Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Simon Anholt: Česká republika není běžecká obuv

Simon Anholt: Česká republika není běžecká obuv

4. 8. 2011 Autor článku: Simon Anholt

Sdílet:

Jak o rebrandingu České republiky uvažuje celosvětově uznávaný poradce pro oblast turismu, ekonomiky, kultury a autor národních Brand indexů, Simon Anholt?

SIMON ANHOLT - exkluzivně pro místojakoznačka.cz

Hysterie týkající se "brandingu národa" vznikla pravděpodobně mou vinou. V roce 1998 jsem napsal článek o tom, jak jsou země stejně jako společnosti závislé na své image. S dobrou národní image je lákaní turistů, investorů, přistěhovalců i posílení vývozu relativně levné a jednoduché, avšak s negativní nebo slabou image je vše marným bojem.

Stále se dočítáme o zemích, které představují svůj program národního brandingu, Českou republiku nevyjímaje. Můžeme se ptát, zda je to České republice zapotřebí, když se během posledních dvaceti let stala respektovanou a obdivovanou zemí a do značné míry setřásla negativní asociace, které tíží země bývalého Sovětského svazu a ex-socialistického bloku. Zejména díky neuvěřitelnému úspěchu Prahy jako turistické destinace, pokročila o hodně dále než mnoho z jejích sousedů.

Existuje zde několik důvodů pro zamyšlení...

Česká republika je poměrně dobře známá v Evropě, ale když se zeptáte lidí v Číně, Brazílii, Mexiku, Indii či ve Spojených státech, neuspějete. Obavy jsou na místě vzhledem k tomu, že tyto země mohou mít ve svých rukou významnou část budoucí prosperity České republiky a přitom ji nejsou schopni ani najít na mapě.

Dokonce ani v Evropě spousta lidí o této zemi mnoho neví. Vše, co mohou většinou říci, je to, že Česká republika leží  "někde ve východní Evropě". Více skutečných znalostí by mohlo přinést významnou konkurenční výhodu pro obyvatele, export, vládu, cestovní ruch a kulturu.

Tak jak  vylepšíte národní image? V článku z roku 1998 jsem hovořil o "značce národa", ne o "brandingu národa". Napsal jsem, že národní image je klíčová, a ne, že byste mohli opatřit zemi značkou tak jako mobilní telefon či banku. Za 20 let jsem neviděl jediný případ, který by dokázal, že pověst země může být změněna marketingovou komunikací. Proběhlo mnoho úspěšných kampaní cestovního ruchu (s cestovním ruchem prodáváte produkt a kvalitní marketing nepochybně pomáhá prodávat efektivněji). Pokud se zemi daří celkově zlepšovat svou image, je to díky tomu, co se v zemi děje, a ne tím, co o sobě země říká. (Irský zahraniční investiční zázrak, politický zázrak Jižní Afriky, poválečný exportní zázrak Japonska a Německa). Když se image národa opravdu mění, je to vše o řízení, společnosti, kultuře, politice, ekonomice a načasování.

Takže místo toho, abychom se ptali: "Co můžeme říci, aby se Česká republika stala známou?", měli bychom se ptát: "Co můžeme udělat pro to, aby se Česká republika stala významnou?". Místo toho, abychom se ptali, jak lze okouzlit či přinutit lidi, aby obdivovali Českou republiku, nebo abychom hledali nové způsoby, jak jim říct, že je úžasná, měli bychom se ptát : "Proč by lidé v jiných zemích měli primárně  přemýšlet o České republice? Za čím stojí Česká republika? Jaký je její příspěvek k řešení globálních problémů a její úloha ve společenství národů?". To nemá nic do činění s reklamou, public relations nebo brandingem. Opravdu důležité je vše, co souvisí s řádnou správou věcí veřejných a dobrým vedením.

Česká republika není šumivý nápoj či běžecká obuv. Je to národ a národy si musí svou pověst zasloužit, pomalu a trpělivě, prostřednictvím svých politik, svých investic, svých inovací, svého lidu a jejich kultury, jejich společnosti, cestovního ruchu a především svým přínosem pro lidstvo.

 © 2011 Simon Anholt

4. 8. 2011 Autor článku: Simon Anholt

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek