Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Světová pivní turistika je stále ve stínu té vinařské

Světová pivní turistika je stále ve stínu té vinařské

6. 9. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Pivo nebo víno? Klasické dilema návštěvníků hospod i restaurací. A v poslední době také turistů.
V cílené turistice zatím vítězí ve většině světa víno, ale nadšení propagátoři pivní turistiky se snaží jej dohnat ze všech sil.

Udělat si představu, jaké země jsou v kurzu podle turistů mířících za pivem, je velmi jednoduché. Stačí se podívat na stránky www.beertrips.com. Cestovní agentura založená v roce 1998 se specializuje na výlety po celém světě za pivem a jídlem. „Naším cílem je vzít cestovatele do destinací, kde je nejlepší pivo a jídlo, a zkoumat tam historii, kulturu, umění a architekturu míst, kde skvělé pivo „vyrůstalo“. Přitom cestujeme do pěkných a skvěle umístěných hotelů, jíme ve skvělých restauracích, kde berou pivo zatraceně vážně, a také navštěvujeme pivovary, hospody, které si pivo samy vaří, a muzea,“ píše na svých stránkách Mike Saxton, zakladatel a prezident
Beer Trips.com.

A kam tedy Mike Saxton a jeho podřízení turisty z celého světa berou? Třeba na sedmidenní výlet z Brugg do Londýna, na devítidenní okruh vlakem z Kolína nad Rýnem přes Bamberg do Mnichova, sedmidenní toulání belgickými pivovary a hospůdkami či devítidenní výlet přes severní Francii a jižní Belgii. Pivní turistice dominuje tedy hlavně stará dobrá Evropa, tedy Německo, Belgie, Francie, Anglie a Irsko a také nečekaně severní Itálie. Turisté s Beer Trips.com ovšem vyráží i do Spojených států amerických. Třeba do státu Oregon, země s jednou z nejrozvinutějších pivních kultur v novém světě. Na podobné destinace se soustředí i další cestovní agentura zaměřená výhradně na pivní turistiku Bier mania (www.bier-mania.com). Ta ještě nabízí výlety do Rakouska. A ano, samozřejmě i do České republiky.  

Ostatně ta nechybí ani ve výčtu celoročních vzrušujících pivních zájezdů Beer Trips.com. Česká republika je zde k nalezení jako součást devítidenního okruhu z Prahy do Mnichova a také má svůj vlastní devítidenní okruh. „Malé české pivovary, které se kdysi počítaly ve stovkách, jsou nyní ohrožené druhy. Často podlehly velkým hráčům jako SABMiller a InBew. Na této cestě budeme putovat Českou republikou při hledání těch, kteří zůstali, těchto výrobců stále ještě lpících na tradičních metodách. Začínáme i končíme ve velkolepé pulsující Praze. Objevte malá česká města, jejich rozhodné sládky a velké pivo,“ láká Beer Trips.com na nejbližší termín, který se uskuteční mezi třicátým srpnem a devátým zářím.

 

Pivo a čokoláda

Rozvoj pivní turistiky po celém světě zřejmě souvisí se dvěma věcmi. Tou první je jakýsi trend proti pivní globalizaci. Tím, jak se po celém světě rozpínají velcí výrobci piva, čímž se sbližuje jeho chuť, protože se zavádí všude stejné standardy a výrobní postupy tak, aby bylo pivo co nejlevnější, začínají se pivní znalci více upínat k originálním pivům, které se dokázaly tomuto trendu postavit. Zároveň s tím se pivo stále více stává trendovou záležitostí a zbavuje se nálepky prostého alkoholu pro chudé a nevzdělané. Tyto dva fakty jsou tak důvodem, proč lidé začínají mít touhu se o pivu, jeho výrobě a historii něco víc dozvědět, a pokud to chtějí zažít na vlastní kůži, jsou ideálními potenciálními zákazníky pivní turistiky. Že pivní turistika tak už dávno není jen pro pupkaté strejdy, kteří si každý večer dají svých pět piv před spaním, dokazuje třeba Allan Wright z cestovní kanceláře ZephyrAdventures, která je celosvětově unikátní v tom, že se specializuje na cestovatele spojené s in-line bruslením. Podle webu originální cestovky je pivní turistika prostě cool. Proč? Protože turistika zaměřená na malé regionální pivovary a hospůdky podporuje lokální komunity
a je vhodná pro dobrodruhy, kteří chtějí poznat pivovarnické řemeslo a ještě polechtat své chuťové buňky i něčím jiným než je standardizované pivo, které si koupíte v každém supermarketu. A ano, tato turistika se dá také provozovat na in-linech.

Turistického potenciálu pivovarnictví a pivní kultury jsou si ve světě vědomi hlavně v Belgii, Německu, Anglii a pozoruhodný a inspirativní rozkvět prožívá pivní turistika ve Spojených státech amerických.

Pro takovou Belgii se zdá být pivo stejným turistickým tahákem jako proslulá belgická čokoláda. Vždyť, pokud se podíváte na oficiální stránky Belgické turistické kanceláře www.visitbelgium.com, upozorní vás na to už heslo: „A food lover´s dream. A beer lover´s heaven.“ Ano, Belgie je nebe pro milovníky piva a dává jim to otevřeně najevo. Když si na stránkách kliknete na první odkaz, což je Beer & Chocolate, dostanete se na nabídku belgické gastronomie a tam každý turista najde odkazy na pivní festivaly a také různé pivní výlety, které pořádají cestovní kanceláře. Třeba Beer Trips.com nebo belgická Belgian Beer Me! (www.belgianbeerme.com). Její hezké propagační video na Youtube.com najdete tady – www.youtube.com/watch?v=m9i82_lHRnI&feature=player_embedded

Německo je vzhledem ke své velikosti a známosti už na tom s pivní turistikou tak, že zde zuří ostrý konkurenční boj mezi jednotlivými pivními lokalitami. Ty se snaží si navzájem turisty přetahovat a soutěží o své místo na slunci. Samozřejmě že vítězí Mnichov, proslavený díky každoročnímu Oktoberfestu, který každý rok navštíví na sedm milionů lidí. Za Mnichovem ovšem nezaostávají ani další tradiční pivařské oblasti jako je třeba Bamberk, do něhož návštěvníci míří nejen za pivem, ale i za historickými památkami.

 

Na kurz vaření piva

V Anglii se o propagaci pivní turistiky stará mimo jiné organizace CAMRA – Campaigning for real ale, pubs & drinkers' rights. Organizace bojující za poctivé anglické pivo si uvědomuje, že právě pivní turistika je to, co může dobrému anglickému pivu pomoci. Návštěvníci v malých hospůdkách a pivovarech totiž mohou přinášet peníze, které se hodí v boji s nadnárodními pivními kolosy.

A navíc lidé, kteří touží po výpravách do lokálních pivovarů, chtějí vidět, jak se tu vaří pivo pomocí tradičních metod, a tak vlastně pomáhají tyto metody udržet. Pivní turisté jsou pro anglické pivovarníky a hospodské nadějí, že se udrží typické anglické hospůdky a kvalitní pivo. Jejich úbytek v posledních letech byl totiž obrovský. Odhadovalo se, že v roce 2009 zanikalo v průměru čtyřicet až padesát hospod týdně po celé zemi. Hospůdky a malé pivovary se tak propojují do různých stezek a okruhů, aby se navzájem podpořily. Vznikly třeba stránky www.visitabrewery.co.uk, které jsou průvodcem po originálních britských pivovarech. Skvěle zpracovaná je třeba mapa pivovarů. Stačí si kliknout na půllitr v oblasti Anglie, Walesu a Skotska, do které míříte, a objevíte, jaké malé pivovary tam jsou, kdy je možné je navštívit a jak se případně objednat na exkurzi.

Pivovarníci a hospodští také rozšiřují nabídku svých služeb. Nejen ubytování, ale i stravování a také cokoli navíc. Třeba malý pivovar Hardknott (www.hardknott.com) nabízí kurzy víkendového vaření piva s ubytováním v hospodě.

Jak už jsme napsali výše, poměrně slušný tah na branku mají v pivní turistice Spojené státy americké. Například takové město San Diego ve státě Kalifornie si začíná budovat pověst místa jako stvořeného pro pivní turistiku. Hlavním tahákem jsou San Diego International Beer Festival
a samozřejmě San Diego Beer Week (Na propagační video se můžete podívat zde – http://vimeo.com/39903502), který nejen do města láká turisty, ale zároveň mu dělá dobré jméno v oblasti piva a také místního pivovarnictví, které pak generuje návštěvníky v pivní turistice po celý rok.

Pivní turistiku propagují i v Atlantě, hlavním městě státu Georgia. Tady vznikl projekt www.atlantabeertours.com, který je zaměřený na prohlídky pivní historie a současnosti města a návštěvy zdejších pivovarů a hospod. Atlanta mimochodem pořádá několik pivních festivalů ročně. Největší je Great Atlanta Beer Fest (http://greatatlantabeerfest.com).

Nejúspěšnější je ale ve Spojených státech amerických patrně stát Severní Karolína, jenž turisty láká na své malé pivovary, které si pěstují pověst výrobců originálních piv pomocí tradičních metod. 

 

6. 9. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek