Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

V Ostravě nocuje stále více turistů

V Ostravě nocuje stále více turistů

20. 6. 2012 Autor článku: Redakce

Sdílet:

Ostrava přitahuje nejvíce Slováky a pak až Poláky a Němce. Největším lákadlem jsou hornické památky, ale polské turisty láká třeba i místní ZOO. O Ostravě jako turistické destinaci jsme mluvili s mluvčí města Andreou Vojkovskou.

Jaký je zájem turistů o Ostravsko?

Zájem návštěvníků o turistickou oblast Ostravska narůstá. Dokládají to počty ubytovaných turistů za rok 2011. Loni se jich na Ostravsku ubytovalo 172 924, což je o 22 000 více než v předchozím roce. Počet nocí, které zde hosté strávili, se zvýšil o celých 53 624. Patrný je nárůst zájmu ze strany zahraničních návštěvníků. Loni se jich na Ostravsku ubytovalo 58 826 a strávili zde celkem
141 818 nocí, tedy o 22 569 nocí více než předloni. 

 

A kdo k vám vlastně jezdí a za kterými atraktivitami?

 Nejpočetnější skupinu tvořili Slováci, Poláci a Němci. Lidé měli loni mimořádný zájem hlavně o ostravskou zoologickou zahradu – ukazuje to rekordní nárůst návštěvnosti – meziročně ji navštívilo přibližně o 170 000 lidí více. Chybělo jen velmi málo, aby branou ZOO prošel půlmiliontý návštěvník.

Výrazný nárůst zájmu turistů zaznamenal také Landek Park, který navštívilo, ve srovnání s rokem 2010, o 28 000 zájemců více, celkem 123 000 návštěvníků. Trend zvyšování návštěvnosti platí pro celý Moravskoslezský kraj, o čemž svědčí celkový počet 563 611 návštěvníků v roce 2011 oproti 527 380 v roce 2010.

 

Ostrava byla vždy spojována s hornictvím, zajímá také turisty?

Největším lákadlem je Dolní oblast Vítkovice, Důl Michal, Landek Park.Interaktivní sestup do dolů si turista nemůže nechat ujít. Dostanete se pod zem pravým výtahem, jež vozil horníky, a samozřejmě i stejnou rychlostí. V dole na turisty čeká pravý a nefalšovaný ruch dolu se vším, co k tomu patří. Kdyby se však někdo bál do dolu, což se snad ještě nestalo, a přesto chce zažít tu pravou atmosféru industriálu, míří do dolu Hlubina. Nechá se vyvézt výtahem na Vysokou pec č. 1 a porozhlédne se po nejzelenějším městě ČR Ostravě, samozřejmě že uvidí nejen ji.

 

KULTURNÍ MĚSTO S INDUSTRIÁLNÍM DĚDICTVÍM

 

Jak se snažíte Ostravu prezentovat? Jakou turistickou značku jí v současné době zkoušíte vtisknout?

Dynamicky rozvíjející se kulturní město, které přiznává své industriální dědictví. Industriální tradice též formuje místní charaktery.

 

Jaké marketingové nástroje používáte? Jakými kanály se snažíte město propagovat?

Snažíme se využívat nové trendy v marketingové komunikaci, a tedy i netradiční nástroje spolu s klasickými. Snažíme se využívat integrovanou marketingovou komunikaci. Mezi netradiční nástroje patří například projekt FILM Ostrava, díky němuž se naše město zařadilo do seznamu filmových lokací kanceláře Czech Film Commission.

Mezi tradiční marketing pak patří propagace Ostravy jako vhodné destinace pro kongresovou
a incentivní turistiku.

 

Sledujete svou konkurenci? Které české či moravské město má podle vás dobrou propagaci?

Ano, určitě nás zajímá, jak se prezentují města jako Bilbao, Sheffield, Essen, Lille a další města s podobnou hornickou minulostí. Je velice zajímavé je pozorovat a mnohdy se také něčemu přiučit.

Obvykle porovnáváme směrem k Brnu a Plzni. Tím nechci říct, že jsou pro nás konkurencí, ačkoli zrovna Plzeň v soutěži Evropské hlavní město kultury jí byla.

Vybrat ale někoho jako přímou konkurenci je o něco složitější. Konkurence nás posouvá kupředu, konkurencí je každé „město“, které je o krok čí více před námi.

 

V čem je podle vás Ostrava jedinečná?

Obecně se vůči ostatním vymezujeme díky našim odlišnostem a specifikům, a tedy jednoduše originalitě. Ostrava je jedinečná právě díky své hornické minulosti. Pokud se turista, který již navštívil Prahu, rozhodne dále poznávat ČR, musí do Ostravy. Díky kvalitním festivalům, jako je Colours of Ostrava, Janáčkův Máj, Svatováclavský hudební festival, a sportovním akcím, například Zlatá tretra, se dostala Ostrava do hledáčku velkého množství turistů. V době festivalů do Ostravy přijíždí nejvíce turistů a jsou opravdu odevšad. V letošním roce je spojení Colours of Ostrava s Dolní oblastí Vítkovice naprosto jedinečné a nemá široko daleko obdoby. S ostatními městy a regiony se snažíme spolupracovat. Máme přece společný cíl, a to aby byl turista maximálně spokojen.

 

Kterou propagační akci považujete za nejpovedenější?

Jednoznačně kampaň pro kandidaturu Evropské hlavní město kultury Ostrava 2015. A vlastně
i implementační proces logotypu OSTRAVA!!!, oznámení výběru loga tehdy rozvířilo bouřlivou diskuzi. Výsledkem je, že dnes jsou předměty a suvenýry s logem předmětem sběratelské vášně.

Shrnu-li to, léta usilovné práce týmů z více oblastí se nyní zúročují. V Ostravě se nyní děje mnoho nového, Ostrava se mění.  Tento obraz se stále více daří šířit, což potvrzují rostoucí statistiky návštěvnosti. Jasným a neopomenutelným příkladem je Dolní oblast Vítkovic.   

 

FILMY, KONGRESY, INVESTICE

 

Co v současné době chystáte v oblasti destinačního marketingu?

Jde o tři kampaně, které už realizujeme – FILM OSTRAVA, CONVENTION a B2B OSTRAVA.

Filmový průmysl už objevil Ostravu a její možnosti a filmaři si pochvalují dobrou dostupnost. O tom je kampaň FILM OSTRAVA. Mohou zde točit exteriéry od Ruska (SORELA), Anglii (Vítkovice), venkov, maloměsto až po industriál. Na této kampani spolupracujeme s agenturou Czech Tourism a Czech Film Commission (CFC). Ostrava teď již figuruje v seznamu filmových lokací kanceláře CFC, které mají za cíl zviditelnit Ostravu a představit ji jako místo pro filmaře atraktivní a vstřícné ke spolupráci. Mimo jiné máme za sebou úspěšnou inspekční cestu (location tour) filmových odborníků (skautů a producentů). Regionální podpora filmové produkce je v evropských zemích běžná a i v Polsku velmi dobře funguje – filmové kanceláře nabízejí logistickou podporu a prostřednictvím regionálních fondů jsou dotovány filmy s regionálním aspektem. V Ostravě jsme teprve na začátku.

 

A jak byste popsala vaši druhou kampaň?

CONVENTION má představit Ostravu jako ideální město pro kongresovou turistiku, která je pro nás velkou výzvou, a to především díky nové multifunkční hale GONG (Plynojem) s kapacitou 1 509 míst. Ve výstavbě je i nová kapacita hotelu Clarion. Město Ostrava tuto kampaň realizuje v rámci členství v Czech Convention Bureau pod značkou CONVENTION!!!. Zastupuje
a propaguje celý Moravskoslezský kraj jako ideální kongresovou a incentivní destinaci. V rámci této kampaně oslovujeme nákupčí a na osobních schůzkách, seminářích i fan tripech jim představujeme region. Velmi potěšujícím se stal výrok jedné nákupčí z Německa, zastupující VIP klienty pro pořádání speciálních eventů: „Pořád jenom New York, New York, to už nikdo nic jiného nevymyslí? Ostrava mě láká, její industriální atmosféra a neokoukanost je přesně to, co hledám pro své klienty!“ Doufám, že svou osobitostí Ostrava a Moravskoslezský kraj určitě nezklamou.

 

A co si slibujete od B2B Ostrava?

B2B Ostrava j nový nástroj zaměřený na investory. Strategickým cílem je být nejsilnějším rozvojovým pólem České republiky. Cíl je postupně naplňován prostřednictvím budování průmyslových zón Hrabová, Mošnov a připravované zóny v Hrušově, ale také rozvojem v oblasti lidského, hospodářského a přírodního potenciálu. Doposud našlo v ostravských průmyslových zónách uplatnění více než 8 300 zaměstnanců. Tento počet hodláme dále navyšovat skrze nově příchozí investory či expanzi stávajících. Proto se snažíme oslovovat především osobním jednáním investory, ať už se jedná na půdě města, na veletrzích či na zahraničních misích.

 

20. 6. 2012 Autor článku: Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek