Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

V cestovním ruchu hraje stále větší roli doporučení na internetu

20. 2. 2013 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Nová média stále více ovlivňují chování lidí. Logicky tak mají velký vliv i na turistický ruch a mohou ovlivnit zájem o konkrétní destinace. Zvlášť, když si jejich manažeři dají záležet na dobré multimediální prezentaci. O moderních technologiích a turistickém ruchu jsme mluvili se sociologem Vojtěchem Bednářem.

Jaký dnes mají moderní technologie vliv na výběr dovolené? Porazil už internet definitivně katalogy?

Abychom na tuto otázku dokázali skutečně kvalifikovaně odpovědět, potřebovali bychom patrně údaje o tom, kolik cestovní kanceláře vyprodukují tištěných katalogů v porovnání se staršími obdobími. Jisté ale je, že současné komunikační technologie hrají roli, která se postupně zvyšuje. A nejde zdaleka jen o to, že by chtěly nahrazovat či doplňovat služby tradičních katalogů; jejich možnosti jsou totiž podstatně širší.

Při výběru zboží v elektronických obchodech hrají významnou roli recenze a doporučení zákazníků. Jak je to při výběru dovolené?

Jeli byste na dovolenou, kterou vám váš dobrý přítel nedoporučil? Pravděpodobně ne, stejně tak, jako budete přinejmenším ostražití u dovolené, k níž není možné najít žádné doporučení. Zatímco vliv recenzí na chování zákazníků e-shopů se vyvinul spontánně a pak byl podporován vznikem referenčních serverů, u cestního ruchu je tato forma „kontroly“ aktivně propagována odborníky i seriózními poskytovateli služeb. A tak i když nemáme data, kterými by to bylo možné jednoznačně doložit, je velmi pravděpodobné, že vliv snadno dosažitelných online doporučení výrazně stoupá.

A co sociální sítě?

Sociální sítě jsou výrazným nosičem informací, nosičem o to důležitějším, že „doporučení“ v různých formách v nich hrají hlavní roli potřebnou k tomu, aby se nějaká informace vůbec mohla šířit. Na druhé straně bych ale jejich vliv příliš nepřeceňoval. Mohou sehrát výraznou úlohu při varování zákazníků například před problémovým poskytovatelem služeb, mohou být i solidní podporou konkrétní destinace, nástrojem její dlouhodobé komunikace s možnými turisty nebo opakovanými návštěvníky, ale těžko se – ve své současné podobě – mohou stát univerzálním referenčním nástrojem; jednoduše proto, že neumožňují dostatečně jednoduché obsahové vyhledávání.

Dovedete si představit, jak bude výběr destinace pro dovolenou vypadat v blízké budoucnosti? Jakou roli budou hrát nová média?

Lidé, a zákazníci zvláště, milují multimédia. Pokud jim dovedeme nabídnout dostatek důvěryhodných, a to znamená objektivních a dobře popsaných multimediálních dat, obrázků, videí a dalších materiálů, které jim umožní udělat si přesnou, barevnou představu o službách, které chtějí čerpat, budeme úspěšní. Ještě lépe, pokud toto dovedeme umně kombinovat se zkušenostmi předchozích návštěvníků a nejlépe s jejich vlastním obsahem. Ideální pak bude, když  nejen že nabídneme obsah, ale také možnost jeho šíření, sdílení, prezentace. A to jsou nová média a způsob, kterým se používají při výběru zboží. 

Jak by vůbec destinační manažeři měli s internetem a sociálními sítěmi pracovat? Máte nějaké rady, jak dobře své destinace propagovat na internetu a v sociálních sítích?

Jednoznačně aktivně. Je dobré se prezentovat, a to nejen formou „atraktivních obrázků“, ale poskytováním zajímavých informací v provázané podobě. Je také dobré snažit se hledat
a vytvářet nové, inovativní cesty k publiku. Platí přitom, že čím přesněji dovedeme specifikovat svou cílovou skupinu, toho, kdo je pro nás důležitý, a čím lépe jej zasáhneme, tím pravděpodobnější je, že dosáhneme svých cílů.  

Jaké metody a nástroje jsou pro takovou propagaci ideální? Které služby a zařízení by si měli destinační manažeři co nejdříve osvojit?

Základem je pochopitelně fungující webová prezentace, nejlépe provázaná s konkrétními provozovateli služeb, vystavěná na obsahu a pravidelně aktualizovaná. Ze sociálních sítí je v České republice jednoznačně nejpoužívanější Facebook s takřka čtyřmi miliony uživatelů, ale pro účely kontaktu se specifickými skupinami můžeme používat i Twitter a geolokační Foursquare. Dále záleží na konkrétní situaci a nepodceňoval bych ani snahu o udržení kontaktu s tradičními médii. Všimli jste si, že každý rok je v televizi tradiční výlov rybníků,
i když nikoho z diváků nezajímá?

Máte nějaké dobré příklady využívání moderních technologií při propagaci destinací?

Příkladů je samozřejmě mnoho, v podstatě stačí se podívat třeba do vyhledávače, nebo tam, kde manažeři destinací komunikují aktivně pomocí sociálních sítí. Podívat se můžeme také přímo v konkrétních destinacích, kde se jejich virtuální prezentace aktivně propagují. Pokud takovou prezentací uvidíme a zapůsobí na nás, je funkční.


 

PhDr. Vojtěch Bednář, sociolog, manažerský a mediální poradce, provozovatel portálu Firemní-sociolog.cz, www.medialni-poradce.cz, autor řady publikací a odborných článků.

 

 

FOTO: Fotolia

20. 2. 2013 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek