Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Filmové lokace - lákadlo i pro turisty

9. 12. 2014 Autor článku: Petr Tůma

Sdílet:

Zatímco ve světě je pojem „movie tourism“ fenoménem posledních let, u nás je putování ve stopách filmařů a filmových hvězd stále ještě v plenkách. Díky příkladům odjinud se však začíná situace obracet k lepšímu.

Netřeba se vydávat až na Nový Zéland, kde na základě trilogie Pána prstenů a Hobita režiséra Petera Jacksona vznikl dokonale fungující „stroj na turisty“. Podobným způsobem využívají lokace ze známých filmů a seriálů i ve Velké Británii, v Itálii, ve Španělsku či ve Skandinávii. Putovat po stopách oblíbených hrdinů krajinou, jakou znáte ze stříbrného plátna či z televize, má prostě pro řadu lidí neopakovatelné kouzlo – které lze navíc velmi dobře marketingově „prodat“ a „zpeněžit“.

Pád a postupný vzestup
Česká republika patřila až do přelomu tisíciletí mezi špičku evropských filmařských velmocí. Naše infrastruktura, architektonická rozmanitost a v neposlední řadě i vyspělost nejrůznějších filmových profesí a zázemí velkých filmových studií, se těšily velmi dobrému jménu. Potvrzují to snímky jako Amadeus Miloše Formana, seriál Mladý Indiana Jones, Mission Impossible s Tomem Cruisem či Česká spojka s Anthony Hopkinsem. České exteriéry i interiéry jsou vidět i ve filmech Casino Royale, Van Helsig, Z pekla, Letopisy Narnie... Bohužel mezi roky 2003 a 2008 přišel drastický ústup ze slávy a finanční propad příjmů plynoucích z natáčení až o 86 %! Způsobil to zejména systém finančních pobídek, který zavedly okolní státy, takže se filmové produkce, pro něž začalo být Česko čím dál tím dražší, přestěhovaly do okolních zemí – zejména Maďarska – to převzalo štafetový kolík „filmařsky nejpřívětivější země“. Od roku 2010 ovšem zavedlo nové pobídky i Česko a výroba zahraničních filmů se do tuzemských lokací pozvolna vrací.

Ať žijí filmoví nadšenci

Na trend „filmové turistiky“ dříve než oficiální místa zareagovali filmoví nadšenci sdružení pod serverem filmovamista.cz, kde dnes najdete obsáhlou databázi deseti tisíc lokací, účinkujících v českých filmech, s přesným popisem a často i fotografiemi. Tato snaha je sice chvályhodná, ale filmový turismus u nás potřebuje především podporu oficiálních míst. Proto agentura CzechTourism připravuje spuštění webu a mobilní aplikace letos na jaře. V první fázi projektu došlo k vytipování šesti tématických tras, po kterých se v budoucnu mohou filmoví nadšenci vydat, aby mohli filmovou fikci porovnat s reálným zážitkem. Se spuštěním webu a mobilní aplikace, poběží také mediální kampaň, která bude lákat české i zahraniční cestovale na unikátní lokace po celé české republice. Už nyní je jasné, že putovat se bude například Broumovskem, které si zahrálo v řadě pohádek, ve fantasy Letopisech Narnie i seriálu Jiřího Stracha Ďáblova past. Turisté se budou moci vydat také po stopách Formanova Amadea. To se týká hlavně Prahy – Starého města a Hradčan, ale i Kroměříže a tamního arcibiskupského zámku. Jak uvedl letos na plzeňské přehlídce Finále Jiří Dužár, hlavní manažer projektu filmového turismu z agentury CzechTourism: „Ke každé z šesti tématických tras se bude vázat až deset filmových děl české i zahraniční produkce. Lidé uvidí lokace, kde se odehrávalo natáčení, budou si moci na mobilech či tabletech pustit unikátní materiály i scény z příslušných filmů a dozví se i tipy na výlety po okolí.



Stopami Aloise Nebela
Dle průzkumů se přes 20% českých turistů nechává při plánování výletních tras ovlivnit faktem, že se tam natáčel film. Z hlediska žánrů vítězí pohádky, případně nadčasově oblíbené rodinné snímky – například ty s Tomášem Holým. U zahraničních turistů je snaha dostat je za hranici hlavního města a ukázat jim více, než Hrad a Staré Město. A pro marketingové manažery z krajů je to výzva, jak stavět nové produkty cestovního ruchu a lákat turisty k návštěvě právě „svého“ regionu.
Až doposud chyběla filmové turistice u nás podpora shora, byla až příliš živelná, chaotická a rozptýlená do stovek míst. Momentální zájem krajů má samozřejmě i opačný efekt – upozorňuje samotné filmaře na zajímavé lokace. Osm nově vytvořených filmových regionálních kanceláří tak čeká práce na „zelené louce“. Výstavba naučných stezek souvisejících s natáčením filmu, propojení s místní gastronomií – to je jen část nápadů, jak zpeněžit fakt, že se některé místo ocitlo na stříbrném plátně. Výborným příkladem je turistický produkt S Nebelem po Semmeringu turistické kanceláře v Jeseníku. Putování po stopách filmového výpravčího začíná v Zábřehu na Moravě a pokračuje jednotlivými železničními zastávkami Jeseníků až do Zlatých Hor.
Neméně důležitou součástí práce kanceláří je do Česka opět nalákat filmaře, což se v minulých letetch zrovna moc nedařilo. Přitom platí jasná úměra – čím více vznikne v regionu filmů, tím více vydělá jak region, tak stát. Příspěvek na ubytování filmařů by například mohl být podmíněn uvedením lokace v titulcích. Česko chce být zkrátka též „součástí mediální kampaně“. V neposlední řadě by filmové kanceláře v krajích měly filmařům pomoci při zajišťování povolení souvisejících s natáčením, urychlit spolupráci s místními dopravci, obcemi a samosprávami. Tedy to, čemu se v zahraničí říká „film friendly region“. Potenciál na to v Česku, zemi kdysi filmařům z celého světa zaslíbené, zcela jistě je.


FOTO: archiv
 

9. 12. 2014 Autor článku: Petr Tůma

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek