Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Jak na internetu uhlídat dobrou pověst destinace?

Jak na internetu uhlídat dobrou pověst destinace?

31. 1. 2014 Autor článku: Web Administrator

Sdílet:

Stále více turistů rozhoduje o své dovolené, výletech a ubytování jenom podle informací na internetu. Proto je velice důležité nejen starat se pečlivě o své stránky a mít co nejjednodušší systém prodeje zájezdů či ubytování, ale také si dávat pozor, co se v internetových vodách o destinaci či hotelu píše. Může to být totiž něco, co dokáže zkazit i sebelepší úsilí o propagaci.

Důvěra lidí v informace, které najdou na internetu, v posledních letech nezadržitelně roste. Internet je uživateli brán jako jasný odraz reality a informace na něm jsou považovány za stále důvěryhodnější. Proto je internet důležitý i pro destinační manažery. Hotel, penzion, lázně či prostě turistický region jsou posuzovány podle jejich internetové prezentace. Zastaralé internetové stránky vysílají jasný signál, že hotel, který prezentují, je levná a ošuntělá záležitost. Že to tak není? Pak si pořiďte lepší internetovou prezentaci, protože drtivá většina turistů to tak vnímá.

Ovšem problém internetu není jen špatná propagace na vlastních stránkách. Většina lidí totiž nechodí přímo na webovou prezentaci destinace, ale vyhledává si informace o ní přes vyhledávače. A to je problém, protože ty mohou přednostně ukázat i informace z různých blogů, článků či diskuzních fór, které jsou vůči naší destinaci kritické a mohou potenciálního turistu odradit. Co
s tím?

 


Pověst je jen jedna

Tuto otázku řeší firmy v internetově vyspělém světě několik posledních let. Vznikl dokonce kvůli tomu i specifický obor s názvem online reputation management. Tedy něco jako správa internetové pověsti, jednoduše webdoktor.

Dnes si každá velká firma ve Spojených státech amerických, pro kterou je pověst na internetu důležitá, takového webdoktora platí.

Případy, které webdoktoři řeší, jsou rozličné. Někdy je potřebuje realitní magnát, jehož trápí zpráva o přestupku, který spáchal před deseti lety, jindy jde o vědce, jenž nechce, aby lidé stále znovu a znovu objevovali informaci, že byl obviněn z vraždy. Nebo je to manažer, který nechce, aby se po zadání jeho jména objevovalo staré svatební oznámení z New York Times, zatímco on už je podruhé ženatý. A firmy většinou potřebují nějak eliminovat články o svých vadných výrobcích, jež kdysi uvedly na trh, či negativní komentáře, které jim svým chováním způsobil jeden ze zaměstnanců v zákaznickém servisu, jenž ale ve firmě už dobrých pět let nepracuje.

Problém informací na internetu zkrátka spočívá v tom, že jsou všudypřítomné a nestárnou. Na internetu jako by se zastavil čas. Dříve si zákazník na kvalitu služeb v hotelu stěžoval osobně, problém se vyřešil a zmizel. Dnes o tom člověk napíše na internet a i když mu hotel vyjde vstříc, omluví se a zajistí adekvátní náhradu, jeho stížnost na internetu už zůstane. A přestože jde o starou záležitost, může nadělat škody ještě desítky let. Webdoktor je tu od toho, aby takový problém vyřešil.

 

Buďte aktivní

Základem řešení podobného problému je obyčejná slušnost. Pokud bychom uvažovali nad naším modelovým případem s nespokojeným klientem hotelu, je ideální se s ním prostě spojit, a protože už byl jeho problém vyřešen, požádat ho, aby svůj tehdejší komentář stáhl nebo nějak revidoval. Stejně tak pokud jde o nějakou poškozující informaci, která není pravdivá, stačí zpravidla slušně (velmi slušně a velmi opatrně) poprosit daný server, aby takovou informaci stáhl. Samozřejmě v případě, pokud se z jejich pohledu jedná o jednoduchý zásah. Stahování informací z diskuzí je velmi složité. Webdoktor musí prokázat, že text je skutečně závadný.

Každopádně pozor na požadavky o stáhnutí informací, které jsou vůči vám sice kritické, ale objektivně v pořádku. Mohlo by vás to ještě více poškodit než původní zpráva. Uživatelé internetu jsou velmi citliví na podobné snahy a velmi rychle a s humbukem o nich na internetu informují.

Samozřejmě že pokud má firma dost peněz, dá se případně s majitelem domluvit, že diskuzi či blog stáhne za úplatu. Některé firmy už musely dokonce přistoupit na to, že webové stránky raději koupí a zruší, než aby trpěly negativní informace, které na nich jsou o jejich výrobcích a službách prezentovány. To jen dokazuje, jakou sílu informace na internetu mají a jak mohou reálně ohrozit byznys různých firem.

 

Internetové zametání pod koberec

Jak už jsme napsali, ne vždy lze takové informace stáhnout z internetu snadno. Pak je tady nejdůležitější nástroj online reputatiton managementu, kterým je SEO (Search Engine Optimization), tedy optimalizace textů a webů pro vyhledávače. Pro každou firmu je důležité, co se objevuje na prvních místech vyhledávání internetových vyhledávačů, tedy aby se při vyhledávání klíčových slov jako je název lokality, hotelu či lázní, objevily stránky hotelu, lázní či lokalit, a ne blogy nebo diskuze popisující špatnou zkušenost nějakého turisty. Jednoduchou pravdou o uživatelích internetu totiž je, že se zpravidla nedívají dál než na třetí stránku výsledků vyhledávání, a pokud na prvních místech výsledků vyhledávání najdou to, co hledají, dál už nepokračují. Znamená to tedy, že i když na potenciálního turistu na internetu číhají někde špatné reference o hotelu či lázních, neklikne na ně a nepřečte si je,, protože při správném využití SEO mu vyhledávač nejdřív naservíruje ty informace, které chceme, aby viděl, a k ostatním už se nedostane.


Výhoda vyhledávačů je, že jejich automatické systémy jsou samotné nastaveny tak, aby vyhledávaly nejrelevantnější informace. Tedy dávají přednost oficiálním profilům a e-shopům firem, které lidé vyhledávají, před diskuzemi. Je ale důležité tyto relevantní odkazy pro vyhledávače vytvářet. Vysoké umístění mívá třeba stránka na Wikipedii, takže je důležité starat se o to, co se o naší destinaci či lázních na Wikipedii píše a případně wikipedistům nabídnout lepší informace či fotografie. Dalšími odkazy, jimž dávají vyhledávače přednost, jsou profily na Facebooku a dalších sociálních sítích a samozřejmě samotné webové stránky daného hotelu či destinace.

Z toho plyne, že je potřeba být na internetu aktivní, vytvářet stránky o destinaci, psát blog o lázních či hotelu, hlídat si, co se píše na Wikipedii, pečlivě si spravovat profil na Facebooku, Google+, Twitteru a dalších sociálních sítích. Je za tím sice dost práce, ale internet a vše, co se na něm píše, je pro potenciální turisty stále důležitější. Podceňovat ho je v dnešní době obrovská chyba, která se každému tvrdě vymstí.

FOTO: Fotolia

 

31. 1. 2014 Autor článku: Web Administrator

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek