Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Prodej lázeňských pobytů ovládly slevové portály

Prodej lázeňských pobytů ovládly slevové portály

9. 12. 2013 Redakce

Sdílet:

Prodej přes slevové portály se stal hitem posledních let, a to jak u zákazníků, tak samotných prodejců. Slevových agregátorů začaly velmi záhy využívat i tuzemští a zahraniční prodejci zájezdů, hoteliéři, majitelé penzionů, ale i lázně a poskytovatelé wellness služeb. Jaký mají slevové portály vliv na tuzemskou turistiku a o jaké pobyty je zájem a které naopak u klientů slevových portálů propadají, jsme mluvili s Vladimírem Hlaváčkem, marketingovým ředitelem Zapakatel.cz, jednoho z největších slevových portálů u nás.

 

Na slevových portálech se stále častěji objevují nabídky zájezdů a tuzemské dovolené. Jak dlouho už tento trend prodeje dovolené přes slevové portály trvá?


Cestování je na slevových portálech od začátku, tedy od roku 2010. Díky našemu vedení, jejich minulé práci a kontaktech jsme se v minulosti poměrně dost rychle dostali do pozice jedničky v segmentu cestování. Nabídka se samozřejmě hodně rozvíjí, ze začátku se jednalo pouze o pobyty v hotelech, poté přibyly krátkodobé lázeňské pobyty na přibližně čtyři dny, poznávací zájezdy nejenom do evropských velkoměst, dovolené u moře, hlavně ve Středomoří, exotické pobyty jako třeba Thajsko, Jižní a Latinská Amerika, a nakonec jazykové pobyty na Maltě či v USA.Toto vše je naprosto běžné, každý přemýšlí, jakým způsobem lidi dále zaujmout. Zejména u aktuálních akcí, jako jsou pobyty na horách nebo v lázních, je zcela přirozené zlevnění dalších služeb v lokalitě. Jde o vstupy do lázní, bazénů, slevy na skipass atd.

 

Jaké druhy nabídek se teď nejčastěji objevují?

Snažíme se zájemce dostat, kam bude chtít. Proto je naše nabídka tak rozmanitá a čas od času se u nás objeví každá destinace. Nejvíce se ovšem zaměřujeme na cestování (lázeňské pobyty, pobyty na horách, pobyty u moře nebo poznávací pobyty), dárkové zboží, což teď bude velmi žádané, a služby zejména pro velká města (gurmánské poukazy, vouchery na péči o tělo, jazykové kurzy, vstupenky na kulturní akce atd.).

Když se budeme bavit o lázeňských pobytech, bavíme se o velkém množství lázní po celé střední Evropě. Nejvíce prodáme lázeňských pobytů v Čechách (Mariánské a Františkovy Lázně, trochu méně typické pivní lázně) a na Slovensku (Malé Bielice, Podhájská atd.), dále ale lidi hodně lákáme i do německých, slovinských, maďarských i italských lázní.


Na první pohled by člověk předpokládal, že jde asi o neúspěšné destinace, které zoufale shání návštěvníky...

Naopak! Podívejte se například na Baška Vodu nebo Chorvatsko celkově. Všichni by byli hodně hloupí, kdyby prodávali nežádané produkty. Sháníme to, co lidé chtějí, co se bude prodávat. Může se sice stát, že se taková nabídka z neúspěšné destinace objeví, ale je v drtivé menšině. I tak nejde o nějaké nechtěné destinace, spíše o nemasové, které jsou dobré z hlediska dramaturgie a doplnění webu. Když nezkusíme něco nového, neposuneme se dál. Krásným příkladem byly hned ze začátku nabídky na slovenské Tatry a v poslední době vstup do cirkusu Humberto. Nevěděli jsme .. jestli bude o takovou nabídku zájem, ale byli jsme mile překvapeni.

 

O co mají lidé největší zájem? Jaké jsou na slevových portálech hity v oblasti nákupu cestovních zážitků?

Zájem se samozřejmě mění podle sezóny. V létě to bylo Chorvatsko (oblasti Pag, Baška Voda,...) a obecně dovolená u moře (Kalábrie, Provence, Ischia, Řecko a Turecko), dlouhodobě to jsou krátkodobé pobyty v lázních a na horách. Hory a lázně jsou klasika a tam se jezdí stále. Hoteliéři si na nás cení to, že jim dokážeme pomoci obsadit kapacity i mimo sezónu – na jaře a na podzim. Aktuálně ovšem nastupují zimní pobyty v Alpách s dopravou, pobyty bez dopravy v termálech, adventní a silvestrovské pobyty v metropolích (rakouská města, Řím, Paříž, Londýn atp.). Je to zcela logické, teď prostě pojedou Alpy, naše a slovenské hory a v neposlední řadě i lázně (české i slovenské).


Hodně se objevují i nabídky wellness a lázeňství. Jaký mají úspěch? Které konkrétní formy co se týče druhu zážitku, ceny a délky trvání mají největší úspěch?

V současnosti se více kupují pobyty v maximální délce trvání do týdne. Ale se vším všudy, tedy
i s procedurami, vstupy, večeřemi. V nabídce se nám točí lázně od Mariánských Lázní přes Luhačovice až po Malé Bielice a Podhájskou, takže výběr je velký a nikdo nebude zklamán. Cena se odvíjí od počtu procedur, od počtu strávených nocí, ale tyto lázeňské pobyty stojí na osobu kolem 1500 Kč na celý pobyt.


Co je naopak největší katastrofou, o co lidé nakupující přes slevové portály nemají moc zájem v oblasti cestování, lázní či wellness?

Z pohledu hospodáře je například katastrofa, když bychom na jaře prodali za miliony letecké zájezdy a CK by před dovolenou zkrachovala, ale to se nám naštěstí nestalo. Vždy se snažíme vše kontrolovat a až podezřele výhodné akce velmi zvažujeme. V tomto velmi těžíme z našich velmi dobrých kontaktů na cestovatelský průmysl. Z ekonomického hlediska se dá na celou situaci pohlížet i jinak – akce se prodává hůře, než by čekal partner, obchodní zástupce a vedení. Akce prostě nesplní očekávání. Mě osobně zklamala poptávka po objevování krásných měst ve východní Evropě. Je ale možné, že si lidi na tuto nabídku zvyknou a začnou ji vyhledávat. Jiným příkladem propadáku, teď už ale s dobrým koncem, můžou být krabičkové diety, které se ze začátku také neprodávaly, a nakonec si našly svou klientelu.


Člověk tak nějak předpokládá, že přes slevový portál může destinace na čas vyprodat své kapacity, získat rychle peníze. Je možné ale tímto způsobem budovat i trvale síť zákazníků? Nejsou lidé, co přijedou kvůli slevě, ten typ zákazníků, co bez slevy už nikdy nepřijede?

Mám spoustu známých, kteří nám děkují za pobyty v nových místech s tím, že tak krásné prostředí dlouho nezažili, určitě to místo doporučí nebo se tam vrátí sami. Vše záleží na hoteliérech, jak se k těm lidem chovají, v minulosti se stávalo, že lidi s voucherem brali jako ty, co mají slevu. Nyní, po působení největších hráčů na trhu, se tyto praktiky už neobjevují a jak my, tak hotely děláme vše pro to, aby se lidi vraceli na ta samá místa a do těch samých hotelů. U mě to určitě funguje!

Je zajímavé, jak se k této problematice staví někteří potenciální obchodní partneři. Ti říkají, že člověk si zaslouží pouze tolik, kolik si zaplatí. Pro mě je tento přístup k nepochopení – svými službami přece můžou člověka „zamknout do klícky“ tak, že se z hotelu či restaurace stane oblíbené místo, kam se rád vrací. Tento náklad na získání nového zákazníka je přiměřený zisku z jeho budoucího působení v podniku.



Nedevalvuje to trošku pověst destinace, hotelu či lázní, že prodávají přes slevové portály?


Slevové portály jsou zde pouze tři roky a někteří lidi neví, jak na tento fakt nahlížet. Slovo sleva je velmi energizující jak v kladném, tak záporném smyslu slova. Z výzkumů ale plyne, že lidi na slevové portály nechodí pouze jen pro slevy, ale chodí se k nám podívat na zajímavé akce, tipy na dárky a podobně. Z toho prostě plyne, že být na slevovém portálu není problém, a jestli to bylo ze začátku bráno jako minus, brzy se situace mění. Zapakatel.cz, jako zástupce jednoho z největších slevových portálů, dělá vše proto, aby lidi nakupovali co nejčastěji, a tím samozřejmě bořili zavedené stereotypy. Máme propracovaný systém výběru partnerů a kampaní, jsme pojištění, lidem ručíme a neděláme průtahy s případnými reklamacemi. Za poslední půl rok se nám podařilo snížit procento všech reklamací (tedy i možnosti odstoupení od koupi na internetu ze zákona) na přibližně dva procentní body. Nikdo se nemusí bát, že mu budeme devalvovat místo tím, že je u nás. Z našich zkušenosti zase víme, že pokud hoteliér či restauratér správně odprezentuje situaci ohledně společné akce tím, že jde o mimosezónní akci, doprodej skladových zásob či marketingovou akci, nebývá problém s obhajobou plné ceny v budoucnu.



 

Vladimír Hlaváček vystudoval obor Informační management na pražské VŠE. Pro slevový server Zapakatel.cz pracuje od začátku roku 2011, kdy nastoupil jako marketingový specialista. V březnu 2013 byl Vladimír Hlaváček jmenován marketingovým ředitelem Zapakatel.cz.

 

 

9. 12. 2013 Redakce

Tísk článku

Komentáře

Jiri31. 8. 2014 | 11:24:39

Když čtu nás hora uvedené příspěvky a na konec vidím ješte foto toho chytrojina, tak musím pouze konstatovat, ze dobra myšlenka se v českým prostředí vždy přemění na poradny tunel na klienty a to jak prodejce služeb či zbozi tak i zákazníky. Pouze slemomatovy portál se nápadu je a pak ješte kážou jak jsou dobří vždyť pravé Zapakatel dost klientu nastal ja třeba nejednu do Turecka Zapakatel asi podvedl i německou cestovku a teď navíc děla mrtvého brouka, jsou to humusaci a ne poctivý podnikatelé ja jsem připraven o zážitky a školou 7 tisíc korun díky Zapakatel

Zobrazit vše »

Přidat nový příspěvek