Nakupujte: zn.: LEVNĚ!

Nakupujte: zn.: LEVNĚ!

7. 8. 2014

Autor článku:
Petr Tůma

Barevná a rozmanitá tržiště, která dodnes připomíná Grand Bazar v Istanbulu, nahradily v průběhu staletí gigantické obchodní domy velikosti celých bloků domů – příkladem by mohl být londýnský Harrod’s či newyorský Macy’s. Od nich pak byl už jen kousek k moderním shopping centrům a nákupním galeriím. Quo vadis dál, člověče nákupů a zážitků chtíčný?

Každá země a její obyvatelé mají svoje specifika. Na to, abyste zjistili, jaká jsou ta naše, je nejlepší se začíst do zahraničních průvodců po Česku. Dozvěděli byste se, že jsme národ, který velice rád a hodně nakupuje jídlo, to protože s chutí jíme a pijeme. Kromě toho nás svět vidí jako sportovní fanatiky, neomalené řidiče a …sběrače hub. Tenhle pravdivý fenomén snad pochází z dob minulých, kdy se pytlačilo převážně na panském – než přišla změna a vše bylo náhle všech. Ostatně i dnes vyrážíme do lesů, abychom se tam obohatili, získali něco – nejlépe zadarmo. Se stejnou posedlostí „cokoli levně urvat“ směřujeme za hranice v době sezónních výprodejů, například v Británii probíhají vždy 3. července a 5. ledna. Velké kosmopolitní metropole však lákají na celoroční slevy, jen musíte vědět, kam zajít a co tam hledat. A také rozumět cedulím hlásajícím magická slůvka SALE, AUSVERKAUF, LIQUIDATION či OUT OF BUSSINES.

„Existují národy, pro které je výlet do nákupních center a obrovských shopping mallů každotýdenním sportem. Patří k nim obyvatelé řady arabských zemí, doslova posedlí shoppingem jsou i mladí Egypťané.“


Prosklené chrámy luxusu

Moderní obchodní centra v České republice se na první pohled od zahraniční konkurence neliší, všudypřítomná globalizace a úzké propojení Evropy je znát. Jediné, kdo z tohoto trendu vybočují, jsou země Skandinávie. Jinak se u nás i v okolních zemích prodává hlavně mezinárodní zboží slavných jmen a módních firem, které si mohou pronájem v moderních obchodních prostorách dovolit. Ty menší se musí k silnějšímu přidat, jinak mají smůlu. Některé si však dokáží chytře pronajmout i veřejné prostory obchodních center, kde mohou zajímavě pojaté stánky fungovat dokonce lépe, než klasické kamenné obchody. Musí však na první pohled zaujmout.

Podobné obchody a víceméně identická nabídka větších značek však předurčují jistou fádnost a zvláště ženy nechtějí být oblečeny stejně jako ostatní. Proto lze doporučit i nákupy při cestách do zahraničí. Jsou metropole, které představují doslova Mekku shoppingu. Kostýmek z Londýna, klenoty z Amsterdamu, parfémy z Paříže nebo džíny a elektronika z New Yorku. Nejde o snobismus, ale využití vhodné příležitosti. O zážitek navíc. Takového hadříku v šatníku či doplňku v interiéru bytu si budete víc vážit, budou-li s ním pevně spojené unikátní vzpomínky.

Než vytáhnete platební kartu

Britská metropole, to je obrovský kulturní, ale i nákupní magnet. Přitáhne vás spolehlivě, ať už jste vyznavači levných značek či světoznámých gigantů. Ostatně říká se, že co neseženete v Londýně, to neexistuje. Na hlavních třídách jako je Oxford Street poblíž Oxford Circus prozkoumejte dolní patra obchodních domů Selfridges, Liberty, Horse of Fraser, Topshop – na Regent Street pak obchody Esprit, Aquascutum či Pringle. Originální a svěží módu začínajících návrhářů dostanete často se slevou v Soho. Poblíž Sloane Square hledejte inspiraci v buticích renomovaných designerů, jako je Philip Treacy, Paul Smith, Manolo Blahnik nebo Vivienne Westwoodová.

Amsterdam je sice hlavně městem diamantů, ve svém živlu se tam však budou cítit i milovníci knih, starožitností, květin a nejrůznějších dobrot. Známou nákupní zónu představuje Nieuwendijk-Kalverstraat. Kilometrová ulice se chlubí jak nepřeberným množstvím obchodů, tak nepřetržitým proudem turistů i místních obyvatel. Do ráje mléčných pokladů vkročíte na trhu Albert Cuypmarket v ulici Albert Cuypstraat, kde vás omámí vůně sýrů s příchutí bazalky, kmínu, papriky i exotického koření... Hledáte-li originální šperk, vydejte se do specializovaných zlatnictví na Albert Cuypmarket, třeba do Van Moppes & zn. Diamant.

Za „hlavní město módy“ byla donedávna považována Paříž, ale vše se mění. Vždyť modely se značkou Channel dnes navrhuje Němec, kreativním ředitelem Dioru je Angličan a za tvorbu Yves Saint-Laurent je zodpovědný Ital... Město nad Seinou však vytáhlo další trumfy: parfémy a kosmetiku. Obojí tam snadno pořídíte za nižší než poloviční ceny oproti českým, navíc si lze vybrat i z vůní, které byste u nás hledali marně. Klasickou adresou je legendární Galerie Lafayette u stanice metra Chausée dAntin, ráj vás čeká i v butiku Guerlain na Champs Élysées. Mají tam opravdové skvosty – o vaši přízeň se mohou ucházet například vůně Shalimar, LHeure Bleue nebo Vol de Nuit.

Lákání zákazníků na „neuvěřitelné slevy“ a „zaručeně poslední výprodeje“ patří hlavně k americké kultuře a opravdu, v obchodech s elektronikou a oblečením můžete podobným sloganům věřit. Lacino tam dostanete bavlněné košile, trika a samozřejmě džíny všech barev, provedení a velikostí včetně XXXL. V New Yorku se vydejte například do obchodního domu Macy‘s mezi Šestou a Sedmou Avenue; líbit se vám bude i v Bloomingdale‘s na 59. ulici. Královstvím hraček je F. A. O. Schwarz na 58. ulici u Páté avenue, a hledáte-li něco k pobavení, zkuste to v 57. ulici v obchodě Hammacher Schlemmer. Čekají na vás hodně ztřeštěné kousky!

A co Berlín, Mnichov, Drážďany?

Stále častěji se setkáváme s trendem nejezdit příliš daleko, ale užívat si i to, co je doslova za humny. K tomu poslouží blízké Německo. Jeho trh je mnohonásobně větší než náš a tak jsou i některé ceny upraveny tak, že mohou být navzdory příjmu tamních obyvatel nižší, než jsme zvyklí. Lidé z pohraničí jezdí běžně nakupovat potraviny do okolních zemí, obyvatelé větších měst tam pak vyráží na nákupy hlavně, když zavládnou výprodeje. Ale existuje i možnost ušetřit doslova kdykoli. Po vzoru Ameriky najdete i v okolních zemích skutečné Shopping Mally, které prodávají výhradně značkové oblečení a to v takzvaných Outletech. Jeden takový ráj obchodů s příjemnými cenami se nachází 40 minut jízdy na sever po dálnici od Mnichova, v Ingolstadtu. Tamní „Chic Shopping Village“ pojmutá v industriální architektuře s ulicemi plnými obchodů, květin a laviček ostatně přitahuje i cizince zpoza oceánu, kteří se při nákupu vyhnou placení daně. Najdete tam víc než sto deset butiků s originálními kolekcemi módních ikon, avšak z předchozí sezóny a připraveni tam jsou už i na Čechy. V porovnání s běžnými cenami tak lze ušetřit až 60 % ceny. Každé první pondělí vyráží do Ingolstadt Village také autobus z Norimberka, jízdné vychází na 10 euro. Lze se tam dostat vozem i busem z mnichovského letiště případně linkou 20 od Severního nádraží.

Viz: www.ingolstadtvillage.com


 

Zajímavý tip:

Luxusní oblečení lze samozřejmě nakupovat i z pohodlí domova, od počítače. Jedna z adres, která stojí za prohlídku je www.haburi.at/shop/h-at/de. Jde o virtuální outlet sídlící ve Skandinávii, který nabízí své služby už od roku 1999 a nyní se rozšířil i do Rakouska či Německa. Japonské slovo haburi označuje nejen část kimona, ale i sílu, prosperitu a tu nejvyšší kvalitu. Přesvědčte se sami.


FOTO: Archiv



Komentáře

Přidat nový příspěvek


Text:

Kontakty

© Neoformace, spol. s. r. o.
Všechna práva vyhrazena.

Zobrazit klasickou verzi