Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Turistické Eldorádo na Křivoklátsku

Turistické Eldorádo na Křivoklátsku

28. 2. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Turistický region Křivoklátsko a Rakovnicko patří mezi ty aktivní. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem, podílel se na vytvoření jednotného redakčního systému pro památky NPÚ a intenzivně spolupracuje se sousedními regiony. Společně s Posázavím se pustil do projektu Pivo, chmel, slad – to mám rád! Více o projektu i prezentaci oblíbené oblasti prozradil Radomír Dvořák, ředitel společnosti Rakovnicko o. p. s.

Křivoklátsko a Rakovnicko je jedno velké turistické Eldorádo, jedinečná zelená fitness aréna o rozloze téměř tisíce kilometrů čtverečních. Pěšky, na kole, v lodi, na koni, se severskými holemi… Neustále v pohybu… píše se na webových stránkách. Odpovídá tomu také profil turistů, kteří vás navštěvují?

Přijíždějí k nám aktivní turisté, které zajímá voda, kolo, pěší turistika. Také narůstá počet těch, kteří přijíždí za zážitky týkající se železnice, pivovarnictví a chmelařství nebo je zajímají regionální produkty. Většinou se jedná o návštěvníky z tuzemska, ti zahraniční míří na Křivoklát nebo do Pivovaru Krušovice. Prakticky vymizeli zahraniční kempaři, zejména Nizozemci. Pravděpodobně kvůli nízké úrovni služeb a prostředí v kempu.

PROPAGACE JDE ZVLÁDNOUT I BEZ PODPORY KRAJE

Kdo má na starosti propagaci regionu?

Podle toho, jak se to vezme. Jako firma – Rakovnicko o. p. s., tedy dva zaměstnanci. V destinaci pak aktivní zástupci subjektů poskytujících služby v cestovním ruchu, v tomto případě nejvíce kastelán hradu Křivoklátu, někteří starostové obcí (Mšec, Jesenice, Kounov, Mutějovice, Skryje), mikroregion Kněževes (Kraj chmele). Hodně profitujeme z dobré spolupráce s Českou televizí (Toulavá kamera, Zázračné studánky), Českým rozhlasem (ČRo2) a časopisem Turista, kam hojně přispíváme.

Jakým způsobem získáváte finanční prostředky na propagaci a jak s nimi vycházíte?

Prostředky na propagaci řešíme prostřednictvím dotací nebo ji financujeme z vlastní hospodářské činnosti, částečně z příspěvků partnerů na propagaci, nic nám nedává Středočeský kraj ani stát.

S prostředky vycházíme, dokážeme se přizpůsobit a neplýtváme jimi na rozsáhlé a neúčelné kampaně. Snažíme se do propagace zatáhnout subjekty působící v jednotlivých lokalitách destinace (obce, mikroregiony, turistické cíle, podnikatele) tím, že jim spravujeme www stránky nebo pro ně zajišťujeme publikační činnost.

NOVÝ MARKETING, NOVÉ TECHNOLOGIE, NOVÉ NÁPADY A PROJEKTY

Jaké nástroje moderního marketingu využíváte?

Zvládáme tvorbu www stránek a úspěšně jsme v regionu i v ČR prosadili některé nové technologie, zejména co se týče prezentací měst, obcí, mikroregionů, ale přispěli jsme také k tomu, že má jednotný redakční systém celý Národní Památkový Ústav pro své památkové objekty. Teď pracujeme s Posázaví o. p. s. na nových technologiích směřujících k propojení propagace turistických destinací
v rámci středních Čech. Snažíme se využívat i Facebook.

Jakým způsobem ovlivňujete atraktivitu destinace – novinky, projekty.

Máme nosné téma Křivoklátsko a Rakovnicko – místo pro aktivní turistiku, poznávání a cesty za zážitky. Nabízíme se jako místní průvodci, turističtí instruktoři nordic walkingu, vodáctví, cykloturistiky. Vyhledáváme nová témata, lokality, příběhy, pověsti. Realizujeme projekty na podporu propagace a prezentace – soupisy místního dědictví, semináře pro místní průvodce, mapování železnice Kolešovka, velmi populární je environmentální projekt Čistá Berounka – dobrovolnické čištění řeky za účasti představitelů vlády, zajímavý je také projekt páteřní cyklotrasy Greenway Berounka–Střela, v destinaci realizujeme ochutnávky a prezentace regionálních výrobků a účastníme se takových prezentací i za hranicemi regionu. Hodně si slibujeme od projektu „Pivo, chmel, slad – to mám rád!“, který je zaměřený na pivovarnictví a chmelařství.

Projekt „Pivo, chmel, slad – to mám rád!“ by měl přiblížit tradici pivovarnictví, jak přesně?

Největším tahákem budou bezesporu dva výstupy, které by měly zaujmout návštěvníky regionu i jeho obyvatele. V prvé řadě to bude tyčová chmelnice v Kolešovicích a také naučná mobilní stezka. Jde patrně o český a možná i světový unikát, jehož cílem bude prezentovat chmelařství, sladovnictví a pivovarnictví jako české a rakovnické dědictví.

Celkem deset řemeslně zpracovaných zastavení bude naučnou a zábavnou formou ukazovat, co všechno se za zmíněnými řemeslnými odvětvími skrývá. Naučnou stezku bude možné dopravit na libovolné místo a představit ji na zajímavých akcích nebo instalovat ji jako samostatnou výstavu.
Poprvé by celá naučná stezka měla spatřit světlo světa na Královském vzorkovém veletrhu pivovarnictví na hradě Křivoklátě, ale možná už to bude i dříve.

KŘIVOKLÁTSKO V CELOREPUBLIKOVÉM KONTEXTU

Zaznamenali jste také ve vaší oblasti zájem o poutní turistiku? Jak ji podporujete?

Žádná sláva. Jde spíše o místní akce (kostel svatého Vojtěcha u Kounova, kostel Nanebevzetí Panny Marie Petrovice, kde to však spíš uvadá). U nás není poutní místo typu Svatá Hora u Příbrami. Takže slabota. Podporu poutní turistice jsme chtěli zaměřit na obnovu poutních cest, které procházely destinací. Ale je to prozatím odkládané téma.

Jistě se snažíte, aby se vám návštěvníci po čase vraceli. Jak je složité dostat je zpátky na místo, které už viděli?

Sami osobně se o to snažíme a daří se nám to. Je to o přístupu k návštěvníkovi jako zákazníkovi. Osobní doporučení je navíc nejlepší reklama a je zdarma. Ale někdy si musíme vyslechnout, že to bylo dobré, ale v hospodě je ošidili, pokoje nebyly čisté a v kempu nebyl v noci klid... Je to těžké, můžeme se snažit, ale pokud někdo zkazí celkově dobrý dojem, má to za následek, že nás návštěvník už nenavštíví a k návštěvě nás nedoporučí. Celkově vzato je úroveň služeb pro návštěvníky Křivoklátska a Rakovnicka na velmi slabé úrovni. 

Máte praktickou zkušenost s nějakou celostátní kampaní (událostí), která k vám přilákala turisty?

Máme zkušenosti s kampaní podpořenou CzT ve prospěch akcí celostátního významu. Kampaní Knížecích Velikonoc na Křivoklátě jsme návštěvnost hradu po dobu této akce zvýšili z 8 000 na 14 000 návštěvníků. Na jednu stranu velký ekonomický přínos pro hrad, trhovce a kamenné provozovny v Křivoklátu, ale nespokojenost obyvatel obce a radnice z navození problematické dopravní situace v okolí hradu. Pokaždé jde o dvě strany mince.

Je obtížné uplatnit svou destinaci v konkurenčním boji na celorepublikové úrovni?

Pokud bychom se naplno mohli věnovat pouze marketingu turistické destinace, tak bychom se prosadili i mezi atraktivnější destinace. Ale díky znalosti regionu, úrovni webové prezentace, vydávaným tiskovinám, pořádaným akcím a přístupu k turistům jsme si získali dobré jméno a dokázali jsme se prosadit.

Která destinace má podle vás nejlepší place branding – tuzemská i zahraniční?

Tuzemskou destinací by mohlo být České Švýcarsko. Ze zahraničních bych z vlastní zkušenosti hodnotil nejlépe Slovinsko (I Feel Slovenia).

V čem podle vás zaostáváte a proč? Co vám brání v realizaci „ideální“ propagace?

Zaostáváme v kvalitě a nabídce služeb, diverzifikace podnikání za účelem podpory turistiky u nás zůstává jen zbožným přáním i přes dotační podporu. Znovu jako příklad Slovinsko a služby farmářů pro cyklisty na cyklotrase z Tarvisia, Kranjske Gory, Jesenice a Bledu. Aktivní státní turistické cíle také limitují předpisy zřizovacích institucí a nadřízení (viz NPÚ). Nám (Rakovnicko o. p. s.) brání v realizaci ideální propagace čas (mnohem více než peníze) a málo partnerů. 

Jaký očekáváte vývoj v turismu v letošním roce?

Stagnace skupinové turistiky (školy, zahraniční skupiny, senioři), návštěvnost akcí nebude klesat, Křivoklátsko a Rakovnicko nabízí zajímavé akce a dostupnost destinace z Prahy a okolních měst je dobrá, návštěvníci budou vyhledávat kvalitnější služby a regionální produkty (dají si radši jedno Křivoklátské pivo než tři Gambrinusy). Budou prázdnější kempy, provozovatelé dlouhodobě zanedbali investice do areálů, nebude zájem o delší vodácká putování, budou preferovány spíš jednodenní vodácké výlety kombinované s poznávací a firemní turistikou. Držet se bude cykloturistika, ale musí k ní být vytvořena odpovídající nabídka služeb od ubytování přes stravování a doplňkové aktivity.

A na co se konkrétně mohou návštěvníci vašeho regionu letos těšit?

Hlavním motivem či tématem letošní turistické sezóny pro nás bude kámen, respektive kameny. Vedle neustále zvyšující se popularity areálu megalitické památky Kounovské kamenné řady pro zájemce tajemna a záhad budeme pracovat na prezentaci druhé megalitické lokality Špičák.

Už pracujeme i na nabídce pro aktivní turisty. Příznivcům severských holí nabídneme od jara několik termínů a lokalit. První nordic walkingová vycházka se uskuteční v rámci slavnostního zahájení turistické sezóny na hradě Křivoklátě 24. března.


FOTO: archiv Rakovnicko o. p. s.

28. 2. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek