Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Irena Vašicová: Lázně se letos odrazí od pomyslného dna

Irena Vašicová: Lázně se letos odrazí od pomyslného dna

30. 1. 2014 Redakce

Sdílet:

Teplice nad Bečvou patří mezi jedny z nejvýznamnějších lázeňských lokalit u nás. O tom, jak tady bojují s výpadky českých pacientů, jak dlouho trvá, než se podaří přitáhnout zahraniční klientelu a o tom, že lázně mohou profitovat i ze svateb, jsme mluvili s Irenou Vašicovou,výkonnou ředitelkou a předsedkyní představenstva Lázně Teplice nad Bečvou a.s.

 

 

V jaké ekonomické kondici se dnes nachází Lázně Teplice na Bečvou? Stále se mluví o krizi lázeňství, ale obecně dochází k nárůstu klientely lázní, zvláště ze zahraničí. Jak jste na tom vy?

Naše lázně poskytují tři rozdílné typy péče. Od vysoce odborné léčby pacientů po operacích srdce v kardiorehabilitačním ústavu po klasickou lázeňskou léčbu a samozřejmě širokou škálu pobytů pro samoplátce. Krize v lázeňství se týká výlučně poklesu lázeňských pacientů. Ta byla způsobena změnou Indikačního seznamu, kdy byla zkrácena základní doba léčení u většiny námi léčených indikací o jeden týden, byly zrušeny edukační pobyty a razantně zpřísněna možnost opakování pobytů.

Radikální změny v Indikačním seznamu nám způsobily výpadek tržeb v lázeňství téměř o 50 %. Vzhledem k tomu, že naše lázně poskytují i další druhy služeb, ekonomická situace lázní je dobrá, nicméně přece jen jsme rok 2013 ukončili se záporným hospodářským výsledkem. Přesto i v letošním roce realizujeme dvě další investice a budoucnosti se rozhodně nebojíme.

 

Jaký je poměr českých a zahraničních návštěvníků vašich lázní?

Jsme lázně s polohou uprostřed Moravy, které využívá zejména tuzemská klientela. Podíl zahraničních návštěvníků činí okolo pěti procent. Ale i u lázní v příhraničních oblastech nevěřím, že by nárůst počtu zahraničních klientů pokryl výpadek těch českých.

 

Jak lákáte zahraniční turisty? Odkud k vám vůbec přichází?

V loňském roce jsme se účastnili několika zahraničních veletrhů, kde se zaměřujeme především na německou klientelu, podnikáme i kroky směrem k polskému a ruskému trhu. Je to ale dlouhodobá záležitost, jež se neprojeví okamžitě. Počítáme s větší odezvou v průběhu dvou až tří let.

 

Na jakých službách stavíte? Co svým návštěvníkům poskytujete?

Lázně Teplice nad Bečvou dlouhodobě staví především na odbornosti. Jsme špičkou v kardiorehabilitaci v České republice, jako jediní provozujeme kardiorehabilitační ústav, kde pečujeme o pacienty po operacích srdce, přeložené z akutního lůžka tak pátý až šestý den po operaci.

Úspěšně léčíme i lázeňské pacienty s onemocněním pohybového aparátu, onemocněním nervovým, léčí se u nás i onkologičtí pacienti a diabetici. Léčíme i děti, pro které nyní doděláváme novou dětskou léčebnu, kde jako jediní na Moravě budeme pečovat o děti již od roku a půl věku.

Samozřejmě se orientujeme i na relaxační pobyty, firemní akce, dokonce i svatby apod. Klienti samoplátci si mohou vybrat z pestré škály léčebně-relaxačních pobytů i procedur, relaxovat ve wellness nebo v bazénech, pobavit se na bowlingu. 


 

Jakými způsoby získáváte české klienty?

Širokou veřejnost oslovujeme formou komunikačních kampaní, zejména jarní a vánoční. Využíváme k tomu různé druhy marketingových nástrojů, ať již jde o klasickou inzerci, PR prezentace na internetu a další. Hodně rovněž stavíme na osobních jednáních, samozřejmě především u korporátní klientely.

 

Chystáte nějaké inovace ve svých službách?

Jak již bylo řečeno, v našich lázních poskytujeme tři druhy péče. Pokud jde o kardiorehabilitační ústav, projekt je relativně mladý (od r. 2009), i když je vždy co zlepšovat, řekla bych, že tady jsme dosáhli hodně vysoké úrovně služeb. Z tohoto důvodu v letošním roce plánujeme akreditaci pracoviště.

Pokud jde o lázeňství, v r. 2012 jsme pro pacienty s onemocněním pohybového aparátu vybudovali moderní bezbariérový balneoprovoz s novým rehabilitačním bazénem. V únoru bychom měli dokončit dalších třináct moderních bezbariérových pokojů, tedy další zázemí pro pacienty s omezenou možností pohybu. Dokončujeme rovněž rekonstrukci dětské léčebny, kde nad rámec nových tělocvičen chystáme i moderní ubytování pro matky s malými dětmi.

U samoplátců se rovněž snažíme reagovat na poptávku trhu a na požadavky klientů. Zvyšujeme nejen standard ubytování, ale také poskytovaných služeb a stále přicházíme s něčím novým. Novinkou příštího roku bude pobyt Letem světem za tři nebo sedm dní. Pobyt je bohatý nejen na zážitky z exotických procedur, ale také na požitek z cizokrajných jídel ze všech koutů světa.

 

Hodně se mluví o tom, že je třeba, aby se lázně orientovaly nejen na tradiční zdravotnické služby, ale i na komerční služby typu wellness nebo medical wellness. Jaká je situace u vás? Jak se stavíte k wellness službám v lázních obecně?

Lázně Teplice nad Bečvou jsou především zdravotnickým zařízením, kdy klademe velký důraz na naši odbornost. Máme jednu velikou výhodu. V Teplicích nad Bečvou je v krásném lázeňském parku situováno několik sanatorií a každé z nich jsme se při rekonstrukcích snažili „na míru“ přizpůsobit klientům, kterým jsou sanatoria především určena.

Lázeňské domy Bečva a Slovenka – zde jsou především pacienti po operacích srdce, takže jsou obě budovy telemetricky monitorovány, v části ubytovací kapacity je centrální rozvod kyslíku, jsou zde soustředěny nejmodernější přístroje pro vyšetření kardiaků, jako jsou ECHO, spiroergometrie apod. Lázeňský dům Janáček je především „lázeňský“ – proto byl vybudován nový rehabilitační bazén, vše je bezbariérové, jsou zde i přístroje na rehabilitaci pacientů po TEP apod.

A právě pro klienty s požadavkem na medical wellness je určen lázeňský dům Moravan s bazénem, saunovým světem, útulnou kavárnou. Nicméně stále – i v tomto sanatoriu – dbáme na odborný přístup a vysokou profesionalitu.

Obecně si myslím, že lázně by si měly uchovat odbornost, tak aby ve srovnání se službami v klasických wellness hotelech byly přece jen v pohledu na klienta trochu jinde. V Teplicích nad Bečvou klient může počítat nad rámec širokého spektra wellness pobytů, masáží a „hýčkacích“ procedur alespoň s malou vstupní lékařskou prohlídkou a se zajištěním 24hodinové přítomnosti odborného personálu včetně lékaře. Musíme si být jisti, že poskytované procedury jsou pro klienta nejen neškodné, ale i po zdravotní stránce přínosné.

 

Jak vidíte budoucnost českého lázeňství? Dokáže konkurovat svým sousedním a blízkým zemím jako je Slovensko, Rakousko, Německo či Maďarsko v boji o tuzemského a také globálního zákazníka?

Lázeňství prochází složitým obdobím, nicméně díky avizované novele Indikačního seznamu, kde se podmínky přece jen trochu zmírní, pevně doufám, že se lázně letos odrazí od pomyslného dna. Právě proto, že se jedná o naše národní rodinné stříbro s dlouholetou tradicí a se službami ve jmenovaných zemích si rozhodně nezadáme.

 

A co vaše lázně? Jakou jim chystáte budoucnost?

O vizi pro jednotlivé druhy péče v našich lázních jsem již hovořila. V dnešní době však nestačí stavět na stávajících službách, je potřeba být stále o krok napřed: byli jsme první z lázní, kdo otevřel polárium, jsme první a jediní, kdo provozuje kardiorehabilitační ústav. Pracujeme na dalším projektu, který bude pro lidi poměrně zajímavý. Určitě dáme klientům o našich nových službách včas vědět.

 


Ing. Irena Vašicová je výkonnou ředitelkou a předsedkyní představenstva Lázně Teplice nad Bečvou a.s., www.ltnb.cz.

30. 1. 2014 Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek