Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Jižní Morava má ve vinařské turistice značnou konkurenci

Jižní Morava má ve vinařské turistice značnou konkurenci

17. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Vinařská turistika zažívá po celém světě velký rozkvět. Pojďme se podívat na nejnavštěvovanější světové vinařské destinace. Většina z nich profituje hlavně z obecně známé vinařské tradice. To se týká hlavně evropských oblastí. Američtí, kanadští, jihoameričtí a australští vinaři mají zase výhodu v krásné a divoké přírodě. Co je ale hlavní, státní a regionální úřady tu podporují rozvoj vinařské turistiky.

Bordeaux - součást světového dědictví

I ti, které víno vůbec nezajímá, si při dotazu na krásný vinařský kraj vzpomenou na Bordeaux. To je vlastně ta nejlepší reklama pro tuto francouzskou destinaci, která je vinařským obchodním centrem minimálně už od 12. století. Odsud se v té době už dovážela vína až do Anglie. Zdejší turistika propojuje návštěvu vinařských usedlostí a zámků, které Bordeaux obklopují s vinařskými trasami a pěstitelskými oblastmi různých odrůd. Samotné Bordeaux je od roku 2007 na seznamu UNESCO jako součást světového dědictví. Je zde slavná vinařská škola „L´Ecole du Vin“ na Maison du Vind de Bordeaux, kde lze absolvovat třeba dvouhodinový rychlokurz  v poznávání vína za 25 euro. Dalšími francouzskými destinacemi jsou Burgundsko, známé třeba svým červeným Pinot noir. I když je zdejší vinařská oblast sama o sobě malá, je Burgundsko velmi rozmanité co se týče pěstitelských oblastí s různými odrůdami. Burgundsko protíná pět značených vinařských stezek. Oblíbené je francouzské Alsasko, v němž se objevuje dlouholetý německý vliv a také kuchyně.

Německy mluvící vinaři

Sousední Německo sice v obecném povědomí za Francií zaostává, ale jeho třináct vinařských oblastí skýtá velkou nabídku ve vinařském cestovním ruchu. Nejznámější německou vinařskou destinací je Mosel, tedy oblast okolo řeky Mosely. Tady se víno pěstuje už více než dva tisíce let. Začali s tím už Římané, kteří na březích Mosely a také Rýna založili první vinice. Vinařská oblast Mosel přitahuje turisty nejen historií, ale třeba tradičními vinařskými slavnostmi. Zajímavou tradicí jsou sezónní vinárny otevřené od začátku května do října. Servírují se tu nejen moselská vína, ale také místní potraviny a speciality.

Mittelrhein je další specifická vinařská oblast táhnoucí se 120 kilometrů podél Rýna. Oblast je proslavená svými hrady, římskými ruinami a malebnými městy a vinařskými vesničkami.

Další z vinařských oblastí – Franken, tedy severní část Barovska, kam patří třeba Norimberk či Würzburg, je známá jako původce odrůdy Sylvánské zelené, která se zde prokazatelně pěstovala už v roce 1659.

V Itálii zase vinařské turisty přitahuje Piemont, Benátsko Apulie, Sicílie, Sardinie a samozřejmě Toskánsko. V Itálii se víno pěstuje a vyrábí v podstatě v každém zdejším kraji. Italská vinařská turistika je postavena na agroturistice. Turisté míří na statky, kde se nejen pěstuje a zpracovává víno, ale zároveň se tu vyrábí sýry, maso a olivový olej.

Sousední Rakousko je rozděleno do tří vinařských oblastí – Weinland, kam náleží Vídeň, Dolní Rakousy a Burganland, Bergland, kam patří třeba Korutany a Tyrolsko, a Steirerland, tedy Štýrsko. Rakousko se na vinařskou turistiku začalo orientovat až v posledních dvaceti letech. Důvodem byl útlum zemědělství. Vinařská turistika se měla stát jednou z podpor venkova, která by tento útlum mohla kompenzovat. Velká vinařství začala díky podpoře veřejné správy budovat a rozvíjet velká turistická centra a díky tomu se také zlepšily služby hoteliérů a restauratérů ve vinařských oblastech. Rakouské zkušenosti ukazují, že ve zdejší vinařské turistice nehraje víno a jeho ochutnávání až tak velkou roli. Jeho funkce je spíš symbolická. Turisté do rakouských vinařských oblastí míří hlavně za klidným venkovským prostředím, autenticitou zdejšího venkova a také třeba poctivým jídlem. Páteří zdejší turistiky jsou samozřejmě vinařské stezky. O propagaci vinařského turistického ruchu se stará Weintourismus k. s. (www.weinreisenaustria.at), organizace napojená na  Rakouskou národní turistickou centrálu. Sdružuje vinařská ubytovací zařízení, vinaře, vinotéky a vinařské restaurace a propaguje Rakousko coby přitažlivou vinařskou destinaci.

 

Britové vytváří vinařské trasy

Velká Británie sice z našeho pohledu vypadá ve srovnání s evropskými vinařskými velmocemi jako je Itálie, Španělsko a samozřejmě Francie jako odrbaná popelka, ale Angličané se snaží vše pilně dohnat. Hlavně v oblasti turistiky. V roce 1999 se tu na University Surrey konala Evropská konference o vinařské turistice. Místo konání nebylo náhodné. Surrey leží v samém srdci anglického vinařství. Kromě přípravy globální marketingové kampaně na podporu anglického vinařství a vinařské turistiky si Britové stanovili několik zajímavých bodů pro rozvoj vinařské turistiky – vytvoření vinařských tras, vytváření produktů vinařské turistiky koordinované s ekologicky produkovanými potravinami, vytváření vinařských festivalů a gastronomických turistických tras a akcí. Od té doby Britové na úspěchu vinařské turistiky intenzivně pracují.

 

Mimoevropská exotika

Jak už jsme zmínili v našem předchozím článku http://www.mistojakoznacka.cz/temata/svetova-vinarska-turistika-lidrem-je-australie/, zemí se skutečně silným tahem na branku v oblasti vinařské turistiky je Austrálie. První vinohrad tu byl vysazen v roce 1788 na farmě Cove v Novém Jižním Walesu a pravý rozkvět přišel po první světové válce, kdy vláda podporovala vysazování nových vinohradů. Oblíbenými vinařskými destinacemi jsou zde tradičně Nový Jižní Wales, Jižní Austrálie, odkud pochází nejdražší víno celého kontinentu Grange Hermitage, a oblast jeho pěstování přitahuje bohatou turistickou klientelu, a samozřejmě ostrov Tasmánie, známý svými aromatickými odrůdami a velkou podporou místních úřadů směrovanou na rozvoj vinařské turistiky.

Kanada se sice na první pohled nezdá jako stát, kde by se víno pěstovalo ve velkém, ale opak je pravdou. A nejen to. Kanaďané mají tradici nejen v pěstování vína, které tu sahá do počátku devatenáctého století, ale i v podpoře vinařské turistiky. Jedním z pilířů zdejšího vinařství i turistiky je oblast Okanagan Valley v regionu Britské Kolumbie, která se těší pověsti jedné z nejkrásnějších vinařských oblastí na světě.

Spojené státy americký mají několik slavných vinařských oblastí, které lákají turisty jak z USA, tak z Kanady. Je to hlavně Kalifornie, Oregon a New York. Vyniká hlavně Kalifornie, kde vzniká na devadesát procent celkové americké produkce vín. Vína z Kalifornie se vyváží do více než stovky zemí světa v údajném objemu přes jednu miliardu dolarů. Právě tento mohutný export je vlastně nejlepší propagací Kalifornie jako cíle vinařské turistiky. Zřejmě nejznámější pěstitelskou oblastí Kalifornie je pak Napa Valley.

V Jižní Americe se ve vinařské turistice prosazuje hlavně Chile. Výhodou této země je v rámci celého kontinentu její bezpečnost a stabilita. Vinnou révu do krásné země na úpatí And přivezli Španělé v šestnáctém století a dnes patří Chile mezi největší vinné exportéry světa. Turisticky atraktivními vinařskými regiony jsou Atacama, Coquimbo, Valle Central a Southern Chile.

Poslední turisticky úspěšnou vinařskou zemí, o které se v našem přehledu zmíníme, je Jihoafrická republika. Největší vinařskou oblastí Jižní Afriky je Stellenbosch, známý pěstováním zde vyšlechtěné odrůdy Pinotage. Už v roce 1971 tu byla založena Stellenboschská vinařská stezka, která se vine přes oblasti 130 producentů vín. Jde o největší vinařskou stezku celé Afriky.

 

FOTO: Fotolia

 

 

17. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek