Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Laciné PR na webu skoro nikdo číst nebude, říká Jan Rybář, který vystoupí na AdCampu

Laciné PR na webu skoro nikdo číst nebude, říká Jan Rybář, který vystoupí na AdCampu

25. 3. 2014 Leoš Kyša

Sdílet:

Jan Rybář je zkušený novinář, třináct let působil v deníku MF DNES a je mimo jiné nositelem hlavní ceny Czech Press Photo. Nyní vede kreativní agenturu Amaze.cz. Potkat ho můžete na letošním AdCampu – mezinárodní konferenci marketingu a propagaci v turismu, která se koná ve dnech 16.–17. dubna ve Zlíně.

S čím přicházíte na AdCamp. Co od vás mohou posluchači čekat?

Rád bych pospojoval do jedné přednášky všechny ty tajuplné pojmy jako je copywriting, public relations, content marketing, SEO atp. A ukázal, že stále víc je potřeba chápat je jako různé pohledy na tu samou klíčovou otázku: Jak být víc vidět. A vysvětlil též, že psaní je pořád dost podceňovaná zbraň. Kdo ji zvládne, a navíc dokáže nakombinovat s výše zmíněnými pojmy, vyhraje.


Jaká je vaše zkušenost se zájmem subjektů v cestovním ruchu o zlepšování v PR a vůbec kreativní práci s texty a prezentacemi? 

Zájem je velký, realita však bývá dosti neradostná. Ale to se netýká ani zdaleka jen cestovního ruchu, ale naprosté většiny oborů. Všichni si s gustem stěžují, že novináři jsou ignoranti, nepíší o nich a nezajímají se o jejich báječné aktivity. Proto většinu svých kurzů začínám variací na pravdu pravd: „Nikoho nezajímáte a zajímat nebudete.“


Co tím myslíte?

Že prvním krokem k úspěšné sebepropagaci je pohlédnout si v zrcadle do očí a položit si otázku: Opravdu chci dostat mezi lidi něco, co by mělo zajímat novináře a potažmo čtenáře? V 99 % případů zní odpověď, že ne. Klíčem k úspěchu je prostě schopnost vytvářet kvalitní obsah – ať už na webu v podobě textů, které opravdu někdo hledá a chce číst, anebo třeba tiskových zpráv, které skutečně mají šanci někoho zaujmout, a tedy být tištěny. I kvůli tomu jsem v únoru pustil nový web, kde se toto vše snažím popsat – Inspirovník.cz - Copywriting a Public relations jinak.


Když se člověk podívá na většinu prezentací a textů na internetu různých subjektů v cestovním ruchu, zpravidla zjistí, že jsou neuvěřitelně fádní, nudné a podobné jako vejce vejci. Čím to? Jsou marketéři v cestovním ruchu neschopní nebo spíš bojácní?

Neschopní ani nebojácní rozhodně nejsou, moje zkušenost je spíš pozitivní – většinou jsem se opravdu setkal s lidmi, kteří byli opravdu skvělými obchodníky znalými svých klientů. A tedy nuancí toho, co jaký zákazník chce. Občas jim tedy spíš pomáháme nastavit cesty, jak třeba z textů katalogů vykřesat ještě víc. Jak zkrátka texty zlepšit natolik, aby na stejném prostoru zapůsobily ještě silněji a vedly ke konverzím.

 

 

Proč je vůbec práce s texty tak důležitá?

Protože doba se zrychluje, písmenek kolem nás je stále víc a jen ty nejlepší texty mají šanci, že zaujmou a udělají to, co udělat mají – tedy například přivedou zákazníka. Dobrý text však sám o sobě nestačí – aby byl vidět například na internetu, musí ho podpořit znalost principů online marketingu. Někdy mám pocit, že na web se už skoro nedá psát bez alespoň základní tzv. analýzy klíčových slov. Nejprve je tedy třeba prozkoumat, co přesně lidé hledají, a pak se do toho trefovat přesně napsanými texty.

 


Máte nějaký jednoduchý návod, jak lépe pracovat s PR texty a marketingovými prezentacemi? Dají se vůbec dát nějaké jednoduché a smysluplné rady? 

Já se pojmu PR text snažím vyhýbat, v prostředí webů má téměř hanlivý nádech, něco jako spam. Pokud je totiž nějaký text napsán čistě jako laciné PR, skoro nikdo ho číst nebude a efekt bude nula. Naproti tomu roste a bude růst význam obsahového marketingu vycházející z úvahy: abych byl vidět mezi lidmi i ve vyhledavačích, musím vytvářet OPRAVDU dobrý obsah, který lidem OPRAVDU k něčemu bude.

 



Sleduji, že marketéři v cestovním ruchu příliš neumí pracovat se základními nástroji PR jako je třeba tisková zpráva. Proč to? 


Mírně cynicky řečeno: neumí to proto, neboť to neumí skoro nikdo. Já jsem jako novinář dostal nejspíš desítky tisíc tiskových zpráv, rozklikl jsem jich z nich pár set a použil pár desítek. Jinými slovy: 99 % tiskových zpráv nikdy ani není otevřeno. Proč? Protože jejich zasilatelé (a nejen v cestovním ruchu) jsou zcela nesoudní v tom, zda posílají něco opravdu zajímavého a pro novináře/čtenáře použitelného.


Mají vůbec lidé z cestovního ruchu ambici prorazit na internetu a do klasických médií? Sleduji, že třeba u destinačních agentur vlastně není nějaký moc velký zájem se prezentovat, stačí vyplňovat hlášení k čerpání grantu...

Ambici určitě mají, zda se to daří, je věc jiná. Přitom zrovna v případě lokálních destinačních agentur je to poměrně jednoduché. Stačí: 1. pochopit, co je pro novináře opravdu zajímavé či užitečné; 2. kromě pozvánek na akce se naučit vytvářet i trendové zprávy, třeba na základě statistik nebo nějakých studií; 3. dělat to systematicky a dlouhodobě. Prostě to je jednoduché.




 

Jan Rybář

Jan Rybář je novinář (13 let působil v MF DNES), fotograf (vyhrál hlavní cenu v Czech Press Photo) a autor několika knih (včetně bestselleru Čtvrtá kostka). V současnosti vede kreativní agenturu Amaze.cz, provozuje web Inspirovník.cz a působí jako konzultant v oborech, které ho baví: od fotografování přes mediální komunikaci a kreativní psaní po online marketing.

Podrobný životopis:  Jan Rybář – profil

25. 3. 2014 Leoš Kyša

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek