Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Jeseníky v zimě získají z turistického ruchu až půl miliardy korun

Jeseníky v zimě získají z turistického ruchu až půl miliardy korun

10. 12. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Každý desátý turista, který navštíví Jeseníky, je cizinec. Místní destinační management se jejich počet snaží zvýšit a v posledních letech se mu to velmi daří. Jeseníky se stávají sice zatím nenápadným, ale o to pozoruhodnějším turistickým lákadlem Česka. O tom, jak do hor lákají návštěvníky, nám poskytl rozhovor Michal Blaško z Euroregionu Praděd.

Jaké je postavení Jeseníků v konkurenci jiných českých hor? Patříte mezi dominantní turistické lokality, nebo jste naopak otloukánek, který sbírá turistické drobky?

S počtem zhruba 1 200 000 přenocování turistů ročně se Jeseníky řadí na čtvrté místo za Krkonoše, Krušné hory a Šumavu. Z hlediska známosti turistických destinací ČR se rovněž řadí na čtvrté místo za Prahu, Krkonoše a Šumavu, tedy před Beskydy, jižní Čechy, Moravský kras, Český ráj, Krušné hory či Orlické hory. Jeseníky tedy rozhodně patří mezi dominantní turistické oblasti ČR, i když zejména v českých veřejnoprávních médiích se lidé povětšinou dozvídají o naší konkurenci. To se mi dlouhodobě nelíbí.

 

Jaká je vůbec turistická tradice Jeseníků?

Tradice turismu v Jeseníkách sahá až do doby Rakousko-Uherska, nicméně organizovaná turistika se začíná rozvíjet teprve vznikem Moravskoslezského sudetského horského spolku v roce 1881. Je tedy na co navazovat, i když v pohnutých dějinách regionu severní Moravy a Slezska byly mnohé tradice zpřetrhány. Euroregion Praděd, který působí v Jeseníkách jako profesionální destinační společnost pro jejich moravskoslezskou část, v podstatě pokračuje ve šlépějích předešlých turistických spolků a organizací a podle posledních údajů o vývoji návštěvnosti se zdá, že velmi úspěšně.

 

I když se hory obecně pojí hlavně se zimní turistikou, pořád je ještě přece jen podzim. Jak se daří turisticky Jeseníkům na jaře, v létě a teď na podzim?

Zimní sezóna je skutečně z hlediska návštěvnosti a příjmů z cestovního ruchu tou silnější sezónou především pro lyžaře – běžkaře a sjezdaře. Na druhou stranu jaro, léto a podzim nabízí v Jeseníkách zážitky spojené s poznáváním, aktivními pobyty, lázeňstvím či rekreací a samozřejmě zážitky při pobytech na venkovských farmách či jízdárnách. Stačí vzpomenout unikátní přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé Stráně, atraktivní pěší trasy v okolí nejvyšší moravskoslezské hory Pradědu, oblíbené klimatické lázně Karlovu Studánku, kde se natáčela komedie století „S tebou mě baví svět“, areál zlatorudných mlýnů u Zlatých hor, kde se v roce 2010 konalo MS v rýžování zlata, úzkorozchodnou Osoblažskou železnici, kterou nechala vystavět Marie Terezie, nebo třeba unikátní vodní dílo Slezskou Hartu, kde se zase natáčel velkofilm Johanka z Arku, a je jasné, že návštěvníci Jeseníků jsou mnohdy velice překvapeni jejich pestrostí a atraktivitou. To vše umocňují na podzim inverze s teplotami kolem 20 °C s azurovou oblohou a pestrobarevnými scenériemi. Člověka hned napadne, že Jeseníky jsou nazvány podle slova „jeseň“.

 

NA ZIMU DO JESENÍKŮ ZAMÍŘÍ ČTVRT MILIONU TURISTŮ

Jakou letos očekáváte v zimě turistickou návštěvnost?

Pokud bych vycházel z již uvedených 1 200 000 přenocování turistů ročně, tak na základě údajů z roku 2011 odhaduji počet přenocování turistů v zimě na 750 000, což představuje minimální příjmy z turistů ve výši cca 500 000 000 Kč. V tom samozřejmě nejsou zahrnuty příjmy od jednodenních návštěvníků a těch, kteří se ubytují v soukromí. Specifikou severní části Jeseníků je v zimě vysoká návštěvnost polských lyžařů, kteří mají Jeseníky ve velké oblibě.

 

Která jsou největší zimní lákadla Jeseníků?

To záleží na cílové skupině, kterou do Jeseníků v zimě lákáte. Naše marketingová strategie nás cílí na rodiny s dětmi, seniory a školní skupiny. Rodinám s dětmi a vedoucím školních skupin bych rozhodně doporučil dobře vybavené zimní areály v Malé Morávce a na Ramzové, a to jak pro sjezdové, tak i pro běžecké lyžování. Seniorům pak nezapomenutelné zážitky v zimní Karlově Studánce s obrovskou homolí ledu či návštěvu Ovčárny začátkem dubna, kdy ve městech už je jaro v rozpuku a na Pradědu ještě leží dva metry sněhu. Díky mimořádným zimním klimatickým podmínkám na Pradědu končí zimní sezóna v ČR právě tady, a to na přelomu dubna a května. Je jen škoda, že z veřejnoprávních médií se tento fakt prakticky nedozvíte.

 

Co všechno turisty do Jeseníků v zimě láká?

Je toho opravdu hodně, a proto doporučuji nahlédnout do našeho originálního elektronického průvodce www.jeseniky-rodina.cz, který je psán novinářkami Moravské tiskové agentury netradiční „příběhovou“ formou, která udrží čtenáře číst v průměru pět minut, což je v dnešní uspěchané době opravdu hodně. V elektronickém průvodci se dozvíte téměř vše o zimních lákadlech, ale také
o možnostech ubytování v certifikovaných ubytovacích zařízeních či o možnostech koupě pobytových balíčků s 20% slevami na lyžařské školy a vstupy do Wellnescentra Bruntál, Aquacentra Slunce, Muzea Rýmařov apod. prostřednictvím unikátního Voucher systému Jeseníky.

 

Mluvil jste o velké návštěvnosti polských turistů. Kolik jich k vám přijede?

Polští lyžaři jsou skutečně významnou zimní klientelou, je ovšem škoda, že přijíždějí obvykle pouze na jeden den, nezdrží se tady a nepřenocují. A protože se jedná právě o jednodenní návštěvníky, jejich počet nelze statisticky měřit. Tento hendikep se budeme snažit odstranit prostřednictvím místních šetření ve spolupráci s ubytovateli a správci atraktivit. Pokud bych vycházel z analýzy poptávky naší marketingové strategie, tak polští turisté tvoří zhruba 60 % celkového počtu zahraničních turistů navštěvujících Jeseníky.

 

A co jiní zahraniční návštěvníci?

Na druhém místě pomyslného žebříčku jsou Němci s podílem 14 % na celkovém počtu zahraničních turistů a třetí jsou Slováci s 11 %. V současné době je každý desátý návštěvník Jeseníků cizinec, což samo o sobě není vůbec špatné, v konkurenci Alp a jiných pohoří v Evropě, přesto se tento podíl snažíme ještě zvýšit, a to zejména spoluprací se zahraničními zastoupeními CzechTourism ve Varšavě, Berlíně, Frankfurtu nad Mohanem, Bratislavě, Amsterdamu a nově i Kyjevě a Jekatěrinburgu. 

 

DVA MILIONY DO PROPAGACE = SEDM MILIONŮ ZISK

Jaké jsou podle vás a vaší organizace největší překážky v turistickém rozvoji Jeseníků?

Bezpochyby je to nízká úroveň spolupráce a kooperace relevantních aktérů cestovního ruchu při tvorbě konkurenceschopných produktů cestovního ruchu a jejich uplatnění na cílových domácích a zahraničních trzích. Mám tím na mysli především spolupráci správců atraktivit s poskytovateli ubytovacích, stravovacích a doplňkových služeb. Dále je to zatím přece jen nižší kvalita ubytovacích a stravovacích služeb.

 

Daří se vám je odstraňovat?

Ano. Jako první v ČR jsme zavedli povinnou certifikaci ubytovacích zařízení, která je podmínkou jejich zařazení do tištěných průvodců, do elektronického průvodce na www.jeseniky-rodina.cz a do celé řady marketingových aktivit Euroregionu Praděd. Nikoho ke spolupráci nenutíme, ale požadujeme garanci kvality. Tím jsme v podstatě získali ke spolupráci ty nejlepší ubytovatele v moravskoslezské části Jeseníků a daleko lépe se domlouváme s cestovními kancelářemi na přípravě pobytových balíčků pro náročnější a ekonomicky zajímavější klientelu z trhu cestovních kanceláří. 

 

Máte nějaké rozjeté nebo připravené projekty, které chystáte na podporu turistického rozvoje Jeseníků?

V srpnu letošního roku jsme uvedli do života unikátní Voucher systém Jeseníky. Ten motivuje cestovní kanceláře upřednostňovat při prodeji pobytových balíčků Jeseníky před jinými destinacemi díky slevovému voucheru Euroregionu Praděd obsahujícímu seznam nabídek atraktivit a služeb
s 20% slevou. Tento seznam nabídek stále rozšiřujeme, stává se pestřejší. První cestovní kanceláří, která s úspěchem využívá slev pro své klienty, je DCK Rekrea Ostrava. Na oplátku nám na základě smlouvy o partnerství poskytuje údaje o počtu prodaných pobytových balíčků, což povyšuje Voucher systém Jeseníky na jeden z nástrojů výzkumu cestovního ruchu v Jeseníkách. Kromě toho jsme rovněž iniciovali vznik návštěvnického centra Jeseníků ve Vrbně pod Pradědem v blízkosti nástupní stanice nově vznikající lanové dráhy na Vysokou horu. Návštěvnické centrum zahrnující dům přírody Jeseníků, informační centrum, prodej suvenýrů či originálních místních produktů apod. v Jeseníkách citelně chybí a čím dříve bude k dispozici turistům, tím lépe.  

 

Kolik finančních prostředků si můžete ročně dovolit vynaložit na propagaci turistického ruchu v oblasti? Jaké propagaci dáváte přednost?

Máme spočítáno, že zhruba dva miliony korun vložených do marketingových aktivit Euroregionu Praděd a fungování kanceláře cestovního ruchu přineslo jen za 1. pololetí 2012 prokazatelný meziroční nárůst příjmů z turistů v moravskoslezské části Jeseníků o sedm milionů korun. Další meziroční nárůst příjmů z turistů očekáváme i ve 3. čtvrtletí 2012. To vše díky nově vzniklé síti spolupracujících a kooperujících aktérů cestovního ruchu a důsledné marketingové činnosti Euroregionu Praděd. V rámci marketingového mixu podporujeme prodejnost nabídky destinace na cílových trzích prostřednictvím řady vzájemně provázaných marketingových aktivit. S ohledem na spíše konzervativní cílové skupiny navštěvující Jeseníky se jedná především o inovativního tištěného i elektronického průvodce s animovanou postavičkou „Violy“, informačně-propagační letáky pro již ubytované hosty a pro využití v informačních centrech, propagaci na veletrzích a výstavách, fam/press tripy, kontextovou reklamu apod.

 

Největší Achillovou patou turistického ruchu zpravidla bývá přetavit jej v konkrétní zisk pro obce, města, podnikatele a nakonec obyvatele oblasti. Jak se to daří v Jeseníkách? Dá se nějak kvantifikovat prospěch, jaký mají z turistického ruchu lidé v oblasti?

Jako ekonom, specialista na veřejné finance, si bez obhajitelných čísel nedovedu svou práci v destinační společnosti představit. Pro výpočet přínosů cestovního ruchu pro veřejný sektor využívám výsledků studie KPMG, ze které vyplývá, že zhruba 40 % útraty návštěvníků turistické oblasti či regionu se vrací zpět do veřejných rozpočtů, zejména pak do státního rozpočtu. Odtud se pak prostřednictvím rozpočtového určení daní část finančních prostředků vrací zpět do rozpočtů krajů, měst a obcí. Dále prostřednictvím Voucher systému Jeseníky mohu prokázat konkrétní přínosy pro spolupracující ubytovatele, přičemž právě pobytové balíčky využívající slev Voucher systému zahrnují nejvíce lidské práce a jejich prodej má vyšší vliv na zaměstnanost než prostý prodej ubytování. V této souvislosti se chci v blízké budoucnosti rovněž zabývat dopady nárůstu návštěvnosti a nárůstu příjmů z turistů na zaměstnanost v turistické oblasti či regionu.

 


Ing. Michal Blaško je výkonný manažer společnosti destinačního managementu a tajemník Rady pro cestovní ruch Euroregionu Praděd. Jeho náplní práce je poradenská a konzultační činnost, příprava a realizace ročních akčních plánů a zpracovávání výzkumů cestovního ruchu v turistické oblasti Jeseníky. Osm let pracoval jako senior konzultant v britské společnosti Enterprise plc, s.r.o., kde měl na starost poradenskou a konzultační činnost v ekonomickém a regionálním rozvoji a management rozvojových projektů, zejména v cestovním ruchu.

10. 12. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek