Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Plzeňský Prazdroj je supermagnet na turisty

Plzeňský Prazdroj je supermagnet na turisty

19. 10. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Plzeňský Prazdroj a jeho pivovarská tradice přitahuje každým rokem stále více návštěvníků. Na turistickou trasu Pilsner Urquell slyší o něco víc cizinci než Češi a probíhá mezi nimi zajímavá výměna. Stále ještě dominují Němci a Rusové, ale přibývá návštěvníků z Asie.
O tom, jak Plzeňští využívají a rozvíjí svůj turistický potenciál, jsme mluvili s Jindřiškou Eliáškovou, manažerkou tradice a návštěvnictví Plzeňského Prazdroje.

Vedete evidenci, kolik lidí navštíví ročně plzeňský pivovar?

Plzeňský Prazdroj je významným cílem turistů nejen pro Plzeňský kraj, ale také z celorepublikového pohledu. Připomeňme, že vloni nalákaly všechny prohlídkové trasy Plzeňského Prazdroje téměř tři sta tisíc turistů. Nejvíce jich navštívilo naše plzeňské turistické cíle, šlo přesně o 252 210 návštěvníků. Při takovém počtu je profesionální organizace nezbytná, a to včetně detailní evidence. Statistiky o návštěvnosti máme k dispozici již od roku 1999. Pracujeme s rezervačním systémem, který jsme si nechali „vytvořit na míru“, podle našich potřeb. Díky němu jsme schopni zaznamenávat a následně zpracovat všechna potřená data. Údaje sledujeme nejen pro návštěvníky na našich prohlídkových trasách v Plzni (prohlídková trasa Pilsner Urquell, prohlídková trasa Gambrinus, ale také Pivovarské muzeum a s ním spojené Plzeňské historické podzemí), ale samozřejmě také pro návštěvnickou trasu v pivovaru ve Velkých Popovicích a v Nošovicích, kde jde o návštěvnickou trasu Radegast.

 

Jaký je trend v návštěvnosti v posledních letech?

Cestovní ruch – a nejen v České republice – zaznamenal v posledních letech určitý propad, samozřejmě podle jednotlivých zemí a jednotlivých destinací jsou výsledky rozdílné. Díky atraktivitě témat, která prezentujeme, a také díky dobře zvládnuté organizaci se návštěvnost na našich trasách zvyšovala i v uplynulých letech. Pokud vše půjde podle plánu, i v letošním roce překonáme loňský rekord počtu návštěvníků a celkové číslo se vyšplhá nad 300 tisíc lidí.

 

Industriální cestovní ruch

Plzeňský pivovar a jeho pivo je vyhlášené ve světě. Kolik k vám zavítá turistů ze zahraničí? Z jakých zemí přichází?

Návštěvníci ze zahraničí se zajímají hlavně o návštěvu trasy věnované pivu Pilsner Urquell. Zejména návštěvníci z Česka pak uvítali, že jsme otevřeli také prohlídkovou trasu pivovarem Gambrinus, která nabízí nejen návštěvu současných výrobních částí, jako je varna nebo kvasné hospodářství, ale také zábavnou interaktivní Gambrinus arénu.

Hodně návštěvníků míří také do Velkých Popovic. V loňském roce tvořili návštěvníci ze zahraničí 57 % z celkového počtu lidí, kteří zavítali na trasu Pilsner Urquell. Mezi nejpočetnější patří tradičně turisté z Německa, Ruska a v posledních letech také návštěvníci z asijských zemí. Ti představují nový trend v návštěvnosti našich pivovarů, jde zejména o turisty z Číny,  Tchaj-wanu, ale i Vietnamu nebo Thajska. Jezdí k nám ale návštěvníci opravdu z celého světa, výjimkou nejsou ani vzdálené africké země jako Zimbabwe, Kongo nebo Madagaskar. Pokud se týká pivovaru ve Velkých Popovicích, tam tvořili v loňském roce návštěvníci ze zahraničí 45 % z celkového počtu
a jednoznačně mezi nimi převládali turisté z Ruska, kde je pivo Velkopopovický Kozel nesmírně populární.

           

Co turistům nabízíte? Jaký zážitek tuzemské i zahraniční návštěvníky čeká?

Snažíme se, abychom nabízeli kvalitní a zajímavé prohlídkové trasy a k nim také špičkový zákaznický servis – tzn. zázemí pro návštěvníky, parking, dárkové prodejny a restaurační služby, kvalitní práce recepcí a především práce našich průvodců. Při budování našich prohlídkových tras se řídíme zásadami industriálního cestovního ruchu – jsme určitě průkopníky tohoto oboru v České republice. Industriální cestovní ruch – na rozdíl od technických památek – si klade za úkol zpřístupnit nejširší veřejnosti funkční výrobní závody – v nejrůznějších oborech podnikání. Pozvat návštěvníka přímo do pivovaru, do míst, kde vzniká produkt, který návštěvník zná a o jehož vznik se zajímá. V celosvětovém měřítku byli jedněmi z prvních, kteří otevřeli brány svých závodů veřejnosti, výrobci automobilů. Brzy se přidaly i velké světové pivovary a další výrobci. Dnes je industriální cestovní ruch na vzestupu i v České republice, ale není ještě vnímán jako samostatný,  specifický a určitým pravidlům podléhající obor cestovního ruchu. Přináší mnohé výhody jak podnikům, které se rozhodnou otevřít své brány veřejnosti, tak regionům, ve kterých tito výrobci sídlí. Mnohdy v daném regionu není některý z klasicky uznávaných turistických cílů – památka nebo přírodní zajímavost, ale sídlí tam známý podnik, výrobce populárního produktu. Pro příklad nemusíme chodit daleko – Plzeň je krásné město středověkého založení, s mnoha památkami – a přesto, v rozvoji cestovního ruchu v Plzni, sehrál klíčovou roli – právě pro svoji jedinečnost –právě Plzeňský Prazdroj.

Ale zpět k naší nabídce – prohlídky pivovarů jsou vždy koncipovány jako kombinace návštěvy přímo výrobních provozů a interaktivně podaného seznámení s užitými surovinami, výrobním postupem a samozřejmě historií a tradicí daného pivovaru a dané značky piva. Všechny naše prohlídky, bez výjimky, jsou komentované, tzn. skupinu návštěvníků provází školený průvodce. Je to nezbytné jednak proto, že musíme zajistit bezpečnost našich návštěvníků, ale také považujeme přítomnost průvodce za výsostnou službu, poskytovanou návštěvníkům –  nejsou odkázáni pouze na psané texty nebo audioprůvodce, mohou se zeptat, v případě, že je něco na trase zaujme, prostě věnujeme se jim po celou dobu prohlídky. 

 

Evropská cesta průmyslového dědictví

Chystáte nějaké rozšíření svých služeb pro turisty?

Plzeňský Prazdroj, i když tady mluvím o industriálním cestovním ruchu, je též průkopníkem na poli zpřístupnění technických památek. Areály našich pivovarů v sobě spojují historii i nejmodernější současnou pivovarnickou techniku. Plzeňský Prazdroj se již v roce 2008 za Českou republiku stal prvním „kotevním bodem“ prestižní  Evropské cesty průmyslového dědictví. Právě v oboru představení technických památek rozšiřujeme naši nabídku, ne však jako součást pravidelných tras, ale jako nabídku příležitostnou. V letošním roce, v roce 170. výročí  pivovaru Plzeňský Prazdroj a značky Pilsner Urquell, jsme připravili prohlídku technických památek plzeňského pivovaru, jehož areálem projíždějí návštěvníci na koňmi taženém formanském povoze, čas od času zpřístupňujeme též interiér unikátní pivovarské vodárenské věže. Trvale rozšiřujeme také nabídku dárkových prodejen a cateringových služeb. Na jaře jsme otevřeli novou značkovou prodejnu Pilsner Urquell Galerie/ Experience shop v Praze na Kampě. Součástí prodejny je též audiovizuální expozice, přibližující návštěvníkům historii plzeňského pivovaru a slavný příběh značky Pilsner Urquell – expozice je zároveň pozvánkou k prohlídce pivovaru v Plzni.

V současné době uvádíme do provozu další salonek, skrytý v labyrintu pivovarských sklepů, tzv. Šalandu, kde si návštěvníci mohou v autentických místech vychutnat pivo Pilsner Urquell, které zraje v dubových ležáckých sudech. Musím také zmínit naši bednářkou dílnu – Plzeňský Prazdroj udržuje stále toto prastaré pivovarské řemeslo, naši bednáři se starají o spilečné kádě a ležácké sudy ve sklepích. A vyrábějí též nové ležácké i transportní sudy – o práci bednářské dílny je mezi návštěvníky velký zájem, a tak stále ve větší míře zařazujeme návštěvu bednárny do našich specializovaných prohlídek.

 

Velkou atrakcí a turistickým tahounem je jistě Pilsner Fest. Proč jste se do něj pustili?

První Pilsner Fest navázal v roce 2000 na dávnou tradici oslav výročí první várky piva Pilsner Urquell, kterou si pivovar, snad s výjimkou válečných let, vždy připomínal – alespoň oslavou pro zaměstnance. V době, kdy jsme začali budovat moderní prohlídkové trasy a zaváděli profesionální služby návštěvníkům, byl Pilsner Fest ideální příležitostí, jak sdělit veřejnosti, že pivovar otevřel své brány. Hlavní událostí roku v pivovaru je samozřejmě Pilsner Fest, ale akce pro veřejnost se na krásném nádvoří konají pravidelně, připomenu alespoň populární cyklus letních koncertů „Léto v Prazdroji“, který také pořádáme od roku 2000.

 

Chystáte nějaký jeho rozvoj?

Pilsner Fest se v průběhu let významově posunul a stal se, spíše než turistickou aktivitou, velkou oslavou značek plzeňských piv – Pilsner Urquell a Gambrinus. Jedna z velkých hodnot Pilsner Festu spočívá v tom, že se koná přímo v areálu pivovaru, zve své návštěvníky opravdu do místa zrodu obou plzeňských piv. Areál pivovaru je sice prostorově značně velkorysý, ale přesto desetitisícům návštěvníků bývá již „těsný“. Ve spolupráci s městem Plzeň byla postavena nová lávka přes řeku Radbuzu, která od podzimu letošního roku propojí centrum města a pivovar –
a samozřejmě nabídne také nové možnosti v rámci organizace Pilsner Festu.

 

Spolupráce soukromého a veřejného funguje

Můžete nějak kvantifikovat přínos, jaký pro vás představuje pivní turistika?

Nezpochybnitelných přínosů je celá řada, není však úplně lehké je kvantifikovat. Tak v první řadě – prohlídkové trasy jsou obrovskou podporou pro vnímání našich piv, našich značek. Jsou velmi silným marketingovým nástrojem. Pomáhají získávat a držet loajalitu našich zákazníků ke značkám. Tím, že se na trasách setkáváme s našimi návštěvníky, kteří jsou též našimi zákazníky a spotřebiteli, máme přímou zpětnou vazbu, dozvídáme se jejich názory a postoje, to je velmi cenné. Udržované areály našich pivovarů a množství zájemců o prohlídky z celého světa je samozřejmě pozitivní zprávou pro všechny naše zaměstnance. A v neposlední řadě naše aktivity na poli cestovního ruchu pomáhají udržovat pro nás tak důležité vztahy se státní správou i samosprávou v sídelních regionech našich pivovarů – jen v Plzni jsme vloni přivítali více než 250 000 návštěvníků, k jejich obsluze je potřeba řady pracovních míst, tedy pozitivní vliv na zaměstnanost, přivážíme velkou kupní sílu.

 

Z pivovaru bezesporu turisticky těží i samotné město (o tom jsme mluvili se Zuzanou Smotlachovou z plzeňského magistrátu http://www.mistojakoznacka.cz/temata/plzen-turisticky-tezi-hlavne-z-piva/). Jak se vám s městem spolupracuje? Vychází vám politici a úředníci vstříc?

Naše vztahy s městem Plzní a s plzeňským magistrátem jsou velmi dobré a hlavně – spolupráce se stále rozvíjí. Velmi si toho vážíme. Věřím, že naše pivovary přispívají k atraktivitě Plzně jako turistického cíle, vždyť do Plzně přivážíme rok od roku více návštěvníků. I plzeňský Magistrát a další instituce odvedly obrovský kus práce – jak na poli organizace a propagace cestovního ruchu, tak i při obnově historického jádra města, které se proměnilo doslova k nepoznání. A pak je tu sledovatelný obrovský posun v kulturní nabídce a v kulturním životě města, podpora kulturního turismu – všechny tyto aspekty vedly k tomu, že Plzeň získala titul Evropského hlavního města kultury pro rok 2015.

 

Jak se prezentujete pro turisty doma a jak v zahraničí? Jaký marketing u vás funguje? Pracujete třeba i se sociálními sítěmi?

Existuje velký rozdíl v oblasti organizovaného cestovního ruchu a prací se segmentem individuálních návštěvníků. V té prvé oblasti vycházíme z dlouhodobé spolupráce s partnery v cestovním ruchu, s cestovními kancelářemi, tour-operátory, hotely atd. Jsme s nimi v úzkém kontaktu, připravujeme pravidelné nabídky našich služeb. Na stále se zvyšující úrovni spolupracujeme také s agenturou Czech Tourism – především pro nabídku našich služeb v zahraničí a navazování nových kontaktů je tato spolupráce velmi cenná. Zúčastníme se vybraných veletrhů cestovního ruchu – tuzemských  i zahraničních – v tomto oboru se nám osvědčila spolupráce s městem Plzeň a Plzeňským krajem.

K oslovení individuálních návštěvníků využíváme celou řadu klasických postupů – od outdoorové reklamy přes inzerci v tuzemských i zahraničních časopisech, mapách. Obrovskou roli samozřejmě hraje internet, pro všechny naše trasy máme webové stránky. Spolupracujeme s infocentry, poskytovateli ubytovacích služeb. Důležitá je též dobrá navigace do našich pivovarů. Jsme si vědomi toho, že sociální sítě jsou zajímavým nástrojem k oslovení právě potenciálních individuálních návštěvníků. Ano, pracujeme s nimi, ale pouze jako s jedním z nástrojů. V oblasti individuálních návštěvníků – cizinců, se potýkáme s obdobným problémem jako většina turistických cílů ležících mimo Prahu – jen zlomek cizinců, kteří navštíví Prahu, vycestuje též do jiných míst České republiky. Je to dlouhodobě známá skutečnost, kterou se zatím nedaří příliš řešit.


Spolupráce může pivní turistice prospět

Spolupracujete i s cestovními kancelářemi a agenturami, které se na pivní turistiku specializují?

Spolupracujeme s desítkami cestovních kanceláří, jsou mezi nimi samozřejmě i ty, které se orientují na pivní turistiku. Do konkrétních specializovaných programů, zaměřených výhradně na pivní turistiku však intenzivně zapojeni nejsme. Spolupráci v tomto oboru se samozřejmě nebráníme, naopak do budoucna v něm vidíme velký potenciál.

 

Sledujete vývoj pivní turistiky ve světě? Inspirujete se jinými slavnými pivovary ve světě?

Samozřejmě že vývoj „našeho oboru“ ve světě sledujeme. Je potěšující, že se rozvíjí a celá řada pivovarů buduje nové prohlídkové trasy. Pro nás je velmi zajímavé sledovat, jakou formou se jednotlivé pivní značky – ať velké, či menších pivovarů, vyrábějících speciální piva, prezentují. 

 

A co doma? Plzeň je jistě i v tuzemsku bezkonkurenční fenomén, vnímáte alespoň někoho jako konkurenta, pokud se týká pivní turistiky?

Cestovní ruch je rozvíjející se obor, a určitá míra spolupráce mezi pivovary, speciálně s ohledem na fenomén Českého piva, bude do budoucna určitě ku prospěchu celého oboru.


Jindřiška Eliášková se v oboru cestovního ruchu pohybuje již téměř 15 let a v současnosti působí  jako manažerka rozvoje cestovního ruchu a péče o historické dědictví v Plzeňském Prazdroji. Vystudovala historii a archivnictví na Univerzitě Karlově v Praze, později své vzdělání doplnila ještě v oboru památkové péče. Pochází ze staré plzeňské právovárečné rodiny a v Plzeňském Prazdroji působí od roku 1994. Tehdy v představenstvu společnosti zastupovala Spolek plzeňských právovárečníků. Od roku 1997 se systematicky věnuje zapojení Plzeňského Prazdroje do cestovního ruchu a významnou měrou se podílí na budování prohlídkových tras a komplexního návštěvnického servisu s cílem kvalitního představení tradičních i současných hodnot společnosti tuzemským i zahraničním návštěvníkům. V současnosti je propagátorkou industriálního cestovního ruchu, oboru, který je v Česku novinkou.

 

FOTO: Fotobanka Plzeňského Prazdroje, archiv Jindřišky Eliáškové

19. 10. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek