Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Světoví turisté zatím netuší, jaké u nás mohou očekávat kulinární zážitky

Světoví turisté zatím netuší, jaké u nás mohou očekávat kulinární zážitky

1. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Pavel Rákosník působil dlouhá léta na našich velvyslanectvích v Indii a v Řecku a pak strávil sedmnáct let jako manažer v letecké společnosti Delta Air Lines. Dnes u nás propaguje kulinární cestování. Turistika za jídlem a pitím, hlavně vínem, zažívá ve světě velký rozkvět. Bohužel, o Česku a našem vinařství zatím zahraniční turisté skoro nic nevědí.

Jak moc je vlastně ve světě rozšířeno cestování za kulinářskými zážitky? Jak moc funguje lokální jídlo a pití coby turistický tahák?

Trend kulinárního cestování je v současné době velmi rozšířený zejména ve Spojených státech amerických a západní Evropě. Čím dál více lidí si chce ze své dovolené přivézt více atraktivních zážitků a s tím se logicky pojí i ochutnávání místní kuchyně. Ve světě se stává zážitková gastronomie velmi moderní zejména proto, že turisté chtějí poznávat různé země světa všemi smysly – tedy i za pomoci chuťových buněk.

 

Můžete odhadnout, kolik turistů ročně se po světě vydává na cesty právě kvůli kulinářským zážitkům?

Bohužel nemám k dispozici oficiální statistiky, ale odhaduji, že to jsou určitě miliony turistů. Přesná čísla nemáme, protože většina z těchto turistů se vydává na své cesty tzv. „na vlastní pěst“.

 

Které země jsou nejčastějším cílem kulinářské turistiky?

V Evropě jsou to určitě Francie, Itálie a Španělsko. Turisty ale čím dál tím víc přitahují kulinářské zážitky i z jiných koutů světa, například z Asie. Vzdálené země se stávají čím dál více atraktivními, turisty velmi láká hlavně indická, čínská či jihoamerická kuchyně.

 

A odkud vlastně do těchto zemí turisté míří?

Jak jsem již zmínil, je to převážně z Evropy, USA a v poslední době se přidávají turisté z Asie, nejvíce cestují Japonci.

 

Co Češi? Jezdí pořád ještě jenom za mořem nebo už se naučili vyrážet uspokojit i své chuťové buňky?

Stejně jako v jiných oblastech nejsme v kulinárním cestování my Češi stále tak daleko jako například Američané či Němci, ale zájem o něj u nás velmi rychle roste. Především pak samozřejmě u lépe situovaných lidí z vyšší třídy. Nejsou to ale jen zdaleka bohatí lidé, kteří mají zájem o kulinární cestování – zaznamenáváme stále vyšší počet tzv. foodies, kteří chtějí poznat světovou kuchyni tak trochu z jiného pohledu než v klasických restauracích v rámci zájezdu s cestovní kanceláří – chtějí poznat autentičnost dané země.

 

Jakou má podle vás šanci Česká republika v kulinářské turistice? Máme se vůbec pokoušet  o to, lákat nám turisty za lokálním jídlem?

Podle mého názoru to určitě smysl má. Česká republika má skutečně hodně co nabídnout – máme spoustu kvalitních výrobců potravin i vína. Stejně tak jako si cizinci oblíbili Českou republiku jako zemi s krásnou přírodou a památkami, určitě budou také rádi poznávat její gastronomickou tvář.

 

Existují už nějaké první vlaštovky? Už k nám nějací turisté jezdí kvůli jídlu?

Existují, ale zatím spíše soukromě či na doporučení známých. Restaurace i ostatní gastronomická zařízení mají stále velké rezervy v propagaci a marketingu. Turisté v zahraničí často ani netuší, co mohou od České republiky v rámci kulinárního zážitku očekávat, a to je velká chyba. Doufám, že se tato situace v budoucnu zlepší a Česká republika se bude moci zařadit mezi nejzajímavější země nejen díky památkám, krásným ženám a pivu, ale také kvůli své jedinečné kuchyni.

 

Pokud se bavíme o kulinářských tahácích, samozřejmě nejprve každého napadne české pivo, ale co víno?

To je pravda, pivo je stále národním nápojem. V posledních letech se kvalita vína u nás velmi zlepšila, o čemž svědčí i množství ocenění v mezinárodních soutěžích. Myslím si, že by se naše víno mohlo stát přinejmenším stejným tahákem jako je v současnosti pivo – musíme si ale udržet trend rostoucí kvality i do budoucna.

 

Jižní Morava se velmi snaží vybudovat si pověst solidní a atraktivní turistické destinace spojené s vinařskou turistikou. Jakou má šanci ve srovnání s italskými, španělskými a samozřejmě francouzskými vinařskými destinacemi?

Šanci určitě má, ale soupeřit se slavnými vinařstvími ve zmíněných destinacích není vůbec jednoduché. Pokud se má Česká republika objevit na pomyslné gastronomické mapě světa, je nutné udělat dobrou prezentaci v zahraničí a připojit k ní nabídku opravdu kvalitních služeb, gastronomie, ubytování a doprovodné aktivity.

 

Jak si myslíte, že by se jižní Morava měla v souvislosti s vinařskou turistikou prezentovat, aby nalákala zahraniční kulinářské cestovatele?

V první řadě přátelskými a poctivými službami, dále pak krásnou krajinou, památkami, atmosférou a vynikající lokální gastronomií.

 

A co Česká republika obecně. Jak bychom měli budovat svou značku jako místo dobrého jídla a pití pro cizince?

Když pominu státní instituce (Czech Tourism, Ministerstvo zahraničí), jejichž efektivita není  vždy zcela zřejmá, měly by se zapojit zejména soukromé subjekty – jednotlivci a sdružení.  Nezastupitelné místo zde má samozřejmě i dobrá komunikace s veřejností, což je základ pro budování značky jako takové.


 Pavel Rákosník

Gurmán, cestovatel a objevitel chutí světa, který uplatňuje svou vášeň pro cestování a dlouhodobé profesní zkušenosti z cestovního ruchu. V minulosti působil na dvou velvyslanectvích v obchodních odděleních v Indii a Řecku a poté 17 let na pozici Country Managera letecké společnosti Delta Air Lines. Zakladatel společnosti Culinaria Travel a průkopník kulinárního cestování u nás. V Culinaria Travel se stará zejména o komunikaci  s partnery.

 

 

FOTO: Fotolia, archiv Pavla Rákosníka

1. 8. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek