Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Lucie Komárová známkuje česká destinační loga

Lucie Komárová známkuje česká destinační loga

19. 1. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Lucie Komárová se specializuje na grafický design. Má za sebou práci na desítkách log pro komerční i neziskové subjekty a pro web Mistojakoznacka.cz okomentovala kvalitu log českých destinačních agentur.

Logo se často bere jako třešnička na dortu, jako taková ozdobná zbytečnost. Má vůbec logo nějakou sílu? Jakou? A nepřehání se to důrazem na něj?

Naopak, logo není třešničkou na dortu – je to základ, jeden z nejdůležitějších identifikačních znaků společnosti. Logo identifikuje a zároveň prozrazuje charakter, styl a vnímání nositele. Může být velmi konzervativní, s prvky folkloru, abstraktní, může to být i pouhý text konkrétním písmem. Na základě logotypu si uděláte „první obrázek“ o společnosti, takže sílu opravdu má. Logo vyvolá i emoce, ať už jsou to třeba jen ty primární líbí/nelíbí. Důraz by na něj tedy měl být jistě kladen. Navíc každý vyspělý stát se v současnosti logem prezentuje. Stát už není graficky jen notoricky známá vlajka, která je bez „emocí“, ale také logotyp, který je více osobnější, kreativnější, emotivnější a více konkrétní stát charakterizuje.

 

A logo státu? Státních agentur nebo ministerstev? Je vůbec důležité?

Logo státu ano. Státní agentury a ministerstva by pak měly, dle mého, vycházet z logotypu státu a vytvářet jednotný celek. Tato práce je ovšem náročná, a proto by měla být řešena komplexně a kvalitně. Nejsem zastáncem, aby se každé ministerstvo tvářilo jako samostatný subjekt. V současné komunikaci jednoznačně chybí kvalitní základ a jednotící „linka“.

„Odborně“ se tomu říká corporate culture, a znamená to, že společnost by měla působit jednotně na lidi uvnitř i vně společnosti. Tato jednotnost, upravenost, srozumitelnost pak zvyšuje loajalitu, důvěryhodnost jednotlivců. V tomto případě to platí samozřejmě také.

 

Jaké jsou podle vás zásady pro tvorbu loga. Co by mělo správně vytvořené logo dokázat sdělit?

Mělo by rychle a vkusně sdělit charakter společnosti, vystihnout ho barvou, fontem, grafickým prvkem.

 

Rebranding destinační značky ČR

Co říkáte na to, že CzechTourism zrušil soutěž na logo ČR. Stává se to často v podobných soutěžích?

Bohužel jsem neměla možnost zhlédnout zúčastněné návrhy, abych porotě dala za pravdu, nebo naopak její rozhodnutí odsoudila.

Co se týká rušení tenderů? Bohužel se to dnes stává. Ať už oprávněně, že není možné vybrat vítěze z důvodu předložené kvality (př. nové logo pražské ZOO), nebo zasáhne „vyšší moc“ a tendr je zrušen např. z důvodu změny rozpočtu, změny marketingového ředitele či jiné důležité osoby, strategie a podobných „výmluv“. Bohužel i já mám za poslední dva roky několik osobně-profesních zkušeností tohoto typu.

 

Jak si vy představujete logo České republiky? Co by tam podle vás mělo být?

Pokud bude vypsán smysluplný tendr, ráda se ho zúčastním, takže tuto otázku nezodpovím.

V této souvislosti si ovšem kladu ještě otázku: od roku 2006 má Česká republika logo v podobě pestrých komixových bublin. Kam se podělo? Investice do něj asi také nebyla malá. Logo nefunguje? Proč?

 

Destinační loga - každý pes, jiná ves

Tvorbou log se zabýváte profesionálně. Na svém kontě jich máte hezkou řádku. Které české destinační logo je podle vás nejlepší ve všech ohledech?

Logotypy českých oblastí, které jsem měla možnost zhlédnout, odráží naprosto přesně stávající situaci. Logotypy jsou nekoncepční a jak se lidově říká „každý pes, jiná ves“. Také kvalitativní úroveň je velmi pestrá. Od opravdu zdařilého logotypu, např. Podkrkonoší, zde by mě jen zajímaly důvody zvolené barevnosti, přes funkční Královéhradecký kraj až po naprosto amatérské kousky v podobě Ústecký kraj či destinace Sokolovsko. 

 

Různé destinační agentury u nás mají různá loga. Každé svoje. Nebylo by lepší mít nějakou jednotkou linku, jeden prvek, který by pak společně využívaly?

Je to opravdu chaos nejen vizuálně, ale bohužel také kvalitativně. Jednotící linka (např. v podobě fontu) a profesionální přístup jsou dle mého názoru opravdu zapotřebí.

Ostatně posuďte sami.

 


MgA. Lucie Komárová

Vystudovala střední i vysokou školu (obor grafický design). Na fulltime pracuje v reklamě od roku 2003 (od art director junior, senior, ideamaker a creative director). V současné době pracuje jako creative director ve fullservisové reklamní agentuře Magic Seven v Praze. Aktivně spolupracuje s portálem o grafice a designu www.designportal.cz a časopisy Fresh marketing a Výběr (časopis managementu obchodu). Její doménou je typografie a linoleoryt. Mezi koníčky patří grafický design a reklama, starožitnosti a staré umění

 

 

 

 

 

 

Foto: Archiv Lucie Komárové, Fotolia

19. 1. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek