Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Hodnotíme náhodně vybrané destinační weby. Jak dopadlo Sokolovsko?

Hodnotíme náhodně vybrané destinační weby. Jak dopadlo Sokolovsko?

7. 3. 2012 Autor článku: Kyša Leoš

Sdílet:

Náš spolupracovník kriticky zhodnotil deset českých destinačních webů z pohledu potenciálního turisty, který hledá ubytování a nějaký zajímavý tip na výlet. Zjistil, že webové stránky různých destinačních agentur a organizací mají výrazně rozdílnou úroveň. Začínáme na Sokolovsku.

Webové stránky jsou dnes pro většinu turistů vstupní branou při jakékoli cestě po domácích končinách. Sehnat letáky, prospekty nebo katalogy lokalit, které se nachází i jen pár desítek kilometrů daleko, je často nemožné. Vzhledem k tomu, že přístup k internetu je dnes v Česku naprosto bezproblémový, staly se internetové stránky alfou a omegou při hledání vhodné lokality pro tuzemskou dovolenou.

Web jako cibule, loupat, loupat… a nakonec plakat

Zkusil jsem se vžít do role takového turisty a projít si destinační weby po celé republice. Vybral jsem si jich náhodně deset. Nestanovil jsem si žádná přísná kritéria. Chtěl jsem si jen prostě rychle a jednoduše najít ubytování a nějaké výlety, které bych mohl v oblasti podniknout. Očekával jsem, že tohle je základ, který by mi měl nabídnout každý web pro turisty. Jenže jsem velmi rychle zjistil, že někteří propagátoři cestovního ruchu u nás svou práci moc dobře neovládají. Řada destinačních webů jsou jako cibule. Mají spoustu vrstev a ani při usilovné snaze z nich nemůžete vydolovat základní informace, které jako turista potřebujete, a akorát zapláčete nad zbytečnou snahou.

Chybí propagace lokalit

Největším kamenem úrazu destinačních webů ale zpravidla je, že se tvůrci internetových stránek většinou na své weby nedokážou podívat z pohledu někoho, kdo jejich lokalitu vůbec nezná, neorientuje se v ní a hledá lehce dosažitelné a skutečně zajímavé a důležité informace. A co je nejhorší, jen málokterý autor webu počítal s tím, že by měl být web propagačním nástrojem. Přesvědčovat návštěvníka, že navštívit jeho destinaci stojí za to, dokázal jen málokterý z nich.

Sokolovsko.cz

(pozn. red. v době publikace toho článku nebyl odkaz www.sokolovsko.cz funkční)

Destinace Sokolovsko má už na první pohled tuctový web. Vítá mě článek Sokolovsko, Karlovarsko, Chebsko – byli jste tu někdy? Ta otázka mě hned zarazí. Nadpis vypadá jako anketa, ale jde o uvítací frázi. Vážně divnou. Brzy zjistím, že podobně divný je i celý web. Hned v úvodním textu s tajuplným názvem mě neznámý autor informuje, že se jedná „o oblast vřídel a léčivých pramenů, oblast magické přírody a i nových rekreačních možností. Kdo si chce skutečně odpočinout od všedního dne v přírodě, ten je u nás na tom správném místě…“ a tak dále.

Celý text je plný strašlivých frází a klišé, ale nakonec mě alespoň upozorní na něco skutečně zajímavého, a to Burgenstrasse, tedy Hradní stezku. Pod uvítacím článkem je k tomu i zdařilá mapka patnácti hradů a zámků. Z toho už by se dal vytěžit nějaký potenciál pro dobrodužnou výpravu.

Na lovu informací o Hradní stezce

Takže co mi web Sokolovsko.cz nabídne? Pod mapkou kliknu na položku „Co je to?“ a ta mě pošle na další stránky s položkami: Představení BS, Popis BS, Burgenstrasse – A jak to začalo a Burgenstrasse. Kliknu na Představení BS a objeví se stránka s názvem: Představení BS. Pro zhlédnutí celého článku ve formátu PDF klikni Zde. No nic, dávat PDF soubory na webové stránky je extrémní hloupost, protože nepřitáhne lidi přes vyhledávače, pomyslím si, ale co už. Kliknu tedy na položku ZDE, abych se něco dozvěděl o Burgenstrasse a objeví se mi ono slibované PDF
s nudným materiálem o „spolupráci ze strany německých partnerů, Ministerstva pro místní rozvoj, krajských úřadů, Národního památkového ústavu a jeho územních odborných pracovišť, národních turistických centrál...“ dál už nemám chuť číst.

Na lovu informací o Hradní stezce podruhé

Tak to zkusím znovu. Kliknu na položku Burgenstrasse a pak na položku Informace o činnosti. Klik a objevím se na další nudné stránce s položkami Významné akce a Příloha_NFHR ČR, Kypr, MMR. Takže klikám na Významné akce, další stránka a výzva Významné akce. Pro zhlédnutí celého článku ve formátu PDF klikni ZDE. Cože? Další PDF? Kliknu a místo PDF se objevím na úvodní stránce Vítáme vás – Destinační společnost Sokolovsko, o.p.s.

Tip na výlet nevyšel, tak co ubytování?

Takže nejen že je web plný pro turistu nesmyslných souborů, na které se musí zuřivě proklikat, a ještě v nesmyslném formátu PDF, ale některé odkazy ani nefungují. Děs.

Vzdávám pokus o získání nějakých informací nebo tipů na výlet a zkusím alespoň položku Ubytování. Ukáže se mi reklama na Hotel Parkhotel Sokolov. Kliknu si tedy raději na odkaz Ubytování ve městě a objeví se mi jediná položka – Parkhotel Sokolov. Takže zkusím ikonku Ubytování v okolí města. Klik a stránka hlásí Ubytování v okolí města – Tato kategorie je momentálně prázdná.

Takže buď Parkhotel Sokolov, nebo nic. Tohle vážně nemá cenu. Ještě než stránky definitivně opustím, zahlédnu na nich anketu: Víte, co znamená destinační management? Já ano, ale bojím se, že autoři webu Sokolovsko.cz by měli kliknout na odpověď – Tuším, o co by mohlo jít.

Tak tohle byl hned na začátku pěkný šok. Ruším pokus vyrazit na Sokolovsko a zkusím Podkrkonoší.

 

Na fotografii Burgenstrasse

7. 3. 2012 Autor článku: Kyša Leoš

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek