Nezávislý magazín o marketingu v cestovním ruchu

  • Facebook
  • LinkedIn
  • RSS
zpět

Wellness a lázeňský turismus čeká ve světě bouřlivý růst

Wellness a lázeňský turismus čeká ve světě bouřlivý růst

9. 11. 2013 Redakce

Sdílet:

Odvětví turistického ruchu v oblasti wellness, alespoň v globálním měřítku, čeká v následujících pěti letech růst v průměru o 9,9 procent ročně. V roce 2017 by zisky z wellness turistiky měly tvořit šestnáct procent z celkových výnosů globálního cestovního ruchu. Alespoň takové jsou aktuální závěry ze studií, které v říjnu prezentovala mezinárodní organizace wellness cestovního ruchu Global Wellness Tourism Congress (GWTC).

Nové studie, které byly nedávno touto globální organizací prezentovány, skutečně ukazují, že globální cestovní ruch v odvětví wellness, který zahrnuje jak tradiční léčebné lázeňství, tak i různé moderní wellness směry, má skutečně našlápnuto k bouřlivému rozvoji. Koneckonců už dnes přestavuje globální wellness cestovní ruch okolo šesti procent z celkového počtu mezinárodních cest a podílí se na 1,8 procentech světového HDP. Alespoň v roce 2012 to tak bylo.

 

 

Sekundární wellness turisté

 

Důvodů pro růst globální wellness turistiky je skutečně hodně.  Global Wellness Tourism Congress odhaduje, že turisté mířící za wellness utratí v průměru o 65 procent více za cestu než průměrný mezinárodní turista. Navíc výhodou wellness turistiky je to, že je schopna na sebe nabalovat i takové turisty, kteří necestují přímo za lázeňstvím nebo wellness, ale jenom některou z jejich služeb třeba v rámci výletu či odpočinku na dovolené využijí. Jde o tzv. sekundární wellness turisty a pro wellness a lázeňský turistický ruch představují velmi významný zdroj příjmů.

 

Hlavním důvodem k rozvoji wellnes turistického ruchu je ale bezesporu stárnutí světové populace, lidé se dožívají vyššího věku, ale zároveň s tím je více ohrožují chronické nemoci, které tak dobře léčí pobyty jak v tradičních lázních, tak různých wellness hotelích a centrech. Dalšími důvody je jistě trend lepší péče o své zdraví, důraz na prevenci a hledání tělesné a duševní rovnováhy obyvatel zemí, v nichž se naopak žije velmi náročným a vypjatým životním stylem.

 

„Po celá desetiletí byl samotný pojem dovolená spojen vždy s velmi hektickým životním stylem: příliš mnoho jídla, pití a námahy a naopak příliš málo spánku působilo, že turisté byli po dovolené méně zdraví, než když na ni odjížděli. Dnes si naopak lidé stále častěji vybírají takový druh dovolené, který je udrží v kondici nebo ji spíše zlepší,“ vysvětluje Ophelia Yeung, spoluautor jedné ze studií předpokládajících velký rozvoj globálního průmyslu cestovního ruchu v oblasti wellness.

 

 

Lázně se naučily komunikovat

 

Dr. László Puczkó, maďarský expert na cestovní ruch v oblasti lázeňství vidí jeden z důvodů současného rozvoje wellness turistiky v tom, že se hlavně evropské lázeňství dokázalo vymanit ze svého tradičního konceptu spojeného hlavně s lékařstvím a medicínou a dokáže lidem nabídnout skutečně turistické zážitek spojený s léčebným bonusem. Pro mnoho lidí byly lázně matoucí pojem, protože si vlastně nedokázali prakticky představit, co přesně taková lázeňská procedura obnáší. Díky rozvoji public relations i v této oblasti se lázeňští manažeři naučili lidem vysvětlovat, co je čeká, co všechno jim mohou lázně nabídnout a protože to v případě evropských lázní stálo vždy za tu zkušenost, bylo jen otázkou času, kdy to povede k většímu zájmu turistů. A hlavně, návštěva wellness či lázní je v případě spokojenosti turisty opakovatelná, opět ho přitahuje. S přibývajícím věkem obzvlášť.

Další velký trumfem wellness turistiky, je bohatnutí obyvatel zemí, kde nemají s lázeňství a wellness velkou zkušenost, ale zároveň se do nich přenáší životní styl, který přesně tento druh léčby a relaxace vyžaduje.

 

Odborníci z Global Wellness Tourism Congress dokonce předpokládají, že zatímco dnes se wellness turisté rekrutují převážně z obyvatel Severní Ameriky a Evropy, do roku 2017 bude dobrá polovina z předpokládaného přírůstku wellness turistů pocházet z Asie, Latinské Ameriky, Blízkého východu a Severní Afriky.

 

Největší krajíc si v globálním turistickém wellness ruchu podle předpokladů ukousne pětice zemí: USA, Německo, Japonsko, Francie a Rakousko. Podle Global Wellness Tourism Congress by i nadále měly základním kamenem wellnes turistiky zůstat tradiční léčebné lázně. Ty by si měly zachovat svých 41 procent podílu na celém wellnes trhu. Zbývajících 59 se pak rozděluje mezi nelázeňské pobyty, výlety a procedury z široké škály nabídky wellness.

FOTO: Fotolia

9. 11. 2013 Redakce

Tísk článku

Komentáře

Přidat nový příspěvek