Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Světová vinařská turistika – lídrem je Austrálie

Světová vinařská turistika – lídrem je Austrálie

8. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Vinařská turistika zažívá v posledních dvaceti letech po celém světě obrovský rozvoj. Jaké jsou nejnavštěvovanější vinařské destinace světa? Které země mají ve vinařské turistice největší tah na branku a kdo vlastně do vinařských destinací cestuje a proč?

Jednou z hlavních internetových bran vinařských turistů takřka z celého světa jsou stránky www.winetoursoftheworld.com. Když se podíváte na destinace, které zájemcům zprostředkovávají, najdete USA, Kanadu, Itálii, Francii, Německo, Řecko, Maďarsko, Argentinu, Chile, Austrálii, Španělsko, Portugalsko, Rakousko, Nový Zéland a Jižní Afriku. Českou republiku ale ne. Na světových vinařských turistických mapách totiž na našem území stále ještě žijí lvi. Přitom je to velká škoda. Vinařská turistika patří mezi rychle se rozvíjející turistické odvětví. Čísla o rostoucích návštěvnících vinařských oblastí přichází z Austrálie, Francie, Nového Zélandu, Itálie, Jižní Afriky, Kanady, a dokonce i Velké Británie.

Australští průkopníci

Vinařská turistika jako masový fenomén je velmi mladá záležitost. První odborná konference zabývající se tímto turistickým odvětvím se konala teprve v roce 1998 v Austrálii. Ten samý rok také Austrálie představila na svou dobu nezvyklou Národní vinařskou strategii pro Austrálii, jejímž cílem bylo agresivně přilákat turisty do jejích vinařských oblastí. Zároveň se australští turističtí odborníci začali zabývat otázkou, proč vlastně turisté do jejich vinařských oblastí jezdí. Důvodem nebyla jen láska k vínu a touha poznat oblast, ze které pochází, ale i poznávání australského venkovského životního stylu, atraktivního přírodního prostředí, regionálních produktů, řemesel a kuchyně.

Na ostrově Tasmánie, který leží na jih od Austrálie a je součástí tohoto spolkového státu, zase místní turističtí operátoři zjistili, že vinařská turistika do Tasmánie nestojí jen na víně, ale také na přírodním a kulturním dědictví ostrova. Víno a jídlo tak nejsou samostatná lákadla, ale jejich síla spočívá v kombinaci s přírodou a kulturou.

Za vínem míří bohatí

Toto zjištění dnes vlastně zdůrazňuje většina světových odborníků zabývajících se vinařskou turistikou. Víno je jednotící turistický prvek a vytváří silnou motivaci, proč do vinařských oblastí cestovat, ale důležitá je ještě nadstavba – regionální kuchyně, krásná příroda, kultura, historie a samozřejmě slušná turistická infrastruktura, zvláště pak ubytování a doprava. V roce 2002  byl v Austrálii mezi návštěvníky vinařských destinací proveden průzkum a zjistilo se, že jenom třetina z nich by se dala nazvat skutečnými milovníky vína.

Ve Spojených státech amerických a Kanadě proběhl v roce 2001 průzkum mezi obyvateli, jaký je v té době potenciální zájem o vinařskou turistiku. Podle tohoto průzkumu 12,9 procent dospělých Kanaďanů a 17,9 procent dospělých Američanů projevovalo velký zájem o víno a cestování za ním. Navíc dalších 17,2 procent Kanaďanů a skoro stejný počet Američanů připustilo, že by o podobný druh cestování mělo mírný zájem. Ukázalo se, že největší zájem o vinařskou turistiku byl mezi mladými a staršími páry. Další průzkumy mezi lidmi, kteří měli s vinařskou turistikou zkušenost, jako třeba ten, který před lety proběhl v americkém Texasu, jednoznačně prokázaly, že největším cílovým segmentem vinařské turistiky jsou zralé a starší páry s nadprůměrnými příjmy. Čtvrtina lidí z texaského průzkumu patřila mezi lidi, kteří jsou zvyklí na luxus a jsou schopni si ho dopřát.

Vinařští turisté ze zahraničí tak rozhodně netouží po levných pobytových balíčcích, ale dávají přednost komfortnímu, i když venkovskému ubytování se snídaní nebo přímo plnou penzí, spojení s wellness, lázněmi či gurmánskými restauracemi.

... a bohatí se chtějí i vracet

Ještě na jednu zajímavou informaci o vinařské turistice přišli kanadští výzkumníci, kteří se zabývali tím, jestli mají turisté zájem se vracet do již navštívených vinařských destinací. Více než polovina respondentů odpověděla, že rozhodně ano, přes dvacet procent lidí řeklo, že spíše ano, dalších více než dvacet procent odpovědělo, že možná a jen necelé procent uvedlo, že nevidí důvod.

Po celém světě rostoucí vinařská turistika tak ukazuje, jaký je její potenciál – bohatí turisté, kteří se rádi vrací na již navštívená místa. A navíc podle kanadských odborníků nemají vinařští turisté vůbec problém cestovat do vinařských regionů po celém světě – do Itálie, Německa či Jižní Afriky. Teď jde jenom o to, dostat do povědomí těchto již mnohdy zkušených vinařských cestovatelů i jižní Moravu.

 

FOTO: Fotolia

 

 

 

 

8. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek