Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Temný turismus – stará motivace v novém hávu

Temný turismus – stará motivace v novém hávu

20. 1. 2013 Autor článku: Redakce

Sdílet:

V souvislosti s památkami se v posledních letech čím dál častěji používá termín temný turismus. Pod něj spadají historická místa, kde se udály tragické události, ať už jde o vězení, místa atentátů, havárií, bojů či třeba masového vraždění. Někdy se okolo temné turistiky chodí jako by to byla ona pověstná horká kaše. Není to potřeba. Temná turistika je jakákoli jiná turistika. Jen má několik specifik, na která je třeba brát ohled.

Temná turistika není rozhodně nic nového. Nejde o žádnou moderní zpovykanost lidstva žijícíhov éře masového konzumu a v mnoha oblastech i nepopiratelného blahobytu. Místa, kde se odehrávaly tragédie, místa spojená se smrtí, často i hromadnou, byla vždy předmětem turistického zájmu. Místa poprav, čarodějnických exekucí či velkých bitev bývala vždy navštěvována a motivy pro to byly v podstatě stejné jako dnes. Shodneme se na tom se spoluautorem termínu „dark tourism" Johnem Lennonem, profesorem glasgowské univerzity, který napsal, že důvodem temné turistiky je „směs úcty, voyerismu a snad i vzrušení z toho, že se dostáváme blízko smrti." V době masové turistiky však z pochopitelných důvodů turismus s touto „temnou" motivací nabyl na síle a zažívá svůj rozkvět. Proto je také od roku 1996, kdy tento termín vznikl, používán v odborných kruzích stále častěji.

 

Co je temné a co jen historické?

I když se tedy termín temná turistika pomalu zažil, dalo by se s úspěchem polemizovat, jestli je vůbec vhodné jej používat. Vždyť smrt a tragédie jsou součástí mnoha historických památek. Vezměme si třeba brněnský Špilberk, který dnes bývá zcela běžně do temné turistiky zařazován. Dominanta Brna a jedna z jeho nejnavštěvovanějších památek byla původně královským hradem moravských markrabat a posléze vojenskou pevností. V osmnáctém a devatenáctém století pak sloužila jako vězení. Šlo o nejtěžší (a jeden z nejstřeženějších) žalářů tehdejší Rakousko-Uherské monarchie. Za války pak sloužil jako věznice gestapa. Na Špilberku se tak mísí dávná historie, zajímavá architektura a pak složka, kterou můžeme zařadit pod „dark tourism". Měli bychom tedy říkat jeho návštěvníkům temní turisté?

 

Temná součást památkových objektů

A co nedaleké slavkovské bojiště, místo bitvy tří císařů. Jsou jeho návštěvníci zájemci o historii, nebo lidé vyhledávající památky spojené se smrtí? Podobné je to s dalšími místy památných bitev, jako je třeba bojiště u Hradce Králové, a také různé kostnice či hřbitovy. Co takové památné místo, jako je popraviště českých pánů po bitvě na Bílé hoře? Dnes jej vnímáme jako historické místo, ne jako místo masakru. A přitom to byl rozhodně masakr, a navíc veřejný, při němž bylo popraveno 27 předních mužů této země. Podobný případ jako Špilberk je další památka zařazovaná do temné turistiky, a to kostel svatých Cyrila a Metoděje v pražské Resslově ulici, kde zahynuli vlastní rukou během obléhání atentátníci na říšského protektora Reynharda Heydricha. Původně sakrální památka tak získala „temnou" součást. Jsou její návštěvníci turisté temní, nebo jen církevní?

Protože občas na sebe termín temná turistika nabaluje (z čisté neznalosti problému) negativní podtext, bylo by možná na místě tímto termínem šetřit. Každý si jistě umí dost dobře představit, že větší rozšíření a paušální označování podobných památek jako součásti temné turistiky by mohlo být pro turisty nepříjemné a kupříkladu je možná od návštěvy podobných míst odrazovat.

Bylo by jistě dobré tento termín ohraničit časovou hranicí. Ideálně takových sto let. Po této době se už z události, která zasahuje žijící osoby a jejich potomky, stává čirá historie. Díky tomu by bylo pro majitele, správce těchto objektů a také pro organizace umožňující jejich návštěvu jednodušší si uvědomit, které památky, dnes paušálně zahrnované do temné turistiky, si zaslouží vyšší míru piety a u kterých už nehrozí jistá přecitlivělost. Všichni asi zcela jednoznačně cítíme rozdíl mezi místem bitvy u Slavkova a někdejším sběrným táborem Terezín. Obě jsou místy utrpení a smrti, ale Terezín si jistě zasluhuje a ještě dlouhá léta bude zasluhovat zvýšenou míru senzitivity v etickém a pietním přístupu.

 

Nebát se propagovat

Jak už jsme naznačili dříve, termín temná turistika občas na sebe navazuje negativní podtext. Na turistický byznys v této oblasti se pak hledí jako na cosi nepatřičného, a to je špatně. Lidé, kteří místa koncentračních táborů navštěvují, tak v drtivé většině nečiní z nějakých zvrácených pohnutek. Podobné je to s návštěvami míst jako je Ground Zero v New Yorku, kde zahynuly stovky lidí v sutinách věží Světového obchodního centra, nebo v městě duchů Černobyl, kde se odehrála největší jaderná havárie v dějinách. Lidé, kteří tam přijíždí, jsou jistě zvědaví, jenže to je přece vlastnost každého turisty. Ti, kdo se do takových míst vydávají, chtějí prostě na vlastní oči vidět místa, která jsou svou tragičností součástí lidských dějin, součástí lidské kultury, civilizace a často tím, co se na nich odehrálo, ovlivnily a mnohdy ještě ovlivňují naši přítomnost. Touha pocítit jejich genius loci a stát se na chvílí součástí těchto míst je zcela přirozená. Není na tom nic zvráceného, nic, zač by se tito turisté měli stydět, stejně jako se nemají za co stydět ti, kteří do takových míst turisty vozí.

Památky označované jako součást temné turistiky jsou prostě památky, které bychom se neměli bát propagovat jako turistické památky. S jejich pomocí bychom měli rozvíjet turistický ruch celé země nebo oblasti. Jistě, zaslouží si etický přístup a ty, jejichž události nejsou starší sta let, velmi vysokou míru citlivosti, neměli bychom se však bát k nim přistupovat jako k turistickým památkám, ale těžit
z toho. Už třeba jenom proto, že díky větší návštěvnosti přichází více peněz na péči o tyto památky a také se šíří jejich často morální poselství. To přece není vůbec nic, zač by se měl kdokoli stydět. Právě naopak.

20. 1. 2013 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek