012 budeme stejní producenti, kteří jsme dělali Bobule a Lidice, točit pohodovou komedii Marťan a Venuše. I zde je možné využít spojení děje filmu s destinací, kam např. hlavní hrdinka filmu vyjede na výlet snů, zatímco se její manžel má v rámci sázky postarat o jejich tři děti.

Jak už jste říkal, přínosný nemusí být jenom film, ale dá se s úspěchem využít i všechno ostatní. U Bobulí to byl třeba i videoklip.

Filmová muzika je jednou z velkých příležitostí, jak pomocí AVD pozvat potenciální turisty do destinace. Hit, který se hraje ideálně na skoro všech rádiích (jinak to není hit), je doprovázen videoklipem, který se zúčastní všech možných hitparád. Tento videoklip, je-li vhodně natočen a sestříhán, může fungovat jako pozvánka do kraje, tak jak tomu bylo např. u mega hitu Atentát od Richarda Krajča a skupiny Kryštof, což byla titulní píseň filmu Bobule. Píseň vyhrála úplně všechny hitparády v ČR, videoklip zvítězil na Cenách Anděla, jako Videoklip roku. Kromě jiného byl mnohokrát denně vysílán na TV Óčko, kde působil předně na mladší publikum.  Podobně, i když již v trochu menším rozsahu, fungovala titulní píseň filmu 2Bobule CyRáno, opět od Richarda Krajča. Zde se již nejednalo pouze o záběry filmu kolem vinohradů, ale Richard přímo zpíval na parníku s nápisem Pálava, na kterém vlála česká vlajka, na Mušovských  jezerech se skutečnou Pálavou v pozadí.

Mám radost z dotazů Poláků na youtube, kde se ta krása nachází, a místní jim to ochotně v komentářích vysvětlují. Snad nepojedou příště přes Pálavu jen v létě do Chorvatska či v zimě do Alp, ale přijedou aspoň na pár nocí. Letos v létě jsem takto potkal na kole kromě partičky Poláků hodně Slováků, kterým jsem inkognito odpovídal na dotazy, kde se lokace z „těch Bobulí“ nacházejí.

3. 1. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

jožin22. 1. 2015 | 20:46:53

bylo by lepší, kdyby pan Vican točil němé filmy

Zobrazit vše »

Přidat nový příspěvek