Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Jak udělat úspěšný press trip

Jak udělat úspěšný press trip

22. 1. 2014

Sdílet:

Jedním z nejspecifičtějších nástrojů mediální propagace turistických destinací je press trip, tedy organizovaný výlet pro vybrané zástupce médií do destinace. Jaká jsou pravidla úspěšného press tripu?

I když může dobrý marketingový manažer destinace připravit sebelepší podklady pro média, vždy je pro úspěšnou propagaci nejlepší, když se novinář sám podívá na turistický cíl a nadšeně jej zpropaguje zprostředkováním svých vlastních zážitků. Právě k tomu slouží press trip, tedy organizovaná návštěva novinářů v naší destinaci.

 


Důležitost výběru

Přiznejme si na rovinu, že press trip je jedna velká manipulace s novináři. Nejlepší press tripy na světě dělají v Severní Koreji. Samozřejmě že se jedná o záměrně nadsazené přirovnání, ale aby člověk pochopil podstatu press tripu, měl by se nad ním zamyslet.

Základem press tripu je dobrý výběr novinářů. Podstatou je vybrat jenom takové, od nichž můžeme skutečně očekávat nějaký přínos, tedy článek nebo reportáž o naší destinaci v relevantním médiu. Někdy bývá zvykem, že se destinační manažeři pokouší novináře, které zvou na press trip, zavázat slibem, že o destinaci do toho a toho data zveřejní článek. To není zrovna seriózní a slušný přístup. V každé redakci může docházet ke změnám, které bývají nenadálé, a i když redakce takovému novináři účast na press tripu schválí s tím, že od něj text o destinaci otiskne, během několika týdnů se může cokoli změnit a není to novinářova chyba. Navíc je to vůči novinářům velmi podezřívavý postup. Lepší je si prostě vybírat zkušené novináře na volné noze, kteří spolupracují s více médii, takže mohou články o naší destinaci postupně zveřejnit prostřednictvím více kanálů, nebo takové, kteří jsou kmenovými redaktory nějakého významného periodika a jsou schopni si takový text prosadit.

Při výběru novinářů na press trip je tedy důležitější kvalita než kvantita. Občas se stává, že příslušný manažer shání na poslední chvíli nějaké novináře, aby měl na press tripu velkou účast, a pak se všichni diví, že konečným přínosem akce, do níž byly vloženy nemalé náklady, je jeden krátký článek v nějakých regionálních novinách.

 


Přiměřeně

Protože produktem cestovního ruchu je ve své podstatě zážitek, je nesmírně důležité novináři z naší destinace zajistit co nejsilnější zážitek, který pak zprostředkuje svým čtenářům. V podstatě jej musíme výběrem ubytování, dopravou, místy, jež navštíví, služeb, které v naší destinaci zkonzumuje, obratně vmanipulovat do situace, kdy bude tak nadšený ze všeho, co zažil, že se jeho text bude hemžit jen samými superlativy.

Výběr zážitků, které novinářům zprostředkujeme, je velmi důležitý. Novinář by měl zažít to, co chceme, aby zažívala většina turistů, po nichž toužíme. Pokud se tedy profilujeme

jako destinace pro rodinnou dovolenou, není zrovna ideální, když novináře ubytujeme ve čtyřhvězdičkovém hotelu a zajistíme jim zážitky s drahými restauracemi a službami. Novinář pak logicky popíše naši destinaci jako záležitost pro horních deset tisíc. Nepochopí, že jsme mu jen chtěli zajistit komfortní ubytování. Naši destinaci prostě čtenářům, divákům či posluchačům zprostředkuje přesně takovou, jakou ji zažil. Jeho zážitek tedy musí být intenzivní, ale jen a pouze takový, jaký chceme, aby zprostředkoval. Samozřejmě je v pořádku ukázat mu zákulisí ubytování, poskytnout mu něco navíc, ale nesmíme to přehánět.

 



Komunikujte!

Novináři rádi přináší informace, které ostatní nemají, a také vypráví příběhy. Je proto důležité jim nabídnout i příběhy, které jsou s naší destinací spojené. Třeba příběhy historických postav spojených s destinací nebo různé historky okolo zajímavých lokalit naší destinace. Novináři je rádi zakomponují do svých článků a reportáží. Navíc tak barvitěji a zajímavěji vylíčí danou destinaci.

A jak se s k novináři chovat během press tripu? Rozhodně jako k partnerovi. Nikdy, prostě nikdy nesmí zodpovědný manažer ani trochu naznačit, že by měl být novinář vděčný za to, že se press tripu účastní. Naopak. Je třeba mu dávat najevo, že účastí na press tripu poctil naši destinaci on. Novinářům je třeba vždy dávat dostatek informací o místech, která navštěvují a o službách, které jsme jim zajistili (masáže, sauna, wellness, lázeňské procedury atd.) A také je třeba se jich průběžně ptát, co si o naší destinaci myslí, získávat od nich zpětnou vazbu už během press tripu. Základním předpokladem je, že novináři, kteří na press trip vyrazí, jsou zkušení cestovatelé, a tudíž nám mohou poskytnout i cennou zpětnou vazbu.

A nejen to. Díky komunikaci můžeme během press tripu zjistit, že jsou třeba nespokojení, že mají o press tripu jinou představu, chtějí navštívit jiná místa než ta, která jsme jim vybrali my. Tomu je třeba se okamžitě přizpůsobit a poskytnout jim takový zážitek, po jakém touží. Jinak se nám může stát, že výsledkem press tripu bude série článků, které si opravdu nepřejeme číst.

 
FOTO: Fotolia

22. 1. 2014

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek