Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Růžová turistika – jak vydělat na toleranci

Růžová turistika – jak vydělat na toleranci

13. 9. 2013 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Letošní Prague Pride opět potvrdila, že homosexuální turistika představuje velmi zajímavý a výdělečný turistický trend. A profitovat z něho lze i jinde než v hlavním městě, jak názorně ukazuje příklad Ostravy. 

Předpokládá se, že až deset procent všech turistů na světě se rekrutuje z gay komunity. Je to neuvěřitelné číslo, ale je více než logické. Homosexuálové zpravidla nemají děti, takže mají na cestování mnohem více času a chuti než ostatní. A navíc mají i dostatek peněz, protože homosexuální páry mají dva platy, které využívají jen pro sebe. Ve velkých světových městech jako Vídeň, Paříž, Tel Aviv a španělských a řeckých turistických letoviscích a nejen tam už dávno pochopili, že orientace na gay komunitu přináší velký zisk, který je navíc stabilní. Díky své bezdětnosti, ve většině případů, jsou homosexuálové méně náchylní k ekonomickým krizím. Proto si dovolenou dopřávají i v těžkých časech, kdy jiní zůstávají doma.

Podle odborného časopisu Hotel & Spa Management dokonce u nás homosexuální turisté utratí ročně okolo dvanácti miliard korun a v průměru jich k nám zavítá okolo čtyř set tisíc každým rokem. Jenom na akce spojené s letošní Prague Pride se vypravilo přes čtyřicet tisíc lidí, i když ne všichni byli samozřejmě homosexuální orientace.

 

Prostě slušně

Na homosexuální turistice, které se někdy říká také gay turistika, růžová turistika či queer turistika se už několik let pokouší profitovat i město Ostrava. To ostatně bylo prvním městem, které u nás vydalo turistického průvodce, v němž se objevila i kapitola „Gay friendly“, tedy přátelské k homosexuálům. Bylo to v roce 2009. Ostrava prezentuje své gay kluby, bary a kavárny a co je nejzajímavější, na listinu gay friendly míst se nechal zapsat i Slezskoostravský hrad. Ostrava v případě gay turistiky profituje i na blízkosti Polska, které sice není vůči homosexuálům tak nenávistné jako jiné země na východ od našich hranic, jako je Ukrajina či Rusko, ale i tak se polští homosexuálové cítí lépe v Ostravě než ve své domovině.

Pocit bezpečí a přijetí je vůbec pro homosexuály při cestování velmi důležitý. Česká republika jim proto má co nabídnout. Je to bezesporu k homosexuálům nejvstřícnější země ve východní Evropě. Na Prague Pride bylo možné potkat nadšené homosexuální páry z bývalých zemí SSSR, které často poprvé zažily pocit, že nemusí mít strach se na ulici držet za ruce.

Vzhledem k tomu, že otevřenost vůči gay komunitě, nebo jak se správně říká LGBT komunitě, je u nás pořád ještě novinkou, panuje okolo homosexuálů, bisexuálů a transsexuálů mnoho mýtů, stejně tak jako o samotné růžové turistice. Navzdory mnohým představám netouží homosexuálové po tom, aby gay friendly podniky byly „ukřičené, barevné a hlučné“. Samozřejmě že mladí homosexuálové si rádi užijí v hudebních klubech, ale na tom jsou mladí heterosexuálové stejně. Starší homosexuální páry naopak ocení klid, solidnost, pohodu a samozřejmě komfort.

Primárním požadavkem LGBT turistů oproti jiným turistům je prostě tolerance vůči jejich sexuální orientaci. Toť vše. To ostatní už jsou pak jen běžné požadavky běžných turistů. Stát se gay friendly tak může prakticky každá destinace, každý hotel, penzion či restaurace v této zemi, která o to má zájem. Stačí se jen vůči LGBT chovat vstřícně.

Samozřejmě že existují i speciální podniky zaměřené na gaye, kam třeba nemají ženy přístup nebo v nich pracují jen gayové, ale to je v růžové turistice skutečně velmi okrajová záležitost.

 

Cílená inzerce

Vlastně to nejtěžší na zapojení se do růžové turistiky je oslovení komunity. Alespoň se to obecně předpokládá. Je to mýtus. Jde to velmi jednoduše. U nás i ve světě existují specializované weby zaměřené na tuto komunitu. (U nás třeba www.lui-magazine.cz.) Na mnohých webech pak vychází seznamy gay friendly podniků a ubytovacích zařízení všeho druhu. Do nich prostě stačí poslat specifikace svého zařízení a čekat, kdy se někdo ozve. První gay turista pak už může šířit informace o případné spokojenosti dál.

Vše okolo růžové turistiky vyjma zábavních podniků je opravdu navzdory mýtům ve skutečnosti velmi diskrétní. Nenechte se mýlit Prague Pride, to je karneval, LGBT turisté jsou stejní jako jacíkoli jiní turisté – chtějí také často klid, pohodu a příjemnou dovolenou. Nemusíte mít na balkoně hotelu duhový prapor. Je to vlastně přesně naopak. 

13. 9. 2013 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek