Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Petr Frey: Lipno má place branding propracovanější než celá země

Petr Frey: Lipno má place branding propracovanější než celá země

16. 8. 2011 Autor článku: Kyša Leoš

Sdílet:

Jak se na propagaci České republiky dívá jeden z nejuznávanějších marketingových odborníků pracujících v soukromém sektoru? Petr Frey má v otázce rebrandingu ČR jasno.

Jak se vám líbí současná propagace České republiky v zahraničí?

Nijak zvlášť. Pokud si vezmu třeba loga blízkých zemí Visegradu, tak je to české, se svými bublinami, nejméně vypovídající. Jiná věc je komunikace hodnot jako je historie, architektura a kultura, ale na tom se zase nedá nic až tak moc zkazit. Tuto část vnímám spíš pozitivně. Snaha komunikovat Českou republiku jako příjemné místo pro nenáročnou dovolenou je sice dobrá, ale nijak moc ambiciózní. Myslím, že ty strategie by stály za přehodnocení.

Odpovídá tato snaha vnímání České republiky ve světě?

Pokud mám možnost mluvit s lidmi z různých zemí mají velmi rozdílné názory a zkušenosti. Někdo nás vnímá jako zemi s památkami a krásnou přírodou a pro někoho je Česká republika synonymem divokých nocí v hlavním městě za dobrou cenu. Jako pohodová destinace vnímáni moc nejsme a právě tuto asociaci chtěla, myslím, komunikační strategie vyvolat. Podle výzkumů si nás spojují s památkami a pivem, což bylo vždy celkem automatické a nesvědčí to o tom, že by se díky komunikačním snahám něco změnilo. Dokonce některá místa u nás mají, dle mého názoru, propracovanější place branding než celá země, třeba takové Lipno.

Jaký stát je, podle vás, nejlepší ve svém place brandingu?

Abych nechodil příliš daleko, za nejlepší v okolí považuji place branding Maďarska. Je naprosto čitelný počínaje logem, strukturou nabídky i sloganem: Talent bavit jiné. My slogan v logu nemáme, jen ty bubliny, které zas nejsou tak tajemné, aby vzbudily zájem. Myslím, že i Slovensko je čitelnější.

Představte si, že byste dostal na starost place branding České republiky. Na čem byste nejvíc pracoval? Na co byste kladl největší důraz?

Zapomněl bych na asociace typu nenáročné a pohodové a nahradil je jinými. Hledal bych autenticitu, odlišnost a věci, jež vás chytnou za srdce a jsou nezapomenutelné a věřím, že bych nehledal marně. Další věcí by bylo logo, které by muselo korespondovat s asociacemi a používat jasný slogan. V neposlední řadě bych se zamyslel nad dlouhým názvem státu a možná oprášil zatracované Česko.

Jste expertem na nové marketingové metody. Nemáte trošku pocit, že propagace ČR používá jenom ty konzervativní? Je to dobře?

Propagaci země dělají převážně velké instituce se složitým schvalováním, i když ji do jisté míry děláme i my všichni. Tím institucionálním charakterem je dán způsob práce a volba nástrojů jako veletrhy, katalogy a další podobné věci. Zřejmě je v tomto prostředí těžké něco odlišného prosadit. A dobře to určitě není.

Myslíte, že se dají při place brandingu státu a země používat všechny marketingové metody? Které by se třeba daly vyzkoušet?

Určitě ano. Například videa z YouTube obíhají celý svět, pokud je se na co dívat. Tím samozřejmě nemyslím to video s perem. Chce to jen nápad spojený s místem. Pokud bych pracoval se silnými a jedinečnými asociacemi, které bych chtěl spojit s místem, neváhal bych použít synergický mix více nástrojů.

Je něco, co by mělo být při propagaci České republiky zakázané? Třeba taková guerilla?

Já myslím, že s Entropou Davida Černého padla všechna tabu.Guerilla marketing je dnes dost široký pojem, takže si spojení s place brandingem dovedu také představit.

Měl by se na place brandingu České republiky podílet nějak i soukromý sektor? Jak?

Pokud by byla vytvořena jednotná umbrella s poselstvím, se kterým se i soukromý sektor rád ztotožní, jako je to u třeba Maďarska, pak ano. Samozřejmě je složité nutit soukromý sektor k podpoře obecné komunikace země. Dovedu si ale představit podporu cílených akcí propagujících oblasti jako je například wellness a lázeňství nebo unikátních atraktivních projektů. Když se na to podívám i ze svého profesního pohledu v RE/MAXu, kde působíme i na Slovensku a v Maďarsku, tak place branding je do jisté míry určující i pro atraktivitu nemovitostí v dané zemi nebo lokalitě  a to je něco, co by soukromý sektor mělo zajímat.


  PETR FREY

   Pracuje jako Chief Marketing Officer ve společnosti  RE/MAX Česká republika.

  Je marketingovým poradcem a publicistou.

  

 

 

Foto: Fotolia - Lipno, archiv Petra Freye

16. 8. 2011 Autor článku: Kyša Leoš

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek