Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Lokační manažer může dostat hollywoodský trhák do vašeho města

Lokační manažer může dostat hollywoodský trhák do vašeho města

20. 12. 2011 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Pavel Mrkous z agentury Stillking vybíral lokace pro poslední díl série Mission Impossible stejně jako pro bondovku Casino Royale nebo filmy ze série Letopisy Narnie. Když zahraniční producenti přemýšlí, kde natočit svůj film, osloví jej.

Lokační manažer nebo také lokační scout je pořád poněkud tajemná funkce. Koneckonců mnoho lidí se tímhle povoláním neživí.

Jde o člověka, který se k filmu dostává úplně mezi prvními. Třeba když se připravovala bondovka Casino Royale, tak jsme ani nevěděli, o co jde. Znali jsme jenom krycí název a stopovali pro ni terén. Producenti nám zpravidla pošlou jenom seznam motivů, které má film obsahovat – hrad, zámek, les, řeku, podzemí, nějaké kanceláře a já pak musím nabídnout vhodné lokace v Česku. Je to soutěž. Oni takhle obešlou desítky lokačních manažerů po světě a pak se probírají tím, co jim přijde. Musíte jim dát to nejlepší, aby si na první signální řekli: Jo, tam chceme točit, to je přesně to, co potřebujeme. Je to vždycky zázrak, když si nakonec vyberou nás. Naše výhoda je, že v Česku máme takové lokace, že dokážeme nasimulovat skoro celý svět. Klidně turecko-bulharské hranice nebo Istanbul. Když jsme třeba dělali druhý díl Letopisů Narnie, měla se závěrečná bitva točit na Novém Zélandu. Nakonec jsem ale objevil úžasnou louku u Ústí nad Labem a natočilo se to tam.

Vaše práce ale není jenom o hledání nejlepších míst do záběru.

To je jenom začátek. Když se lokace vybere, musím zajistit všechno pro to, aby tam natáčení proběhlo. Je potřeba zajistit všechno přes povolení k natáčení, elektřinu, parkování pro štáb až po odvoz odpadů. Proto také musím už dopředu vědět, jestli má vůbec cenu danou lokaci nabízet. Nesmí se stát, že si režisér vybere něco, kde pak nebudeme moci natáčet. Vždy už musím vědět, jestli se tam natáčet dá a za jakých podmínek.

Jak lokace vyhledáváte?

Kudy chodím, tudy se koukám. Je to nekonečný proces. Dělám to patnáct let a stále si musím rozšiřovat svou databázi. Jsem tím postižený a pořád pátrám. Vždycky říkám, že není kumšt najít místo pro natáčení Tater v Tatrách, ale najít ho ve středních Čechách nebo vyhledat opuštěnou lesní chatu v Modřanech. Je to nekonečný proces. Musíte si skutečně najít co nejvíc lokalit, které mohou simulovat destinace z celého světa. Třeba Bourn identity měl jednu scénu na venkovském statku ve Francii. Najít takový statek na francouzském venkově umí každý, ale my tu scénu nakonec točili na statku v pražském Suchdole.

Musíte prostě hodně hledat. Nové vily, domy, skály, kusy lesa, zákoutí řek, vnitřky administrativních budov, rozbořeniště, skladiště nebo smetiště. Všechno se může hodit. Samozřejmě často jdete na jistotu. Pravý poklad je teď třeba bývalý cukrovarnický palác na pražském Senovážném náměstí. Je už pár let prázdný a vevnitř jsou úžasné prostory pro natáčení. Podobné je to s budovou Ministerstva dopravy v Praze. Je tam úžasný studený mramor. Jde totiž o bývalou budovu KSČ a točilo se tam třeba Casino Royale nebo Hellboy. Takové motivy jsou hodně ceněné.

Jak vám vycházejí města při natáčení vstříc? Uvědomují si, že natáčení filmů a seriálů jim kromě okamžitého finančního zisku může přinést i vedlejší efekty v turistickém ruchu?

Zatím jsem se s takovým přístupem cíleně nesetkal. Na pražském magistrátu bývají zpravidla vstřícní, ale některé městské části filmařům moc nefandí. Já samozřejmě chápu, že to lidi otravuje, protože pár dní nemohou parkovat hned před domem, ale možná by jim měl někdo vysvětlit, že trocha nepohodlí má přínos pro jejich město, zemi a tím pádem i pro ně samotné.

Velmi vysoké ceny za natáčení nasadila například Kutná Hora, kde se dřív hodně točilo. Až mám pocit, že se tam chtějí filmařů zbavit nadobro, aby je odradili a nešli tam. Je to dost krátkozraká politika. Lidé tam budou mít od filmového cirkusu sice navždy pokoj a nebudou mít problémy s parkováním nebo uzavírkami ulic, ale městu utečou peníze a turistická propagace po celém světě. Podobně vysoké ceny má třeba Žatec, ale není to tak strašné jako v Kutné Hoře. Zato takové Karlovy Vary, to je vyloženě film friendly město. Mají standardní ceny a jsou velmi vstřícní. Podobně zámek Dobříš, Křivoklát, Ekotechnické muzeum, zámeček na Slapech nebo zámeček v Líšni. To jsou místa, kam se jezdí léta. Mimo jiné kvůli jejich vstřícnosti. Proto také na filmu bohatnou a jsou díky němu známí po celém světě.

Jinak nás často ve městech čeká nesmyslná buzerace. Pamatuji si, že jsem v jednom pražském parku chtěl udělat stan se zázemím pro štáb. Byl uprostřed vyložený mramorovými deskami, na kterých jsme chtěli postavit jídelní stany. A mělo to být ještě k tomu v noci. Točili jsme právě před Ministerstvem dopravy scénu, která se odehrávala v Miami. Mimochodem vyšla výborně a nikdo ani netuší, že je to v Praze. Palmy dovezené z Itálie a pár žlutých taxíků udělaly své... Zasedla na to rada městské části. Nabídl jsem jim za tu jednu noc 10 000 Kč. Oni chtěli ale snad 40 000 nebo možná i 60 000 Kč. Tak jsme tu jídelnu udělali za pět tisíc na chodbě prázdné budovy bývalé Nemocenské pojišťovny, která je hned vedle. Měli jsme kliku, že byla i jiná volba. Někdy to ale tak nevyjde a jsme nuceni
i vysokou cenu zaplatit

Já chápu, že chce na filmařích někdo vydělat, ale musí to mít své meze. Klasické jsou boje s provozovateli obchodů a restaurací, kteří požadují kompenzace za ušlý zisk. Zažil jsem i nehorázné požadavky, třeba ušlý zisk sto tisíc korun za den. Ale už jsem připravený na všechno.

Mělo by pro vás smysl, kdyby se s vámi, respektive s agenturou Stillking, třeba představitelé měst a provozovatelé zajímavých lokací, kteří chtějí být, jak vy říkáte film friendly, zkontaktovali a nabídli své destinace pro natáčení?

Určitě. Netratí tím nikdo nic. Já budu rád, když budu mít víc lokací, které nabízet a u kterých budu vědět, že za nimi stojí někdo vstřícný, a v případě úspěchu na tom provozovatelé vydělají a zviditelní se. Někdy po celém světě. Nejde samozřejmě jenom o filmy, ale i o reklamy. I ty umí přinést dost peněz pro danou lokaci. Líbila by se mi třeba nabídka nezvyklých míst jako jsou vily se starším vybavením, tovární haly, podzemní prostory, industriální prostory a podobně.

 

FOTO: Fotolia

20. 12. 2011 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek